segstartad och seg speedfight 2 02

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
dudelliot
Elmoped

segstartad och seg speedfight 2 02

Inlägg av dudelliot »

Hej jag har en speedfight 2 -02 som har problem med förgasaren eftersom den är både segstartad (kan ta 15min utav kickande) och går ibland 45 och ibland 55. Tomgången funkar inte heller. Tändstiftet är ganska brunt men lite torrt. Om jag byter ner i munstycke eller flyttar nålen så låter den skumt och har nästan ingen kraft. Behöver verkligen hjälp eftersom jag ska sälja den snart
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Glömmde säga att v brickan är dragen, sitter ett metrakit ecologic rör på men den går skit ändå, sitter 58 munstycke på och munstycket är fortfarande ganska brunt :/
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

Återställ nålen som den var förut, skruva på tomgångsskruven (med stjärnmejsel)

Munstycket fortfarande ganska brunt? xD

Vet inte vad orginal munstycket är på Speedfight 2 02 men montera ett munstycke som är för stort sen går du ner tills den börjar gå bra.

Rengör förgasaren.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Testat både av de och den dör ändå på tomgång mm
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

54 är orgnial men man borde gå upp 5-10 storlekar med nytt avgasrör. Därför är de skumt att jag får ett brun färgat tändstift istöllet för oboy eller vitt.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

dudelliot skrev:54 är orgnial men man borde gå upp 5-10 storlekar med nytt avgasrör. Därför är de skumt att jag får ett brun färgat tändstift istöllet för oboy eller vitt.
Skit i tändstiftets färg det har en liten betydelse men huvudsaken är att den ska gå bra, har du ändrat något med variatorn? motorn?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Har ändrat till lite lättare vikter efter att den knappt orkade i uppförsbackar. cylindern är riktigt fin men orginal. Som den går nu så varvar den upp och när den är runt 40-45 så börjar den låta mörkare och får värsta draget till 50-55. Den beter sig sjukt skumt
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

dudelliot skrev:Har ändrat till lite lättare vikter efter att den knappt orkade i uppförsbackar. cylindern är riktigt fin men orginal. Som den går nu så varvar den upp och när den är runt 40-45 så börjar den låta mörkare och får värsta draget till 50-55. Den beter sig sjukt skumt
Hur är kompressionen?
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Testade med en mätare nydligen men minnst inte exakt vad den stod på men det var något ganska normalt enligt google
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

dudelliot skrev:Testade med en mätare nydligen men minnst inte exakt vad den stod på men det var något ganska normalt enligt google
Har du pillat med luftskruven? Kollat om det finns tjuvluft?
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Ja luftskruven gör mycket skillnda men löser inte problemet. Dock så blir den svårare och starta när den går så bra som möjligt. Har testat spruta startgas och kollat om de blir någon skillnad på ljudet men som jag har förstått så äre inte de
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

dudelliot skrev:Ja luftskruven gör mycket skillnda men löser inte problemet. Dock så blir den svårare och starta när den går så bra som möjligt. Har testat spruta startgas och kollat om de blir någon skillnad på ljudet men som jag har förstått så äre inte de
Moppen ska varva om du sprutar startgas där du tror att det är tjuvluft..
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Den varvaf inte om man sprutar vid förgasaren eller insuget. Finns de några andra ställen jag blr testa?
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

dudelliot skrev:Den varvaf inte om man sprutar vid förgasaren eller insuget. Finns de några andra ställen jag blr testa?
Insuget, kanske luftburken om du har gummianslutning :?: och runt förgasaren någonstans där
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Den gick bättre om jag skruvar ut luftskruven, vad betyder det då?
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

dudelliot skrev:Den gick bättre om jag skruvar ut luftskruven, vad betyder det då?
Att den behöver mer luft, mer luft = högre bränsleförbrukning och bättre kylning öka gärna någon storlek i munstycke ca 1-2 storlekar om det behövs! :wink:

Kan gå dåligt nu när det är kallt också då det är mer syre
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Tack ska testa, jag återkommer
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Bytte till 60 i munstycke och då går den väll ganska bra. Dock så går den bara i 45 och tomgången funkar fortfarande inte. Den började bröla på fullgas efter typ 5min
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

dudelliot skrev:Bytte till 60 i munstycke och då går den väll ganska bra. Dock så går den bara i 45 och tomgången funkar fortfarande inte. Den började bröla på fullgas efter typ 5min
Skriv din setup
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Okej, har först nu 55 i munstycke då den blev pigg och så. Dock så är den segstartad, allt är orginal förutom vikter, avgasrör och v brickan
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

dudelliot skrev:Okej, har först nu 55 i munstycke då den blev pigg och så. Dock så är den segstartad, allt är orginal förutom vikter, avgasrör och v brickan
Storlek 55?!?! Fan inte bra asså! När man byter avgasrör så ska man byta 5-10 storlekar på munstycket och orginal på din moppe är storlek 54. Skruva på tomgångsskruven och luftskruven och se om du kommer någon vart.

GLÖM INTE ATT BYTA TILL HÖGRE MUNSTYCKE!!
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Tror att de är något fel på röret eftersom den går bra på 55 och sämmre desstu högre
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

dudelliot skrev:Tror att de är något fel på röret eftersom den går bra på 55 och sämmre desstu högre
Vad är det för avgasrör? Skick?
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

De va sjukt rostigt tills jag sprayade om de. Satt på när den köptes runt 08
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Metrakit ecologic
dudelliot
Elmoped

Inlägg av dudelliot »

Nu går den ganska bra men tar en evighet att få igång