Drivpaket problem

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög

Drivpaket problem

Inlägg av Snowtiger »

Tjena! :twisted:

Så allt började med att drivremmen pajade föra året. Jag satt i ny och körde vidare samma år.

Men nu när jag har vart ute med moppen så har kopplingen tagit i när den står still eller om man kör sakta. Jag öppnade och satte i andra kopplings fjädrar. Tänkte att det är kopplingsklockan som är tilltryckt, För om man snurrar på remskivan så tar den i.

Det funkade men när jag hade provat så lätt det konstigt och jag öppnade och remen var sliten "som fan" Jag tog ut allt och gjorde rent och märkte att vikterna var kantiga och fula.
Några bilder:
Vikterna är kantiga och guidbrickorna har sprickor...
Bild
Bild

Drivremen har åkt upp och gjort gropar. (detta var från tidigare)

Bild

Vad kan det va?
Brum, Brum.
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög

Inlägg av Snowtiger »

nu finns det bilder som kanske hjälper :roll:
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Vad har du för tryckfjäder i? och angående sista bilden på kopplingsklockan så ska det vara gropar sådär det är inte remmen som gjort dom.
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög

Inlägg av Snowtiger »

MacGyver84 skrev:Vad har du för tryckfjäder i? och angående sista bilden på kopplingsklockan så ska det vara gropar sådär det är inte remmen som gjort dom.
Kör på gröntryckfjäder och jag tror absolut inte att det är meningen att det ska vara gropar för det var inte det från början. :)
Brum, Brum.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Snowtiger skrev:
MacGyver84 skrev:Vad har du för tryckfjäder i? och angående sista bilden på kopplingsklockan så ska det vara gropar sådär det är inte remmen som gjort dom.
Kör på gröntryckfjäder och jag tror absolut inte att det är meningen att det ska vara gropar för det var inte det från början. :)
Okej men verkar konstigt att remmen har varit där uppe och gjort dom märkena i det hårda materialet men märkena kanske inte ska vara där men är ganska säker att det ska vara så nån annan kanske kan svara på det? men då måste remmen först ha hoppat ur helt från kopplingsskivorna bak isåfall och gjort dom märkena men det låter orimligt tycker jag. Men måste du ha hårdare tryckfjäder på mopeden? kan du inte köra på original?.
anti_speedy
Elmoped

Inlägg av anti_speedy »

Först ta bild på remskivorna så får vi se om de kanske är dårliga.

sen får du sätta i hårdare fjädrar och kanske byta lager till kopplingsaxeln.
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög

Inlägg av Snowtiger »

anti_speedy skrev:Först ta bild på remskivorna så får vi se om de kanske är dårliga.

sen får du sätta i hårdare fjädrar och kanske byta lager till kopplingsaxeln.
Får nya packboxar och o-ringar imorgon dem var slut men kopplingsfjäder vet jag inte om den behöver vara så mycket hårdare.
Brum, Brum.
Skriv svar