Hampus1998 skrev:Men det konstiga är att så fort jag kopplar in batteriet så går säkringen. Har prövat 3 gånger. Vad kan detta tyda på? Kabelbrott? Någon tips på var jag kan börja felsöka och vad som kan vara fel?
1: Det är kortslutning nånstans i elsystemet.
2: Du har kopplat in batteriet baklänges, med pluskabeln på minuspolen och vice versa.
Snowtiger skrev:Ja men det spelar ihop med batteriet jag har ett 4 amp batteri kör med 4 amp säkring. andra kanske kör med 7 amp batteri då har dem 7 amp säkring.
Fullständigt skitsnack. Säkringsstorleken väljs för att den ska skydda elkablarna i elsystemet. Tål dom max 4 ampere kontinuerligt är det max 4A säkring som gäller, och så vidare.
Batterikapaciteten som anges i amperetimmar (Ah) är något helt annat. Det är en (ganska ungefärlig) angivelse för hur mycket ström batteriet kan leverera under en viss tid. 7Ah betyder 0,7A under 10h (0,7*10=7), för annan tid gäller samma beräkning men ju hastigare man tämmer batteriet, desto mindre användbar kapacitet har det... men det är överkurs och hjälper ingen här nu.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.