Beta ARK 50 AC - 2007 Trim Hjälp

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Crienser
Elmoped

Beta ARK 50 AC - 2007 Trim Hjälp

Inlägg av Crienser »

Hej, jag har en Beta ARK 50 AC - 2007 (Årsmodell) och jag har ett par frågor. Svara på frågorna individuellt tack.

Fråga 1. Är Beta ARK 50 AC samma sak som Beta ARK X-Type Luftkyld? Jag frågar eftersom att jag vill handla grejer för min Beta Ark från Twostroke och att min AC modell listas inte.

Fråga 2. När jag köpte min Beta ARK så hade inte den förra ägaren koll riktigt på vad man skulle byta i samband med en ny cylinder. Samt så vet jag inte det heller.

När jag köpte den så sa dom att dom har bytt ut cylindern till en Stage 6 70cc Streetrace, sportluftfilter och förgasaren till en Dellorto 17.5mm. Det är det som är monterat och dom har kört med denna setup i ett tag. Jag undrar. Kan inte Cylindern skäras pga att annat behöver bytas också? Som Vevparti, nållager, munstycke och tändstift? Jag är osäker om vevet klarar denna cylinder. Kanske annat behövs bytas. Det vet jag inte så om ni kunde lista allt så beställer jag det från er.

Fråga 3. Har det bara funnits Stage 6 70cc streetrace i 10mm kolvbult? För jag har ingen aning om min är 10 eller 12. Om det bara finns/funnits streetrace i 10 då måste kolvbulten vara 10.

Fråga 4. Min moped slog i underifrån för några dagar sedan och förstörde hela avgasröret. Verkar som att den är för låg. Behöver jag ny dämpare eller höjningsats eller något annat? Tips tack.

Mvh Mario.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

1. Kan inte svara på den frågan då jag inte vet något om Beta Ark.

2. Räcker med att byta nållager och munstycke vid cylinderbyte, men bara om det är sport-street klassen, uppe vid Mid-Race då är det nog vevbyte osv.

Om moppen går bra och inte bluddrar så är det inget problem, så var inte orolig om moppen kommer att skära, tror veven pallar minst 13K varv så det är lugnt.

3. Vet inte :P

4. Nope
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Crienser
Elmoped

Inlägg av Crienser »

Rainn skrev:1. Kan inte svara på den frågan då jag inte vet något om Beta Ark.

2. Räcker med att byta nållager och munstycke vid cylinderbyte, men bara om det är sport-street klassen, uppe vid Mid-Race då är det nog vevbyte osv.

Om moppen går bra och inte bluddrar så är det inget problem, så var inte orolig om moppen kommer att skära, tror veven pallar minst 13K varv så det är lugnt.

3. Vet inte :P

4. Nope
Tack för svar. Så jag behöver alltså inte byta vev? Samt, behöver man inte byta kopplings och tryck fjädrar i samband med cylinder byte? Och varför borde jag inte göra moppen högre? Vill inte riskera ett annat rör :P
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket

Inlägg av TheAndersson »

Ska försöka skriva så bra jag kan, skriver på mobilen hoppas det går att förstå.

1. Kan jag tyvärr inte svara på..

2. Förutsätter att förra ägaren bestyckade förgasaren i samband med cylinderbytet, tändstift bör du ha ett med värmetal 7 ( t.ex b7hs eller va de nu kan stå på ) vev behövs inte bytas på den cylindern. Är något strypt på moppen skulle jag ta bort dessa, samt att tryck och kopplingsfjädrar brukas bytas och kanske även vikter.

3. Kan ej svara på

4. Nu vet jag inte ifall din bakdämpare är väldigt mjuk. Annars om du vill höja röret från marken så kan du dra på en höjningssats. Eller så kan man ta det lugnt över väggupp ;)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Skriv svar