obeee skrev:Som andra i forumet skriver så ändras syremängden i luften nu under vintertider. Borde gå om du bestyckar om tror jag
Har inte med det att göra.
Alla har säkert lärt sig på kemilektionerna att endast gaser brinner? Alltså måste bensinen förångas för att kunna brinna. Ju kallare det är, desto mindre av bensinen förångas på vägen in i en kall motor, och därmed finns det betydligt mindre ångor som är möjliga att antända i motorn.
Med choken ger man motorn extra soppa, det leder till mer förångad soppa och därmed mer som kan brinna och större chans att den startar - trots att motorn egentligen får MYCKET mer soppa än den ska ha till den mängden luft startar den alltså lättare under just såna förhållanden.
Motorer som är svårstartade vintertid trots användning av choken kan ibland hjälpas genom att justera luftskruv och/eller trottelnål för att ge mer soppa. Glöm inte att man kan behöva justera tillbaka när vädret är varmare igen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.