Zundapp CS50 renovering och setup. Behöver råd och hjälp!

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
tjabo
Elmoped

Zundapp CS50 renovering och setup. Behöver råd och hjälp!

Inlägg av tjabo »

Hej!

Har nu mot mitten av tjugoårsåldern äntligen fått möjlighet att uppfylla pojkdrömmen om att skaffa en Zundapp, närmare bestämt en CS50. Tanken är att renovera och återställa till original utseendemässigt, så långt budgeten tillåter..

Problemet är att jag har mycket lite erfarenhet gällande hur motorerna på dessa skapelser trivs bäst. Jag har förhoppningen att bygga den till en mysig cruisingmoppe som presterar hyfsat stabilt i ortens backar, och vill därför premiera kraft över topphastighet. Man vill ju gärna få upp den i 50-60 ändå, men det har ingen prioritet. Jag har förstått att originalcyllen är strypt i utsuget, men att det är ett rent helvete att få ur strypningen.

Så, min fråga just nu är:

Är det värt att strypa av originalcylindern och bonntrimma? (Jacka kolven samt rensa utsuget) Eller borde man köpa en annan 50cc, i så fall vilken? Har letat desperat efter den ostrypta 2,9 cylindern som skulle suttit på de tyska varianterna, men förgäves.

Har funderat på att införskaffa 15mm Bingförgasare med inställbart munstycke, dels för att spara lite på att hitta rätt munstycke men också för att kunna variera efter behov. Kommer förgasaren prestera bra med en 50cc? Kommer den prestera bra med originalcylindern om jag lyckas ordna den?

Har svårt att förstå mig på vilket avgasrör man bör sikta på till 50cc, de flesta trimrören verkar vara riktade mot 60cc och uppåt. Något tips?

Blev många frågor, men är evigt tacksam för hjälpen^^