hej idag så skulle jag åka med min moppe och när jag skulle kicka så kickade jag antingen för hårt eller något konstigt hände (kommer inte ihåg) så den var ganska långt ner sjävla kicken så jag drog upp den igen så den kändes normal och allting, men sen när jag skulle kicka igång den så lät det jätte konstigt i motorn eller liknande vad kan vara felet??
jag har rullstartat den och det hjälpte inte så mycket förutom att det lät likadant men ganska tyst inte så mycket som det gör på videon
här är en video som kanske hjälper er o förstå om ni nu vet
ps man kan vrida kicken innåt (vänster) som man inte kan på min kompis Derbi som var vädligt udda och måste nog vara en del av problemet med tror jag
Tror det kan vara ditt kick hjul som är löst. Testa öppna Kopplingskåpan (tar inte lång tid, kanske 1 timma max om man inte kan någonting om skruvar eller något) och kolla om någonting är löst eller om drevet som kicken sitter på är sne eller konstig. Du kan ta en bild så kanske någon kan hjälpa dig mer då. Om någonting är löst så kan det gå illa så öppna och kolla är mitt tips.
Rotmosmannen skrev:Tror det kan vara ditt kick hjul som är löst. Testa öppna Kopplingskåpan (tar inte lång tid, kanske 1 timma max om man inte kan någonting om skruvar eller något) och kolla om någonting är löst eller om drevet som kicken sitter på är sne eller konstig. Du kan ta en bild så kanske någon kan hjälpa dig mer då. Om någonting är löst så kan det gå illa så öppna och kolla är mitt tips.
Ok så jag måste ta bort hela motorn och allt sedan kolla? problemet är att jag inte är så händig och kan inte göra allt dedär ifall man måste ta bort hela motorn osv.
Om det inte är så avancerat ska jag försöka få en kompis att hjälpa eller likannde
Eller så får jag helt enkelt lämna in den eller något, vet du hur mycket det kan kosta?
Rotmosmannen skrev:Tror det kan vara ditt kick hjul som är löst. Testa öppna Kopplingskåpan (tar inte lång tid, kanske 1 timma max om man inte kan någonting om skruvar eller något) och kolla om någonting är löst eller om drevet som kicken sitter på är sne eller konstig. Du kan ta en bild så kanske någon kan hjälpa dig mer då. Om någonting är löst så kan det gå illa så öppna och kolla är mitt tips.
Ok så jag måste ta bort hela motorn och allt sedan kolla? problemet är att jag inte är så händig och kan inte göra allt dedär ifall man måste ta bort hela motorn osv.
Om det inte är så avancerat ska jag försöka få en kompis att hjälpa eller likannde
Eller så får jag helt enkelt lämna in den eller något, vet du hur mycket det kan kosta?
Lämna inte in den Det är super enkelt. https://www.youtube.com/watch?v=OPg9BUk ... pfreload=1
Följ denna guid, det är en AM6 men det är ganska lika när man tar bort så tnk lite så kommer du nog på.
Men skrifligt då. Täpp ut oljan (annars blir det kladdigt) Täpp kylar vatten, Skruva loss kåpan med nyckel 8 tror jag det är, Lirka loss kåpan. Om någonting trillar ut MÅSTE du veta vad det var, det enda dock som ska kunna göra det är 2 brikor som sitter vid dreven till vatten pumpen och olje pumpen. Sen ta en bild och låt någon här kolla på det. Tog mig kanske 15 minuter och då hade jag svårt att hitta nycklar.
Rotmosmannen skrev:Tror det kan vara ditt kick hjul som är löst. Testa öppna Kopplingskåpan (tar inte lång tid, kanske 1 timma max om man inte kan någonting om skruvar eller något) och kolla om någonting är löst eller om drevet som kicken sitter på är sne eller konstig. Du kan ta en bild så kanske någon kan hjälpa dig mer då. Om någonting är löst så kan det gå illa så öppna och kolla är mitt tips.
Ok så jag måste ta bort hela motorn och allt sedan kolla? problemet är att jag inte är så händig och kan inte göra allt dedär ifall man måste ta bort hela motorn osv.
Om det inte är så avancerat ska jag försöka få en kompis att hjälpa eller likannde
Eller så får jag helt enkelt lämna in den eller något, vet du hur mycket det kan kosta?
Om du lämnar in den kan du räkna med minst 4-5k kostnad. Du behöve rinte ens ta lös motorn för att ta bort kopplingskåpan, vilket är väldigt behändigt. Renoverade kopplingen på 50minuter första gången, inklusive ett felmontage som krävde jag öppnade igen. Väldigt lätt.
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Rotmosmannen skrev:Tror det kan vara ditt kick hjul som är löst. Testa öppna Kopplingskåpan (tar inte lång tid, kanske 1 timma max om man inte kan någonting om skruvar eller något) och kolla om någonting är löst eller om drevet som kicken sitter på är sne eller konstig. Du kan ta en bild så kanske någon kan hjälpa dig mer då. Om någonting är löst så kan det gå illa så öppna och kolla är mitt tips.
Ok så jag måste ta bort hela motorn och allt sedan kolla? problemet är att jag inte är så händig och kan inte göra allt dedär ifall man måste ta bort hela motorn osv.
Om det inte är så avancerat ska jag försöka få en kompis att hjälpa eller likannde
Eller så får jag helt enkelt lämna in den eller något, vet du hur mycket det kan kosta?
Om du lämnar in den kan du räkna med minst 4-5k kostnad. Du behöve rinte ens ta lös motorn för att ta bort kopplingskåpan, vilket är väldigt behändigt. Renoverade kopplingen på 50minuter första gången, inklusive ett felmontage som krävde jag öppnade igen. Väldigt lätt.
Jag är original postarns kusin och kan säga er att det inte tog några 50 minuter...
Det var en fjäder i kickhjulet som hade åkt av och därav ljudet. Men att tömma motorn på vätskorna och sedan skriva isär och därefter skriva tillbaka allt tog oss totalt 6 timmar.
Rotmosmannen skrev:Tror det kan vara ditt kick hjul som är löst. Testa öppna Kopplingskåpan (tar inte lång tid, kanske 1 timma max om man inte kan någonting om skruvar eller något) och kolla om någonting är löst eller om drevet som kicken sitter på är sne eller konstig. Du kan ta en bild så kanske någon kan hjälpa dig mer då. Om någonting är löst så kan det gå illa så öppna och kolla är mitt tips.
Ok så jag måste ta bort hela motorn och allt sedan kolla? problemet är att jag inte är så händig och kan inte göra allt dedär ifall man måste ta bort hela motorn osv.
Om det inte är så avancerat ska jag försöka få en kompis att hjälpa eller likannde
Eller så får jag helt enkelt lämna in den eller något, vet du hur mycket det kan kosta?
Lämna inte in den Det är super enkelt. https://www.youtube.com/watch?v=OPg9BUk ... pfreload=1
Följ denna guid, det är en AM6 men det är ganska lika när man tar bort så tnk lite så kommer du nog på.
Men skrifligt då. Täpp ut oljan (annars blir det kladdigt) Täpp kylar vatten, Skruva loss kåpan med nyckel 8 tror jag det är, Lirka loss kåpan. Om någonting trillar ut MÅSTE du veta vad det var, det enda dock som ska kunna göra det är 2 brikor som sitter vid dreven till vatten pumpen och olje pumpen. Sen ta en bild och låt någon här kolla på det. Tog mig kanske 15 minuter och då hade jag svårt att hitta nycklar.
Hade samma fel får några veckor sen.
Gör såhär!
1. Ta loss kylarslangen och töm kylarvätskan och spara det i någon hink eller så. (Öppna locket på kylartanken för att det ska gå enklare)
2. Ta fram en till hink och skruva loss oljestömnings skruven, och låt all olja rinna ner i hinken.
2,5. Ta bort kicken.
3. Börja nu skruva loss alla skruvar som håller fast kopplingskåpan och spara dessa!
4. Ta loss kopplingskåpan (detta kan va lite svårt då det blir endel "juckande" med kopplingskåpan.
5. Ta nu loss kickarmen (hela kickanordningen) och kolla så att inte fjädern som sitter längst in på den har lossnat. Har den gjort det så sätt på den igen på kickdrevet på baksidan!
6. Innan du sätter ihop allt kolla om det sitter en låsring på kickarmen, denna låsring är placerad emellan kickdrevet i ett spår som är i kickarmen och den yttre fjädern som drar tillbaks kicken. Om det ej finns en låsring där, köp då en ny på tex Lantmännen, på min passade 21mm låsring så testa det men köp 1 storlek upp och ner också för säkerhets skull.
7. Sätt på låsringen och allt som det satt innan.
8. Kicka och se om det funkar!! Gör det ej det så är jag osäker vad som kan va fel.
Btw vad för årsmodell är det? Min är 06 så har ju annorlunda motor och kickanordning tror jag. Om din är innan 06 så kan jag tyvärr inte hjälpa dig med min erfarenhet av detta problem. Good luck
pizza-bagarn skrev:Hade samma fel får några veckor sen.
Gör såhär!
1. Ta loss kylarslangen och töm kylarvätskan och spara det i någon hink eller så. (Öppna locket på kylartanken för att det ska gå enklare)
2. Ta fram en till hink och skruva loss oljestömnings skruven, och låt all olja rinna ner i hinken.
2,5. Ta bort kicken.
3. Börja nu skruva loss alla skruvar som håller fast kopplingskåpan och spara dessa!
4. Ta loss kopplingskåpan (detta kan va lite svårt då det blir endel "juckande" med kopplingskåpan.
5. Ta nu loss kickarmen (hela kickanordningen) och kolla så att inte fjädern som sitter längst in på den har lossnat. Har den gjort det så sätt på den igen på kickdrevet på baksidan!
6. Innan du sätter ihop allt kolla om det sitter en låsring på kickarmen, denna låsring är placerad emellan kickdrevet i ett spår som är i kickarmen och den yttre fjädern som drar tillbaks kicken. Om det ej finns en låsring där, köp då en ny på tex Lantmännen, på min passade 21mm låsring så testa det men köp 1 storlek upp och ner också för säkerhets skull.
7. Sätt på låsringen och allt som det satt innan.
8. Kicka och se om det funkar!! Gör det ej det så är jag osäker vad som kan va fel.
Btw vad för årsmodell är det? Min är 06 så har ju annorlunda motor och kickanordning tror jag. Om din är innan 06 så kan jag tyvärr inte hjälpa dig med min erfarenhet av detta problem. Good luck
AHHAHAHAHAHAHH Tog det 50 min? Tog ni bort hela jäkla kopplingen och veven och allt eller? Förlåt om jag är dryg men serriöst 6 timmar för en kåpa och tömma olja:P
Rotmosmannen skrev:AHHAHAHAHAHAHH Tog det 50 min? Tog ni bort hela jäkla kopplingen och veven och allt eller? Förlåt om jag är dryg men serriöst 6 timmar för en kåpa och tömma olja:P
Om du skulle läsa vad han skrev skulle du kanske inte skriva strunt. Han skrev att en fjäder på kickaxeln hade gått av. Den lilla biten kan ha forslats vartsomhelst med oljan, tex in i kopplingen eller i växellådan. Då har man inte mycket till val annat än att klyva HELA motorn. Man ska vara farligt dum för att se att något är försvunnet i motorn men skita i att söka reda på det och avlägsna det. Det om något är att fråga efter en totalförstörd motor.
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Rotmosmannen skrev:AHHAHAHAHAHAHH Tog det 50 min? Tog ni bort hela jäkla kopplingen och veven och allt eller? Förlåt om jag är dryg men serriöst 6 timmar för en kåpa och tömma olja:P
Om du skulle läsa vad han skrev skulle du kanske inte skriva strunt. Han skrev att en fjäder på kickaxeln hade gått av. Den lilla biten kan ha forslats vartsomhelst med oljan, tex in i kopplingen eller i växellådan. Då har man inte mycket till val annat än att klyva HELA motorn. Man ska vara farligt dum för att se att något är försvunnet i motorn men skita i att söka reda på det och avlägsna det. Det om något är att fråga efter en totalförstörd motor.