Fläkt på kylaren Derbi Senda.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Hampus1998
Elmoped

Fläkt på kylaren Derbi Senda.

Inlägg av Hampus1998 »

Tjena! Derbi Senda har ju en fläkt på kylaren. Tänkte höra ifall batteriet behövs för att driva fläkten? Eller räcker det med regulatorn/generatorn?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Fläkten kan nog gå utan batteriet under vissa förutsättningar, men förmodligen betydligt sämre.
Det är praktiskt taget bara när man står stilla man kan behöva en kylfläkt, när man kör klarar fartvinden det jobbet, står man stilla så är motorn sannolikt på tomgång. På tomgång ger generatorn väldigt lite ström, förmodligen inte tillräckligt för att driva fläkten...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

Generatorn klarar att driva fläkten, Ju mindre varvtal du har, desto mindre varv snurrar den, den sätter dock bara igång om du kör riktigt hårt, dvs börnar länge m.m
Hampus1998
Elmoped

Inlägg av Hampus1998 »

Ska koppla den till en strömbrytare. Så kan jag använda den när jag är ute och brötar i skogen mm :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Kanske kul att kunna leka med en strömbrytare, men för funktionens skull är det nog säkrare att låta original termoswitch styra fläkten så den går när den behövs och är avstängd annars.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

Hampus1998 skrev:Ska koppla den till en strömbrytare. Så kan jag använda den när jag är ute och brötar i skogen mm :D
För att den ska sättas på På det vanliga sättet så behövs mer än att köra i skog, du måste köra som en idiot för att den ska sättas på, har satts på ca 5 gånger under mina 3 år jag hade Min gilera smt.

som G-son skriver, fartvinden kyler bra.
Hampus1998
Elmoped

Inlägg av Hampus1998 »

Kabel som sitter på termostaten har gått av. Så den gör ju ingen nytta...
Användarens profilbild
ggaabbe
Elmoped

Inlägg av ggaabbe »

Hampus1998 skrev:Kabel som sitter på termostaten har gått av. Så den gör ju ingen nytta...
Kabeln du tänker på är tempgivaren till lampan på instrumentpanelen, termostaten sitter mittemot den på toppen under kylarslangen och den har inte heller något att göra med fläkten ;) Om du vill testa fläkten så kör och sladda en stund på gräs eller snö eller ligg på jämn gas på typ 6-7000 varv i 1an tills den går igång.
Hampus1998
Elmoped

Inlägg av Hampus1998 »

Hade en liten strömbrytare i garaget,så slängde på den och fläkten snurrar fint :)
Skriv svar