Hej har tidigare haft problem med att tändstift gått sönder hela tiden så jag bytte tändplatta och Cdi Box och satte i ett nytt tändstift (br9es) och problemet verkade löst då jag kunde köra flera mil, sen igår när jag skulle starta mopeden misstände den och sem dog, då var tändstiftet trasigt igen, satte då i ett br7es bara för att prova vilket verkar funka så min fråga är ifall br9es kan vara för kallt? Vilket det inte borde vara till min setup, och sen har jag hört att det kan bero på fel bestyckning men vi har ställt in den perfekt, och stiftet är nästintill gyllenbrunt, eller kan det vara för att jag segkör den ganska mycket nu under inkörningen? Men jag drar ändå ur den ibland
Ja, och mopeden går hur bra som helst ända tills stiftet bara plötsligt ger sig, dock så kan det ju varit för att jag hade ett billigt Biltema stift nu senast efter jag bytt tändplatta och Cdi
Är ingen expert men en annan tändkurva till en sådan cylinder är nog att rekomendera men om det är det som bränner stiften vet man alldrig. När du säger att de går sönder menar du att det lossnar delar eller att det inte längre kommer gnista. och är förgasaren rätt bestyckad ????
carl allstrin skrev:Är ingen expert men en annan tändkurva till en sådan cylinder är nog att rekomendera men om det är det som bränner stiften vet man alldrig. När du säger att de går sönder menar du att det lossnar delar eller att det inte längre kommer gnista. och är förgasaren rätt bestyckad ????
rätter lite du sa att förgasaren va rätt bestyckad men har du testad på full gas
och är det rätt gnist gap
Jo kanske men har sett väldigt många som kör på orginal tändningen till den så det borde ju funka,
Har testat på fullgas och den går somsagt hur bra som helst tills stiftet bara dör, antingen ger det ingen gnista alls eller så ger det gnista ibland
Behöver jag ändra gnist gapet?
Kan tillägga att detta har aldrig hänt under tiden när den väl gått, utan den går bra också ställer man ner mopeden, sen när man ska starta den och köra iväg igen så orkar den inte iväg och tillsist dör den (stiftet går sönder)
någon? händer alltså bara vid kallstart, och inte alltid. har man fått igång mopeden så går det aldrig sönder under tiden man kör, och mopeden är otroligt lättstartad
Är du stensäker på att det är stiftet som pajar? Jag tycker spontant det låter som du har något elektriskt fel. Kan va din tändhatt/kabel t.ex. som de är vajsing på. Tycker det låter konstigt att stiftet dör när du kallstartar
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Dom gånger jag råkat på motorer där tändstiften dör på löpande band (särskilt i samband med kallstart) har det handlat om något av detta:
Fel värmetal. Stiftet blir inte varmt nog för att "brännas rent" = sot som hamnar på stiftet byggs på tills stiftet inte fungerar längre. Det handlar inte om någon stor mängd, en osynlig isolerande hinna räcker gott och väl.
Fel förgasarinställning, för mycket soppa. Framförallt gällande förgasarinställningarna som används vid tomgång/lugn körning (luftskruv, trottelnål), överskottssoppan lämnar en isolerande beläggning på stiftet framförallt när man kör lugnt och tändstiftet håller lägst temperatur.
I bägge fallen brukar stiften fungera igen om man drar ett sandpapper mellan elektroderna så man får fram lite ren metall, alternativt kan man böja upp jordelektroden och fila av ändarna på elektroderna så man får fram ren metall och skarpa kanter på elektroden (gnistor hoppar lättare från kanter än rundade/plana ytor) och sedan böja ner jordelektroden till rätt gnistgap.
Jag hade börjat med att se över inställningarna på luftskruv/trottelnål, går det ställa någon av dom/bägge lite magrare utan att moppen går sämre kan det vara lösningen. Om det inte räcker eller om den går sämre (går för magert), ställ den så den går bra och testa ett steg varmare stift - NGK, inte nått budgetskräp, såna vet man inte om dom funkar ens när dom är nya.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
G-son skrev:Dom gånger jag råkat på motorer där tändstiften dör på löpande band (särskilt i samband med kallstart) har det handlat om något av detta:
Fel värmetal. Stiftet blir inte varmt nog för att "brännas rent" = sot som hamnar på stiftet byggs på tills stiftet inte fungerar längre. Det handlar inte om någon stor mängd, en osynlig isolerande hinna räcker gott och väl.
Fel förgasarinställning, för mycket soppa. Framförallt gällande förgasarinställningarna som används vid tomgång/lugn körning (luftskruv, trottelnål), överskottssoppan lämnar en isolerande beläggning på stiftet framförallt när man kör lugnt och tändstiftet håller lägst temperatur.
I bägge fallen brukar stiften fungera igen om man drar ett sandpapper mellan elektroderna så man får fram lite ren metall, alternativt kan man böja upp jordelektroden och fila av ändarna på elektroderna så man får fram ren metall och skarpa kanter på elektroden (gnistor hoppar lättare från kanter än rundade/plana ytor) och sedan böja ner jordelektroden till rätt gnistgap.
Jag hade börjat med att se över inställningarna på luftskruv/trottelnål, går det ställa någon av dom/bägge lite magrare utan att moppen går sämre kan det vara lösningen. Om det inte räcker eller om den går sämre (går för magert), ställ den så den går bra och testa ett steg varmare stift - NGK, inte nått budgetskräp, såna vet man inte om dom funkar ens när dom är nya.
Jag har skruvat på luftskruven och tycker den går bra nu, bluddrar inget alls.
Hur är det på dellirtos 21mm black edition förgasare? Har sett att vissa skriver att luftskruven fungerar tvärt om på den att inåt=mer luft och utåt=mindre stämmer det?
Vågar jag prova ett varmare stift till den cylindern?