Oktan

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Karlan_
Elmoped

Oktan

Inlägg av Karlan_ »

Tjenare! Detta kanske är postat i fel tråd elr nått. Men jag undrar om det gör ngt om man kör med 95 oktan istället för 98? I manualen står det nämligen att man minst ska ha 96oktan. Jag undrar detta eftersom jag bor på Öland och det är bara 1 mack som har 98. Finns det nått man kan andvända för att höja oktanen eller ee det bara o tanka på? Tack på förhand!
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Kör på 95 eller 98 oktan inga problem.
Beya
Svårstartad skrothög

Inlägg av Beya »

Skulle också vilja bo på Öland :) Är det mycket Polis där? :D

För övrigt så spelar det ingen roll vad du kör på :)
Karlan_
Elmoped

Inlägg av Karlan_ »

Såg totalt 3 förra somqmarn och då hadde jag endå kört ca 4000km :P men blev dock stannad men dom har typ bara nyckterhetskontroller så..
freshasf*ck
Elmoped

Inlägg av freshasf*ck »

Sorry för off topic men hur många sidor är instruktionsboken? Värt att köpa en ny för typ 700? :)
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rotmosmannen »

freshasf*ck skrev:Sorry för off topic men hur många sidor är instruktionsboken? Värt att köpa en ny för typ 700? :)
Finns på internet :D Vilken moped?
Men kolla...ja la en post!
Karlan_
Elmoped

Inlägg av Karlan_ »

freshasf*ck skrev:Sorry för off topic men hur många sidor är instruktionsboken? Värt att köpa en ny för typ 700? :)
Om du menar till dtn så har jag ingen aning särkert 50sidor x 5-6 språk men man klarar sig utan den. Inte värt iaf!
freshasf*ck
Elmoped

Inlägg av freshasf*ck »

Karlan_ skrev:
Om du menar till dtn så har jag ingen aning särkert 50sidor x 5-6 språk men man klarar sig utan den. Inte värt iaf!
okej tack. Slipper man spendera 700kr då! Finns det elschema i instruktionsboken förresten?? :oops:
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Re: Oktan

Inlägg av Rexxy »

Karlan_ skrev:Tjenare! Detta kanske är postat i fel tråd elr nått. Men jag undrar om det gör ngt om man kör med 95 oktan istället för 98? I manualen står det nämligen att man minst ska ha 96oktan. Jag undrar detta eftersom jag bor på Öland och det är bara 1 mack som har 98. Finns det nått man kan andvända för att höja oktanen eller ee det bara o tanka på? Tack på förhand!
ALLA dagens mopeder tåls att köra med 95 oktansoppa.

Du har inte råkat se 6:an som en 5:a? För är det skrivet slarvigt kan dem likna varandra. ;)
Karlan_
Elmoped

Inlägg av Karlan_ »

Rexxy skrev:
Karlan_ skrev:Tjenare! Detta kanske är postat i fel tråd elr nått. Men jag undrar om det gör ngt om man kör med 95 oktan istället för 98? I manualen står det nämligen att man minst ska ha 96oktan. Jag undrar detta eftersom jag bor på Öland och det är bara 1 mack som har 98. Finns det nått man kan andvända för att höja oktanen eller ee det bara o tanka på? Tack på förhand!

Du har inte råkat se 6:an som en 5:a? För är det skrivet slarvigt kan dem likna varandra. ;)
Nej det står 96. Det är nämligen så att jag skaffade en ny cylinder eftersom den gamla värmenöp
Beya
Svårstartad skrothög

Inlägg av Beya »

Karlan_ skrev:
Rexxy skrev:

Nej det står 96. Det är nämligen så att jag skaffade en ny cylinder eftersom den gamla värmenöp
Det är inte bensinens oktan-tal som är boven i dramat, det kan jag lova 8)
Karlan_
Elmoped

Inlägg av Karlan_ »

Beya skrev:
Karlan_ skrev:
Rexxy skrev: ALLA dagens mopeder tåls att köra med 95 oktansoppa.

Det är inte bensinens oktan-tal som är boven i dramat, det kan jag lova 8)
Ja. Eller det är så att jag håller på med att renovera en dt. Och härromdagen så höll jag på med att förbereda motorn för lackering. Av nån underlig anledning så drar jag runt kicken så att man kan se kolven igenom avgasporten, och det visar sig att den har varit skuren sen jag köpte den för ca 1 år sen. Men iallafall vad skall man göra så jag skaffade en stage6 alu 50cc cylinder och monterade och så passade jag på att renovera olje och vatten pumparna. :D Men när jag vandra runt lite i manualen för squishmått osv så står det att man minst skall köra på 96oktan, och efter tillgången är ganska begränsad på det där jag bor så undrar jag ifall man skadar motorn på nått sätt Ifall man kör på 95?
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped

Inlägg av jespersallvik »

95 räcker om ni inte har något annat, när jag tankar duken kör jag offtast med 98 för skojs skulle typ, märker ingen skillnad i effekt eller sådant, men ibland räcker inte pengarna till så då blir det 95, men kör på 95, sen finns det sån kallad oktan booster som dom påstår ska höja oktanhalten på något sätt, men av egen uppfattning så funkar det inte alls bra, hällde i det i tanken efter vintern för jag tänkte att jag skulle vara snäll mot motorn men nej, den misstände o gick väldigt ojämt! kanske va jag som gjorde fel o hällde i för mycket, men jag skulle säga att du skiter i sånt o bara kör 95
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
freshasf*ck
Elmoped

Inlägg av freshasf*ck »

Rotmosmannen skrev:
Finns på internet :D Vilken moped?
DT50R / X / RSM 2007. Hittar ingen på svenska eller engelska utan endast på franska :roll:
Skriv svar