Rieju ingen ork?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
msr
Elmoped

Rieju ingen ork?

Inlägg av msr »

Tjena har en drac med Techigas E-nox samt malossi sportluft. Jag har dragit pluggen och mitt axx är extremt så in i helv*te men nu till problemet. Jag kan varva ut alla 1-4 utan problem men när jag kommer in på effektkurvan på 4:an och ska växla till 5:an så är det nästan som att den böar och sen så blir det skit slö och nästan omöjligt att varva ur. Knappt i en brant backe. har lyckats maxa den fullt några gånger men det är när jag verkligen kör fullgas växling :S Kan det va för tung dreving? har 13/56 vad jag vet. Eller kan den få för mycket bensin? för den tappar all kraft när ja växlar upp då...

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad

Re: Rieju ingen ork?

Inlägg av Vagif »

Har du ställt in förgasaren?
Trying is the first step towards failure
Användarens profilbild
wilhelm riberg
Svårstartad skrothög

Inlägg av wilhelm riberg »

Inget fel på drevningen
kör en Rieju mrt 2014
Setup. org
msr
Elmoped

Re: Rieju ingen ork?

Inlägg av msr »

Vagif skrev:Har du ställt in förgasaren?
Enligt mig går den perfekt förutom på 5:an o 6:an. Inget blödder eller böande utan den varvar perfekt. Den har skit bra tomgång. Funkar alldeles utmärkt förutom när man går upp till dom växlarna :S
Beya
Svårstartad skrothög

Inlägg av Beya »

Rensa förgasaren!

En polare hade samma symptom och sen rengjordes förgasaren och då gick den som vanligt!
msr
Elmoped

Inlägg av msr »

Beya skrev:Rensa förgasaren!

En polare hade samma symptom och sen rengjordes förgasaren och då gick den som vanligt!
Rengjort den över 10 gånger blir ingen som helst skillnad :S
euroman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av euroman »

Satte du i större munstycke när du bytte rör och luftfilter?
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Prova större munstycke verkar ju som att han kanske inte får den bensin han ska ha då han tappar orken på 5 och 6ans växel.
msr
Elmoped

Inlägg av msr »

euroman skrev:Satte du i större munstycke när du bytte rör och luftfilter?
Japp det gjorde jag! :)
msr
Elmoped

Inlägg av msr »

MacGyver84 skrev:Prova större munstycke verkar ju som att han kanske inte får den bensin han ska ha då han tappar orken på 5 och 6ans växel.
joo har tänkt så också MEN har 85 nu och när jag sätter i 88 så blöddrar den skit mycket och har ingen tomgång så då får den för mycket. 82 så får den för lite. Köpte munstyckesats på twostroke. Kan jag kanske behöva köpa 86 eller 87? eller kan det vara något annat?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

msr skrev:
MacGyver84 skrev:Prova större munstycke verkar ju som att han kanske inte får den bensin han ska ha då han tappar orken på 5 och 6ans växel.
joo har tänkt så också MEN har 85 nu och när jag sätter i 88 så blöddrar den skit mycket och har ingen tomgång så då får den för mycket. 82 så får den för lite. Köpte munstyckesats på twostroke. Kan jag kanske behöva köpa 86 eller 87? eller kan det vara något annat?
Det finns väl bara 3 steg åt gången på munstyckena alltså 85 88 91? vilket läge står luftskruven på?.
msr
Elmoped

Inlägg av msr »

MacGyver84 skrev:
msr skrev:
Det finns väl bara 3 steg åt gången på munstyckena alltså 85 88 91? vilket läge står luftskruven på?.
Ingen aning hur munstyckts storlekarna är upplagda :P Men har prövat på 88 och de va för mycket. Ha trötteln längst upp tror jag O.o men det är ju mellanregistret och inte fullgas, Luftskruven är 1/5 varv ut :)
msr
Elmoped

Inlägg av msr »

bump

Det verkas som att den får för mycket bensin. Men bara på 5:an och 6:an. Går jag ner i munstycke så blir det för lite. Så det borde väl gå att pilla på luftskruven och dra ett halft varv eller något? För när den är kall kan jag gasa ur 5:an och 6:an enkelt men så fort den blir varm böar den ner typ till lägre varv så tar det år för den att komma upp i varv. Och ibland så dör den precis som att den dränker sig. Det rycker så in i helv*te och skit svår startad samt hög tomgång och då får man sitta på choken för att ha igång den och "gasa ur den" typ så att allt blir rätt i förgasaren hahaha
Skriv svar