Hej, när jag var ute och körde för någon vecka sedan så var jag ute och körde moppe, jag hade precis köpt ett trimrör (turbokit). Den gick riktigt fint och så, men helt plötsligt dog moppen, jag blev jävligt rädd och tänkte att den skurit. Men när jag kickade så gick den igång direkt. Sen gick den som vanligt. Sen efter någon dag när jag kört lite så dog den flera gånger. Sen kollade jag kolven och cylindern. Då såg jag att kolven hade skurit. Den hade skurit för att den blivit för varm. Så jag plockade bort oljepumpen för jag trodde den inte funkade och att motorn inte fick någon olja. Sen köpte jag en ny kolv och så satte jag dit den. Så nu blandar jag olja direkt i tanken. Men när jag skulle köra hem moppen så körde jag kanske 5km sen så dog den igen så jag trodde den hade skurit ännu en gång men det gjorde den inte den har bra komp och så. Så jag kollade igenom kylaren och vattenpumpen men jag är fortfarande rädd att den ska skära. Om ni kan komma på någon som gör att den blir så varm kan ni gärna dela med er. Tack på förhud!!!
Olivert skrev:Hej, när jag var ute och körde för någon vecka sedan så var jag ute och körde moppe, jag hade precis köpt ett trimrör (turbokit). Den gick riktigt fint och så, men helt plötsligt dog moppen, jag blev jävligt rädd och tänkte att den skurit. Men när jag kickade så gick den igång direkt. Sen gick den som vanligt. Sen efter någon dag när jag kört lite så dog den flera gånger. Sen kollade jag kolven och cylindern. Då såg jag att kolven hade skurit. Den hade skurit för att den blivit för varm. Så jag plockade bort oljepumpen för jag trodde den inte funkade och att motorn inte fick någon olja. Sen köpte jag en ny kolv och så satte jag dit den. Så nu blandar jag olja direkt i tanken. Men när jag skulle köra hem moppen så körde jag kanske 5km sen så dog den igen så jag trodde den hade skurit ännu en gång men det gjorde den inte den har bra komp och så. Så jag kollade igenom kylaren och vattenpumpen men jag är fortfarande rädd att den ska skära. Om ni kan komma på någon som gör att den blir så varm kan ni gärna dela med er. Tack på förhud!!!
Olivert skrev:Hej, när jag var ute och körde för någon vecka sedan så var jag ute och körde moppe, jag hade precis köpt ett trimrör (turbokit). Den gick riktigt fint och så, men helt plötsligt dog moppen, jag blev jävligt rädd och tänkte att den skurit. Men när jag kickade så gick den igång direkt. Sen gick den som vanligt. Sen efter någon dag när jag kört lite så dog den flera gånger. Sen kollade jag kolven och cylindern. Då såg jag att kolven hade skurit. Den hade skurit för att den blivit för varm. Så jag plockade bort oljepumpen för jag trodde den inte funkade och att motorn inte fick någon olja. Sen köpte jag en ny kolv och så satte jag dit den. Så nu blandar jag olja direkt i tanken. Men när jag skulle köra hem moppen så körde jag kanske 5km sen så dog den igen så jag trodde den hade skurit ännu en gång men det gjorde den inte den har bra komp och så. Så jag kollade igenom kylaren och vattenpumpen men jag är fortfarande rädd att den ska skära. Om ni kan komma på någon som gör att den blir så varm kan ni gärna dela med er. Tack på förhud!!!
Hur du ställt in förgasaren rätt?
Jag det har jag förgasaren är perfekt inställd, den går som ett skollatollon men ändå blir den för varm.
TheFlyingFin skrev:Du skriver inget om att du bytt munstycke då du bytt till TK.
Du bör gå upp runt 10-15 storlekar , annars kommer den få för lite bensin=för dålig kylning=skär.
Nej jag glömde skriva det men min förgasare är perfekt inställd den gör runt 90-95, men den blir ändå för varm
Det tvivlar jag lite på om jag skall vara helt ärlig. Om du inte har bytt munstycke så går den för snålt, MRT överlag har väldigt små munstycken original. 95 med TK tivlar jag lite på även det, om du mäter med Riejus orignalmätare ås visar den upp till 20km/h fel har jag märkt (4 olika MRT).
Men för att lösa problemet med värmen så kolla kylstemet. Möjligheten finns topplockpackningen smält och allt vatten går in i cylindern istället för attt cirkulera.
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
TheFlyingFin skrev:Du skriver inget om att du bytt munstycke då du bytt till TK.
Du bör gå upp runt 10-15 storlekar , annars kommer den få för lite bensin=för dålig kylning=skär.
Nej jag glömde skriva det men min förgasare är perfekt inställd den gör runt 90-95, men den blir ändå för varm
Det tvivlar jag lite på om jag skall vara helt ärlig. Om du inte har bytt munstycke så går den för snålt, MRT överlag har väldigt små munstycken original. 95 med TK tivlar jag lite på även det, om du mäter med Riejus orignalmätare ås visar den upp till 20km/h fel har jag märkt (4 olika MRT).
Men för att lösa problemet med värmen så kolla kylstemet. Möjligheten finns topplockpackningen smält och allt vatten går in i cylindern istället för attt cirkulera.
Jag har 102 i munstycke och tändstiftet är oboybrunt. Men jag kom upp i 86 enligt mätaren men då maxade jag inte den helt, men det kanske inte stämmer ordentligt jag vet inte. Ska kolla topplocket.