Skruv i cylindern :S

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
GLXY
Elmoped

Skruv i cylindern :S

Inlägg av GLXY »

Tjena alla på TSR! När jag skulle byta till 70 cylinder så var tydligen kvaliten på min avgasrörsskruv så dålig att den gick av på hälften :/ Så en halv skruv sitter i cylinder :oops: :oops: :oops: Så min fråga är, vad är det bästa sättet att få ut den?
Användarens profilbild
T-Rex
Elmoped

Inlägg av T-Rex »

om det är tillräckligt så det sticker ut så ta med en tång, annars typ ta en spik och lägga en svetts loppa så spiken sitter fast på den avbrutna skruven lixom, men inte så det fastnar på själva cylindern! (kan vara knepigt) och sen skruva loss den där ifrån. annars vet jag inget bra sätt :P

EDIT: eller en långsökt lösning som kan funka är borra en bit in i skruven (sabba inte gängerna! så borret får va mindre än skruven!!!) och sen smeta lite kemiskmetall på en spik elle annan metall "pinne" kör in i det borrade hålet, låt härda någon dag och skruva loss den på så sätt!
Senast redigerad av T-Rex den 1 juni 2015, 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rotmosmannen »

T-Rex skrev:om det är tillräckligt så det sticker ut så ta med en tång, annars typ ta en spik och lägga en svetts loppa så spiken sitter fast på den avbrutna skruven lixom, men inte så det fastnar på själva cylindern! (kan vara knepigt) och sen skruva loss den där ifrån. annars vet jag inget bra sätt :P
Du kan väll inte svetsa på cylindern med MIG om den är alu?
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
T-Rex
Elmoped

Inlägg av T-Rex »

Rotmosmannen skrev: Du kan väll inte svetsa på cylindern med MIG om den är alu?
det kan du kanske inte :P men det är ju bra i så fall! det viktigaste är att du inte förstör cylindern eller gängerna! ;)
Oskare97
Elmoped

Inlägg av Oskare97 »

T-Rex skrev:
det kan du kanske inte :P men det är ju bra i så fall! det viktigaste är att du inte förstör cylindern eller gängerna! ;)
Man brukar andvända mig när man svetsar aluminium och annat som är legerat, så jo du kan svetsa aluminium...
sönderplockad skrotmoppe 04
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rotmosmannen »

Oskare97 skrev:
T-Rex skrev:
Man brukar andvända mig när man svetsar aluminium och annat som är legerat, så jo du kan svetsa aluminium...
Trode mig var järn. Har för mig att man har olika för järn och alu. Vad heter då järnsvets?
Eller har jag fått det bakom foten?
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad

Re: Skruv i cylindern :S

Inlägg av Vagif »

Magnet.
Trying is the first step towards failure
Silfverzor
Elmoped

Inlägg av Silfverzor »

det finns mig och mag
MIG-svetsning används främst för aluminium samt legerade material såsom rostfritt stål.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Rotmosmannen skrev: Trode mig var järn. Har för mig att man har olika för järn och alu. Vad heter då järnsvets?
Eller har jag fått det bakom foten?
MIG: Metal Inert Gas
MAG: Metal Active Gas

Samma maskin med olika förkortning för svetsprocessen beroende på om man använder helt inert skyddsgas (ädelgas), eller gas som kemiskt deltar i det som händer med metallen (koldioxid, med eller utan ädelgas). Olika metaller svetsas med olika gas och olika tråd i svetsen.

De flesta svetsprocesser går använda till att svetsa både stål och aluminium (och diverse annat), man behöver bara en svets med rätt funktioner för det man vill göra, rätt gas och rätt tillsatsmaterial. MIG, MAG, TIG, MMA (pinne), gassvets, med rätt apparat och rätt tillbehör klarar alla typer att svetsa det mesta - men olika bra och olika ekonomiskt.

Angående ursprungsfrågan så är det bra med bilder på den avdragna skruven, varje fall är unikt och vilken metod som är bäst hänger på detaljer som hur bra man kommer åt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Beya
Svårstartad skrothög

Inlägg av Beya »

Rotmosmannen skrev:
T-Rex skrev:om det är tillräckligt så det sticker ut så ta med en tång, annars typ ta en spik och lägga en svetts loppa så spiken sitter fast på den avbrutna skruven lixom, men inte så det fastnar på själva cylindern! (kan vara knepigt) och sen skruva loss den där ifrån. annars vet jag inget bra sätt :P
Du kan väll inte svetsa på cylindern med MIG om den är alu?
Den kan fästa sig lite ändå.
Oskare97
Elmoped

Inlägg av Oskare97 »

Men om du ska byta cylinder spelar det väl ändå ingen roll efter som du kommer ha en ny utan en halv skruv i hålet??? Eller? Har jag fel?
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad

Inlägg av Vagif »

Oskare97 skrev:Men om du ska byta cylinder spelar det väl ändå ingen roll efter som du kommer ha en ny utan en halv skruv i hålet??? Eller? Har jag fel?
Sruven är I motorn inte cyilndern
Trying is the first step towards failure
Användarens profilbild
T-Rex
Elmoped

Inlägg av T-Rex »

kom på ett till enklare sätt! ;) en polare hade samma problem men löste det igår som så att han tog och gängade skruven asså ett mindre hål i skruven som sitter fast fast med en om vänd gänga (blir det vänster gäng då? :oops:) och när du då skruvar in en skruv där så lossar du på den avbrutna! Kommer dock inte på vad verktyget heter :oops: :cry:
Oskare97
Elmoped

Inlägg av Oskare97 »

En gängtapp
Skriv svar