Går detta avgasrör att måla trots att det är lite rost?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Går detta avgasrör att måla trots att det är lite rost?

Inlägg av Hjul »

Hej, har slipat bort den mesta färgen med sandpapper och sprutat på lite 556 under jag dragit med sandpapper. Dock är det lite rost kvar och jag har dragit med stålborste på de ställena men det går inte bort. Har ingen slipmaskin heller. Kan jag spraya på värmetålig sprayfärg ändå eller ska jag försöka fixa en slipmaskin och få bort den ingjutna rosten?

Bilder: (OBS, det blöta är 556 som ej torkat än).

http://gyazo.com/febec5cc29f6959ff4a89d5d48b9527e

http://gyazo.com/a44f1a3a127de1fd774b7df2c91b2401

http://gyazo.com/7bfd43c5da4c43890172a12c9aaec6fe

http://gyazo.com/c0e9fc273e99fc720fa0cd39673e1bef

Tacksam för snabba svar :)
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög

Inlägg av Snowtiger »

ja det funkar så petigt är det inte
Brum, Brum.
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

Snowtiger skrev:ja det funkar så petigt är det inte
Säkert? vill höra lite andra svar också.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

5-56? Alltså, tanken är att lacken ska fastna, inte att den ska halka av. Man avfettar mycket noga före lackering, man har inte på extra olja...

Hur som helst, värmetålig sprayburkslack brukar inte vara nått vidare, så du kan få det att se bra ut ett tag men inte lika hållbart som originallacken var. Lacken dom använder på fabriken är "lite" bättre än vad man hittar i sprayburkarna tyvärr.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Revilz »

Beta rr rör va?

Rosten på början av röret är typ helt omöjligt att få bort tyvärr. Som G-son sa, avfetta röret nu och sedan lackar du röret.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

Revilz skrev:Beta rr rör va?

Rosten på början av röret är typ helt omöjligt att få bort tyvärr. Som G-son sa, avfetta röret nu och sedan lackar du röret.
Så det gör inget om det är lite rost kvar? Kan den inte utvecklas till grövre rost efter ett tag?
G-son skrev:5-56? Alltså, tanken är att lacken ska fastna, inte att den ska halka av. Man avfettar mycket noga före lackering, man har inte på extra olja...

Hur som helst, värmetålig sprayburkslack brukar inte vara nått vidare, så du kan få det att se bra ut ett tag men inte lika hållbart som originallacken var. Lacken dom använder på fabriken är "lite" bättre än vad man hittar i sprayburkarna tyvärr.
Givetvis har jag tänkt avfetta röret med thinner i efterhand. Men det står i en guide att man kan använda 556 och sandpapper/våtslip för att få bort rosten.

Men rosten behövs få bort antar jag, annars rostar det under och färgen kommer flagna efter ett tag?

Spraylacksfärg duger fint om man rengör grundligt innan och låter den stå på tomgång lite innan det används fullt ut. Dessutom är det inget effektrör utan ett originalrör så den uppnår inte så höga grader.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Kruxet är att hotpaint SKA bli varmt. Det ska nå en härdningstemperatur för att sitta ordentligt.
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

Rexxy skrev:Kruxet är att hotpaint SKA bli varmt. Det ska nå en härdningstemperatur för att sitta ordentligt.
Och detta uppnår man med att först ha den i tomgångsläge en stund och sen "köra in" färgen.

Men vad tror du om röret? är det färdigt för att lackas eller måste rosten bort?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Det är nästan omöjligt att få bort ALL rost med de metoder du använder, så det är lika bra att bara sikta på att få bort den rost som lossnar lätt. Det är främst den "lösa" rosten som släpper och får färgen att flagna, så om du fått väck den kommer färgen sitta rätt bra och ge ett hyfsat rostskydd.

Det kommer inte hålla hur länge som helst, framförallt inte med tanke på att framhjulet kastar upp en massa grus som sakta men säkert blästrar bort färgen från den nedre delen av röret. Men det tar inte särskilt mycket tid att göra om jobbet om du tar tag i det innan röret rostat för mycket igen, så det är inga större problem att hålla utseendet på en vettig nivå.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Hjul skrev:
Rexxy skrev:Kruxet är att hotpaint SKA bli varmt. Det ska nå en härdningstemperatur för att sitta ordentligt.
Och detta uppnår man med att först ha den i tomgångsläge en stund och sen "köra in" färgen.

Men vad tror du om röret? är det färdigt för att lackas eller måste rosten bort?
Nix, avgasröret blir långt ifrån så varmt som krävs.
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

Rexxy skrev:
Hjul skrev:

Ja men man måste ha den på tomgång för att färgen ska fästa ordentligt.
G-son skrev:Det är nästan omöjligt att få bort ALL rost med de metoder du använder, så det är lika bra att bara sikta på att få bort den rost som lossnar lätt. Det är främst den "lösa" rosten som släpper och får färgen att flagna, så om du fått väck den kommer färgen sitta rätt bra och ge ett hyfsat rostskydd.

Det kommer inte hålla hur länge som helst, framförallt inte med tanke på att framhjulet kastar upp en massa grus som sakta men säkert blästrar bort färgen från den nedre delen av röret. Men det tar inte särskilt mycket tid att göra om jobbet om du tar tag i det innan röret rostat för mycket igen, så det är inga större problem att hålla utseendet på en vettig nivå.
Så du menar att jag ska lacka och sen göra om jobbet efter ett tag då färgen Kommer flagna av rosten som finns under?

En annan fråga: "glänslack" eller vad det heter, kan man ta på det? Blir det stor skillnad? Vet att på kåpor kan man ha på det va?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Hjul skrev:
Rexxy skrev:
Hjul skrev: Och detta uppnår man med att först ha den i tomgångsläge en stund och sen "köra in" färgen.

G-son skrev:Det är nästan omöjligt att få bort ALL rost med de metoder du använder, så det är lika bra att bara sikta på att få bort den rost som lossnar lätt. Det är främst den "lösa" rosten som släpper och får färgen att flagna, så om du fått väck den kommer färgen sitta rätt bra och ge ett hyfsat rostskydd.

Så du menar att jag ska lacka och sen göra om jobbet efter ett tag då färgen Kommer flagna av rosten som finns under?

En annan fråga: "glänslack" eller vad det heter, kan man ta på det? Blir det stor skillnad? Vet att på kåpor kan man ha på det va?

Han menar högst troligen att om du gör jobbet snabbt förrän röret rostar med igen, så kommer det hålla ett bra tag, tills färgen av olika orsaker har blivit bort nött igen. Då detta väl händer kommer det inte vara några större problem att lacka igen eftersom du har gjort ett ordentligt jobb denna första gång.

Om du pratar om klarlack så går det nog att klarlacka ett rör, men nu är jag inte säker om du skall ha en värmebeständig klarlack också.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
GustafHolmgren
Elmoped

Inlägg av GustafHolmgren »

Vill du lacka så det blir blankt, så måste du ha en värmebeständig klarlack, vanlig funkar inte :)
I övrigt så räcker det nog inte att bara tomgångsköra den, ta en kortare tur istället där vägen är torr och låt det sedan svalna, gör det ca 2-3 ggr :)
"Svårt att leva, svårt att dö. Svårt att skita i en meter djup snö".

Kika in på mitt rrx projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=57193
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

En bra värmebeständigfärg kräver en ugn för att härda det tar ca en1 tim i ca 300° för att färgen skall hålla länge.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

moddlaren skrev:En bra värmebeständigfärg kräver en ugn för att härda det tar ca en1 tim i ca 300° för att färgen skall hålla länge.
Är ugn ett måste eller funkar det med att ha i tomgång i några minuter, sen köra lugnt i några minuter och öka gradvis med några mimuter per gång?

Men OM jag skulle ta den i ugnen, när ska jag göra det då? Det ska ju vara ca 4 tunna lager med färg, så ska jag lägga den i ugnen efter varje lager eller när jag lackat alla lager?
GustafHolmgren skrev:Vill du lacka så det blir blankt, så måste du ha en värmebeständig klarlack, vanlig funkar inte :)
I övrigt så räcker det nog inte att bara tomgångsköra den, ta en kortare tur istället där vägen är torr och låt det sedan svalna, gör det ca 2-3 ggr :)
Tror jag inte behöver ha ett blankt rör iof :)

Jag tror också tomgångskörning räcker men killen i affären sa att jag skulle lägga den i en ugn. Hur kommer ugnen påverkas efter det? Kommer det lukta mycket?
TheFlyingFin skrev:
Hjul skrev:
Rexxy skrev: Nix, avgasröret blir långt ifrån så varmt som krävs.

Han menar högst troligen att om du gör jobbet snabbt förrän röret rostar med igen, så kommer det hålla ett bra tag, tills färgen av olika orsaker har blivit bort nött igen. Då detta väl händer kommer det inte vara några större problem att lacka igen eftersom du har gjort ett ordentligt jobb denna första gång.

Om du pratar om klarlack så går det nog att klarlacka ett rör, men nu är jag inte säker om du skall ha en värmebeständig klarlack också.
Det finns endast lite rostfärg kvar och inte så mycket "innött" rost, lite grann men inte så mycket. Kan det vara lugnt att lacka ändå? Har rengjort med tinner och det tog bort ganska mkt av rostfärgen men inte allt. Såhär ser det ut som värst:

http://gyazo.com/b32ea24cbc3f63d5a5f8507f0a89427e.png
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Hjul skrev:Så du menar att jag ska lacka och sen göra om jobbet efter ett tag då färgen Kommer flagna av rosten som finns under?
Nej, jag menar att oavsett vad du gör kommer avgasröret fortsätta blästras av allt framhjulet kastar upp, det kommer skada lacken och med skador i lacken kommer det börja rosta igen. Det gäller oavsett hur fantastiskt förarbete man gjort, så vill man att den biten av röret ska vara fin har man inget val, man tvingas göra om lackeringen då och då. Så länge du itne lämnat så mycket rost att det är ett omedelbart problem kommer det bara vara blästringen du behöver bry dig om.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Kan säga att mitt agasrör till riejun var mkt rostfriare än ditt, och jag körde med på metoden att köra en runda, låta den stå en stund och upprepa.
Det höll två veckor ungefär innan rosten kröp igenom igen genom nya stenskott..

Vill du att det sk hålla så blästra det plåtrent och lämna sedan in det. Då din ugn troligtvis inte är stor nog för hela kröken och det luktar skit.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Hjul
Elmoped

Inlägg av Hjul »

Persson97 skrev:Kan säga att mitt agasrör till riejun var mkt rostfriare än ditt, och jag körde med på metoden att köra en runda, låta den stå en stund och upprepa.
Det höll två veckor ungefär innan rosten kröp igenom igen genom nya stenskott..

Vill du att det sk hålla så blästra det plåtrent och lämna sedan in det. Då din ugn troligtvis inte är stor nog för hela kröken och det luktar skit.
Så antagligen berodde det på en eller flera av dessa fyra orsaker:

1. Du hade inte tvättat den ordentligt innan du lackade.

2. Ytan var för ojämn eller, det fann för mycket rost (rost kan gömma sig under lacken, indicier ser man först när lacken börjar bli veckig eller bubblig eller flagna)

3. Du lackade för få lager/för tjocka lager vid varje lackning (ca 4 tunna lager).

4. Du glömde ha den i tomgångsläge innan du körde in den.
G-son skrev:
Hjul skrev:Så du menar att jag ska lacka och sen göra om jobbet efter ett tag då färgen Kommer flagna av rosten som finns under?
Nej, jag menar att oavsett vad du gör kommer avgasröret fortsätta blästras av allt framhjulet kastar upp, det kommer skada lacken och med skador i lacken kommer det börja rosta igen. Det gäller oavsett hur fantastiskt förarbete man gjort, så vill man att den biten av röret ska vara fin har man inget val, man tvingas göra om lackeringen då och då. Så länge du itne lämnat så mycket rost att det är ett omedelbart problem kommer det bara vara blästringen du behöver bry dig om.
Jo men jag kör inte i så extrema miljöer så det är inget jag behöver tänka på. Dessutom finns ju en stänkskärm på framhjulet vilket tar det mesta Av gruset/stenarna/smutsen osv. Dessutom kan man ju torka av röret som hastigast om man märker att smuts (som är en ingångskälla för rost) lagt sig där.
Skriv svar