Har en Derbi Senda som fick soppatorsk förra veckan. Medan jag väntade på farsan plockade jag av sportluftfiltret som var helt sönderbränt av röret samt oljigt och drog till biltema för att ersätta den med den här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000022861/
Jag har ett insug som har samma innerdiameter som förgasaren (21mm) så jag "meckade" ihop ett eget insugsgummi som kopplar ihop dessa två för länge sedan. Men som sagt när jag demonterade luftfiltret så passade jag på att korta det här insugsgummit för det la ett ganska stort avstånd mellan förgasaren och insuget vilket gjorde trångt för luftfiltret som trycktes in i stötdämparen. Nu när det nya luftfiltret är på och mitt insugsgummi är kortare och jag har bensin i tanken bestämde jag mig för att ta ut den för ett åk men då började den köra konstigt. Nu bluddrar den mycket på de tre första växlarna och på växel 1 och 1 kan jag inte ens varva ut motorn för så fort den kommer upp i höga varv så slutar den gasa helt.
Exempel: Jag börjar åka och ska växla upp till tvåan. Då hostar den fram och rycker till. jag växlar direkt och gasar på i tvåan. Motorn börjar varva och när man är i läget för att växla så börjar moppen hosta fram igen i ett riktigt stort ryck. Efter det så är det inga fler problem förutom lite bludder på 3ans växel
Tänkte att de kunde ha med nya luftfiltret att göra så satte på de gamla men samma sak hände. Gick tillbaka till de nya filtret igen och började höja och sänka huvudmunstycken men inga resultat på mindre bludder.
Tänkta att de kunde va insuget som fick liiiite tjuvluft (för vanligtvis brukar moppen inte starta ens om insuget får lite tjuvluft).
Moppen går som en jävla raket annars när jag växlar upp och kommer upp i högre farter utan det minsta problem.
NU undrar jag vad ni på TSR tror problemet är?
Insuget?
Dåligt inställd förgasare?
Eller båda?