Så jäkla trött på att puttra fram i 35 så nu skulle jag dra v-ringen men kåpans skruvar sitter så jävulskt och jag vet inte vilket håll gängningen är.
Har stött på både att skruvarna vart vänster och högergängad, och nu börjar gängningen på skruvarna bli utnötta och snart oanvändbara.
Har sprutat på 5-56 och slagit på skruvarna men dem lossnar inte, har funderat över att värma skruven men då expanderar väl skruven så den sitter extra hårt i gängningen eller?
Sitter vanlig högergängad skruv på praktiskt taget alla platser som inte är vänstergängade för att det fungerar bättre, t.ex. vissa axlar där rotationsriktningen kan få högergänga att lossna. Variatorkåpan sitter garanterat med standardskruv.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Så jäkla trött på att puttra fram i 35 så nu skulle jag dra v-ringen men kåpans skruvar sitter så jävulskt och jag vet inte vilket håll gängningen är.
Har stött på både att skruvarna vart vänster och högergängad, och nu börjar gängningen på skruvarna bli utnötta och snart oanvändbara.
Har sprutat på 5-56 och slagit på skruvarna men dem lossnar inte, har funderat över att värma skruven men då expanderar väl skruven så den sitter extra hårt i gängningen eller?
What to do gad damnit!?
Man skruvar åt vänster, hoppas du inte har rundat skruven? Värm den och ta en mejsel och en hammare och slå på utsidan så att den skruvar sig. Löser sig alltid för mig
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
ockelbo skrev:Hur ska jag värma skruvern? Det är plast runtom som jag gärna inte vill smälta
Då får du ta ta bort plasten
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
TheAndersson skrev:känner ingen som har mutterknack?
eller att någon håller bakbromsen?
Bakbromsen? xD
euroman skrev:Använd den största möjliga skruvmejseln som kommer åt och...
Nej. Använd ett verktyg som passar perfekt i skruvskallen. Allt som passar dåligt riskerar att slinta, skada skallen och göra det svårare att få loss. STÖRST verktyg är inte detsamma som RÄTT verktyg.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
-----------UPDATE---------
Gick och sökte igenom hela gården efter alla skruvmejslar och då hittade jag en som passade till skruvarna. Efter lite sprutning med 5-56 och gorilla styrka med skruvmejseln så fick jag upp skruvarna.
Tog av variatorkåpan, började ta av variatorn men då kom pappa in i verkstaden och såg vad jag höll på med och han är pessimist som är negativ att jag meckar på moppen, ÄVEN fast moppen låter konstigt och går i 25 fast den ska gå i 50. Han förespråkar att 25 är tillräckligt.
Iallafall fick jag sätta tillbaks allting och nu är jag tillbaks på ruta 1.
Haha efter allt ditt slit med att få bort kåpan så kommer farsgubben in
Det var ju typiskt.
Men iaf.
Om du har en dremel kan du alltid ta en sån minikapskiva och slipa ett spår i skruven. Spåret ska va djupt och över hela skruven.
Sen är det bara att sätta dit en stor skruvmejsel och skruva bort den.
Om du har en dremel vill säga.
Kostar 189:- på biltema och är något förjeffla bra