Varriatorringen

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
davidsderbi
Elmoped

Varriatorringen

Inlägg av davidsderbi »

tjena .. behöver man ta bort remmen och fläkten för att dra variator jag ska inte byta vikter snabbt svart uppskattas..''

jag förstår inte guiden så kan någon ge en snabb förklaring mvh
ossi303
Svårstartad skrothög

Re: Varriatorringen

Inlägg av ossi303 »

davidsderbi skrev:tjena .. behöver man ta bort remmen och fläkten för att dra variator jag ska inte byta vikter snabbt svart uppskattas..''

jag förstår inte guiden så kan någon ge en snabb förklaring mvh
jaa det måste du
åretruntAerox
Elmoped

Inlägg av åretruntAerox »

nej remmen behöver inte avlägsnas för att ta bort variator ring, men om du har variator bricka så behövs det, den sitter typ bakom.

hur man generellt drar variator ring 6 simpla steg
steg1
ta bort variator kåpa
steg2
lås variator. (har man trycklufts dragare behöver man inte göra detta)
för att ta bort variatorn måste den låsas i läge, mha variatorlåsnings verktyg (finns att köpa till de flesta modeller) stadigt bälte, rem. i värsta fall kan kolvstopp användas (skruva ut tändstiftet. se till så inte kolven är i översta läget. skruva in kolvstoppen, den stoppar kolven innan den kommer i översta läget, på så sätt låses motorn)

steg3
skruva lös muttern (använder du kolvstopp skruva försiktigt minsta ryck skadar ju kolven)

steg4
ta bort yttersta skålen/fläkten

steg5
ta bort rörbiten som sitter på axeln (variator ringen) ta inte bort eventuella tunna brickor.

steg6
sätt ihop allt igen.
done

hjälpte inte detta googla på +"DE-RESTRICTION" +[din mopedmodell OR +[din motormodell
borde ge snabba svar
Allt går om man vill!
bara mer eller mindre bra
Låst