Startproblem i kyla, bara jag?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Wat
Elmoped

Startproblem i kyla, bara jag?

Inlägg av Wat »

Hej!

Har en Rieju Drac -05. Den har alltid startat på första kicken men nu har den knappt startat. Igår fick jag igång den efter 15-20 mins startförsök (-5 grader). Rullstarta gick inte heller då det är snö ute. Ställde in den i garaget (lika kallt där som ute) med en 2 kW värmefläkt riktad mot motorn och då startade den som vanligt! :D Är jag den enda som har startproblem när det är kallt?
obeee
Svårstartad skrothög

Inlägg av obeee »

Som andra i forumet skriver så ändras syremängden i luften nu under vintertider. Borde gå om du bestyckar om tror jag
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Ja, när det är kallt/fuktigt behöver den mer bensin.

Fetare bensinblandning så kommer den gå normalt.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Av någon konstig anledning startar min DT oavsett hur jävla kallt det är, brukar låta den stå utomhus när man sover över hos nån kompis t.ex., och när man ska åka hem o det är -15 och moppen stått över natten startar den ändå efter 3-4 kicken 8)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

obeee skrev:Som andra i forumet skriver så ändras syremängden i luften nu under vintertider. Borde gå om du bestyckar om tror jag
Har inte med det att göra.
Alla har säkert lärt sig på kemilektionerna att endast gaser brinner? Alltså måste bensinen förångas för att kunna brinna. Ju kallare det är, desto mindre av bensinen förångas på vägen in i en kall motor, och därmed finns det betydligt mindre ångor som är möjliga att antända i motorn.

Med choken ger man motorn extra soppa, det leder till mer förångad soppa och därmed mer som kan brinna och större chans att den startar - trots att motorn egentligen får MYCKET mer soppa än den ska ha till den mängden luft startar den alltså lättare under just såna förhållanden.

Motorer som är svårstartade vintertid trots användning av choken kan ibland hjälpas genom att justera luftskruv och/eller trottelnål för att ge mer soppa. Glöm inte att man kan behöva justera tillbaka när vädret är varmare igen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

Jag klarar mig utan att ändra eller justera munstycken på mina mopeder men jag kör inte på vintern men dom få gånger jag ska starta nån av mina mopeder så startar dom inom kort. Min crescent compakt vill dock inte att man flödar den för mycket då surar den istället oavsett årstid utan jag bara har på bensinkranen och kickar tills den börjar tända sen ger jag lite gas och den hoppar igång till slut. Men prova och justera blandningsskruven lite.
Skriv svar