Kan batteriet vara kasst? Derbi Senda 06!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Kan batteriet vara kasst? Derbi Senda 06!

Inlägg av Hampus1998 »

Tjena! Mina lampor på instrumentpanelen lyser, olja osv och varvmätaren lever sitt eget liv börjar mäta när man varvar ca 8k. Sen så brukar ju baklampan lysa om man endast har tändning på och trycker in bromsen? Men det gör den inte längre. Kan detta bero på att mitt batteri är slutladdat eller pajj? Eller vad kan det annars bro på. Har inte hittat några kablar som lossnat eller gått av. Tacksam för svar! Mopeden är en Derbi Senda 06
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Re: Kan batteriet vara kasst? Derbi Senda 06!

Inlägg av Snowtiger »

Hampus1998 skrev:Tjena! Mina lampor på instrumentpanelen lyser, olja osv och varvmätaren lever sitt eget liv börjar mäta när man varvar ca 8k. Sen så brukar ju baklampan lysa om man endast har tändning på och trycker in bromsen? Men det gör den inte längre. Kan detta bero på att mitt batteri är slutladdat eller pajj? Eller vad kan det annars bro på. Har inte hittat några kablar som lossnat eller gått av. Tacksam för svar! Mopeden är en Derbi Senda 06

Ladda batteriet, om detta inte funkar kolla sladdarna igen. Funkar inte det kolla om säkringen kan vara lite keff. :?
Brum, Brum.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Säkringen är bytt. Men regulatorn borde det väll inte vara eftersom lamporna fungerar? Finns det så mycket mer än regulator och batteriet som har med problemet att göra?
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

har hafft liknade problem på min det var ett biltema batteri som inte gick och ladda upp köpte ett som gick det blev bättre men jag dubbel kollade alla sladdar igen och det var en som inte var isolerad vet inte om de va darför? Ett tips: Har du en voltmätare så kolla elen i batteriet och kolla om den laddar när du startar och gasar.
Brum, Brum.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Har ingen voltmätare :( Har också ett biltema batteri nu. Men tycker det är konstigt att inte baklampan lyser när bara tändning är på och man bromsar? Det är väll batteriet som sköter det?
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

Hampus1998 skrev:Har ingen voltmätare :( Har också ett biltema batteri nu. Men tycker det är konstigt att inte baklampan lyser när bara tändning är på och man bromsar? Det är väll batteriet som sköter det?
ja det är det och biltema batterierna tror jag inte laddar när man kör med moppen så skaffa ett nytt som är laddningsbart :P
Brum, Brum.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Så du tror att det kan vara batteriet då? Räcker det inte att köpa en laddare då ? :P
Användarens profilbild
GustavKull
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 januari 2014, 19:11
Ort: Linköping

Inlägg av GustavKull »

börja med att ladda batteriet, men var precis lika dant på min Senda och då var det en säkring som hade brunnit upp :)
Senda och Mt :D
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Ska åka och köpa en laddare. Men grejen är att jag redan bytt säkringen. (Den som sitter vid batteriet i en ask typ)
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

Hampus1998 skrev:Ska åka och köpa en laddare. Men grejen är att jag redan bytt säkringen. (Den som sitter vid batteriet i en ask typ)
Men vad har du för batteri är det underhålls fritt så går det inte att ladda det blir bara värre.
Brum, Brum.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Har ett svart batteri från biltema. Om det då är underhållsfritt behöver jag då köpa ett nytt? Är batterierna full laddade när man köper dom?
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Verkar ha ett underhållsfritt som du säger
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Snowtiger skrev:
Hampus1998 skrev:Ska åka och köpa en laddare. Men grejen är att jag redan bytt säkringen. (Den som sitter vid batteriet i en ask typ)
Men vad har du för batteri är det underhålls fritt så går det inte att ladda det blir bara värre.
Såklart det går att ladda batterierna ifrån Biltema....! Har själv ett biltema batteri i min Senda, funkar utan problem!
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Har köpt ett nytt nu. Ett likadant som jag hade 12v 4ah. Men det konstiga är att så fort jag kopplar in batteriet så går säkringen. Har prövat 3 gånger. Vad kan detta tyda på? Kabelbrott? Någon tips på var jag kan börja felsöka och vad som kan vara fel?
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

Hampus1998 skrev:Har köpt ett nytt nu. Ett likadant som jag hade 12v 4ah. Men det konstiga är att så fort jag kopplar in batteriet så går säkringen. Har prövat 3 gånger. Vad kan detta tyda på? Kabelbrott? Någon tips på var jag kan börja felsöka och vad som kan vara fel?
för svaga säkringar du måste ha 4 amp säkringar. Eller så är det någon stans där det inte är isolerat.
Senast redigerad av Snowtiger den 11 januari 2015, 13:09, redigerad totalt 1 gånger.
Brum, Brum.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Har 5 ampere säkring i nu!
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

Hampus1998 skrev:Har 5 ampere säkring i nu!
Kolla alla sladdar igen hela moppen det är någonstans det inte är isolerat. Och säkringen skyddar batteriet och gör så moppen inte blir strömförande så var försiktigt när du har 5 amp säkringar.
Brum, Brum.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Okej,får väll kolla alla kablar. En stor jävla kabelhärva med eltejp runt :/ 5amp säkring är inte för lite eller?
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

kolla kabelhärvan. Säkringen är för stor har för mig att det inte va bra. men det låter konstigt att de är ett 4 amp batteri och säkringen går när den är 5.
Brum, Brum.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Säkringen är för stor? 5 ampere är ju inte så mycket? Finns ju många sendor med 7.5 ampere. Men får kolla kolla alla kablar
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

Hampus1998 skrev:Säkringen är för stor? 5 ampere är ju inte så mycket? Finns ju många sendor med 7.5 ampere. Men får kolla kolla alla kablar
Ja men det spelar ihop med batteriet jag har ett 4 amp batteri kör med 4 amp säkring. andra kanske kör med 7 amp batteri då har dem 7 amp säkring.
Brum, Brum.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Kan det kanske vara voltregulatorn som är trasig eftersom säkringen gick? när säkringen gick med nya batteriet inkopplat var mopeden igång då?.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Mopeden var inte igång. Men om voltregulatorn är pajj så bör väll inte lamporna funka?
Användarens profilbild
Snowtiger
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 22 november 2014, 16:34
Ort: upplands väsby

Inlägg av Snowtiger »

Hampus1998 skrev:Mopeden var inte igång. Men om voltregulatorn är pajj så bör väll inte lamporna funka?
Nej de är inte voltregulatorn... Har du kollat kablarna? :)
Brum, Brum.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Har kalas..... Men drar ut till garaget efter det :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Hampus1998 skrev:Men det konstiga är att så fort jag kopplar in batteriet så går säkringen. Har prövat 3 gånger. Vad kan detta tyda på? Kabelbrott? Någon tips på var jag kan börja felsöka och vad som kan vara fel?
1: Det är kortslutning nånstans i elsystemet.
2: Du har kopplat in batteriet baklänges, med pluskabeln på minuspolen och vice versa.

Snowtiger skrev:Ja men det spelar ihop med batteriet jag har ett 4 amp batteri kör med 4 amp säkring. andra kanske kör med 7 amp batteri då har dem 7 amp säkring.
Fullständigt skitsnack. Säkringsstorleken väljs för att den ska skydda elkablarna i elsystemet. Tål dom max 4 ampere kontinuerligt är det max 4A säkring som gäller, och så vidare.
Batterikapaciteten som anges i amperetimmar (Ah) är något helt annat. Det är en (ganska ungefärlig) angivelse för hur mycket ström batteriet kan leverera under en viss tid. 7Ah betyder 0,7A under 10h (0,7*10=7), för annan tid gäller samma beräkning men ju hastigare man tämmer batteriet, desto mindre användbar kapacitet har det... men det är överkurs och hjälper ingen här nu.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Har den gul/gröna kabeln på minus (jord) och den röda på plus :)
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Den kabeln som säkringen är kopplad till ska väll sitta på plus? Vad skulle hända om jag bytte kablarna? Dvs ändra kablarna så den som satt på plus sitter på minus osv
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det är rätt så, ja.

Det som händer om man vänder det fel är att strömmen går baklänges genom laddningssystemet på moppen (generator, likriktare/regulator). Så länge man har sökringen som man ska ha händer inget mer än att man bränner den. Utan säkring kan det däremot bli dyrt...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Men då är det antagligen kabelbrott någonstans? Eller jorden som är dålig?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Nejnej, kabelbrott och dålig jord gör att det INTE går nån ström. Ditt problem är att det går FÖR MYCKET ström. Någon strömkabel som isoleringen skadats på så den ligger direkt mot jord, kablar som går emot varann, trasiga lamphållare så metalldelar kommer emot varann...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Men de flesta kablar har ju eltejp runt? Eller det kanske inte spelar någon roll? Så har svårt att tro att isoleringen på någon Kabel är borta
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Men hur ser det ut innanför all eltejp då? Två oisolerade kablar som ligger mot varann kan ge samma resultat som en kabel mot ramen...

Och det kan som sagt vara mycket annat än just kablarna.

Bränns säkringen direkt när batteriet kopplas in med tändningen avstängd, eller bränns den först när tändningen slås på?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampus1998
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 15 november 2013, 22:57

Inlägg av Hampus1998 »

Säkringen går åt helvete så fort jag kopplar på bateriet utan tändning på. Kom att tänka på att när jag bytte säkring för ett tag sen så satt det en 30 ampere i! ÄR INTE DET LITE MYCKET? Tänkte inte mer på det och stoppade i en 5amp.Kan det bero på att säkringen är för klen?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

30A är för stort. Det är rätt säkring för 4mm2 kabel, elsystemet på den moppen består nog av 0,5mm2 kabel eller nått åt det hållet och såna tål inte mycket ström. Grillparty i kabelhärvan långt innan man är uppe i 30A nån längre stund...

Eftersom säkringen bränns utan tändningen på utesluter det problem "bortom tändningslåset", alltså de delar av elsystemet som bara får ström när tändningen är på. Det är en god nyhet - det mesta av elsystemet är uteslutet, felsökningen kan begränsas till mycket färre prylar!

Nu fokuserar vi på "plussidan av elsystemet", den delen som är direktkopplad till pluspolen på batteriet. Jag har inte absolut koll på din mopeds elsystem, men om jag inte misstar mig handlar det praktiskt taget bara om att en kabel går till spänningsregulatorn (för laddning därifrån) och en till tändningslåset (för försörjning av de grejer som funkar först när tändningslåset är på).
Dra ur kontakterna ur dom och se om säkringen håller sedan. Om den bränns är felet inringat till just kablarna inne i härvan (och eventuella andra grejer jag glömt är direktkopplade till batteriet), om säkringen håller, sätt i en kontakt åt gången tills säkringen går. Då har du rimligtvis ringat in var felet finns.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar