tändplatta/ljus&laddbing piaggio typhoon

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
andreaskfk
Elmoped

tändplatta/ljus&laddbing piaggio typhoon

Inlägg av andreaskfk »

Hej har lite problem med lyset på min moped!

Jag får 7-8volt på kablarna fram till batteriet! va av batteriet när jag mätte.
Visst ska de va 12volt på dom?
Så laddar jag batteriet under natten fungerar allt fint när man åker men slocknar mer eftersom, stänger man av alla lampor och väntar en stund och sedan tänder lyser de starkt en stund igen!

Såå! Är det tändplattan som är trasig eller är det likriktaten?
Är det något jag ska kontrollera/mäta

Tack för seriösa svar utav någon som vet hur man gör detta!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Re: tändplatta/ljus&laddbing piaggio typhoon

Inlägg av G-son »

andreaskfk skrev:Jag får 7-8volt på kablarna fram till batteriet! va av batteriet när jag mätte.
Visst ska de va 12volt på dom?
Förmodligen är det lågt, men inte HELT säkert. Vanligtvis laddas batteriet på moppar med halvvågslikriktad ström vilket betyder att det bara får ström "halva tiden", och som bonus på det fungerar laddningsregleringen så den kortsluter generatorn delar av tiden så genomsnittsspänningen blir rätt - därmed kan & kommer man få ut laddström ännu mindre än halva tiden.

För att göra en lång historia kort, alla mätare kan visa ett mätvärde när man mäter så "ojämn" spänning, men det kommer sällan vara RÄTT mätvärde - och även om det är det så är det inte den faktiska laddspänningen när det inte sitter ett batteri där.

Ladda batteriet fullt och koppla in, sätt mätaren på det och gör följande mätningar:
*Allt avstängt
*Motor igång på "normalt kör-varvtal", ALLT elektriskt som går stänga av avstängt
*Samma som ovan men med normalt lyse tänt
*Samma som ovan men med allt elektriskt på - blinkers, bromsljus...

Fast en bra början är ju att kolla så allt i elsystemet verkar fungera som det ska i övrigt. Har råkat på åtskilliga moppar som "inte laddade". En snabb koll visade att laddningen fungerade perfekt - men att strömbrytaren för bromsljuset var kass så bromsljuset lös hela tiden, och bromsljuset drog mer ström än generatorn hann fylla på med när det var tänt hela tiden.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar