honda mt5 ska bonntrimmas kom med tips

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög

honda mt5 ska bonntrimmas kom med tips

Inlägg av fruktigkaka »

har inhandlat mig en mt5 och då ska det trimmas förstås , vill lägga så lite pengar som möjligt på trimm , just nu har jag en luhao krök men jag fick med en krök som var ännu grövre men det stog inget namn på den , har större förgasare oxå så tänkte borra/köpa ett större insug , just nu går den 35-40 med orginal drev , har ett mindre bakdrev men den orka inte lika mycket med den , har hört att man kan höja cylindern med dubbla cylinderfotpackningar ger det nån effekt ?
ge mig gärna tips på vad jag kan göra och vad det ger för effekt tex plana topplock [/u]
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög

Inlägg av kaya@telia.com »

det ger väl snarare sämre effekt om man har dubbla packingar, sämre komp. (rätta mig om jag har fel)
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög

Inlägg av fruktigkaka »

kaya@telia.com skrev:det ger väl snarare sämre effekt om man har dubbla packingar, sämre komp. (rätta mig om jag har fel)
jo men det kompenserar planat topplock därimot blir avgasporten höjd , nåt sånt
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
Användarens profilbild
kaya@telia.com
Svårstartad skrothög

Inlägg av kaya@telia.com »

fruktigkaka skrev:
kaya@telia.com skrev:det ger väl snarare sämre effekt om man har dubbla packingar, sämre komp. (rätta mig om jag har fel)
jo men det kompenserar planat topplock därimot blir avgasporten höjd , nåt sånt
'

Okej, aa då kan det nog fungera
En sport som inte luktar avgaser, är ingen riktigt sport
Bild
carl allstrin
Elmoped

Inlägg av carl allstrin »

de flesta orginal cylindrarna på mopeder är "strypta" med en mindre avgasport boost portar och insugs port. Om du har tillgång till en dremel kan du slipa upp potrarna du kan även fila för hand. Och ja du kan ha fler cylinderfotspackningr för att höja portarna så motorn blir mer varvvillig. kolla även så det inte sitter några pluggar i avgasröret. kan även sitta en plugg i insuget.
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög

Inlägg av fruktigkaka »

carl allstrin skrev:de flesta orginal cylindrarna på mopeder är "strypta" med en mindre avgasport boost portar och insugs port. Om du har tillgång till en dremel kan du slipa upp potrarna du kan även fila för hand. Och ja du kan ha fler cylinderfotspackningr för att höja portarna så motorn blir mer varvvillig. kolla även så det inte sitter några pluggar i avgasröret. kan även sitta en plugg i insuget.
ska nog höja cylindern idag även plana topplock , om man skulle plana lite för mycket så tändstiftet slår i kolven skulle man kunna sätta i flera topplockspackningar för att höja upp toppen lite mer igen ?
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
carl allstrin
Elmoped

Inlägg av carl allstrin »

ja om kolven skulle slå i topplocket kan du sätta i fler topplockspackningar. dock inte optimalt.
euroman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av euroman »

Du skall inte bara plana på måfå utan du får mäta hur mycket du kan ta bort.

Sedan får man höja och bredda avgasporten lite samt fila insuget lite.

Sen är det annan krök + insug som gäller om du skall få bort strypningarna. Spara gärna original dämparen för då låter den märkbart mer.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Skriv svar