Hejsan. Jag har nu stöt på ett problem med moppen. Den vill inte starta.
Jag hade ställt av den för vintern och tänkte någon månad senare göra ett litet projekt på den. Jag bytte vevparti, ramlager och packboxar. Efter allt vart korrekt ihopsatt så prövade jag starta den. Den gick igång men eftersom jag då var inne i garaget och vill inte få en massa avgaser i garaget stängde jag av den efter 4-5 sekunder. Jag körde ut mopeden och försökte starta den igen. Mopeden gick igång men sen dog den 1 sekund senare och höll på sådär tills den inte ville gå igång alls. Jag började med att kolla om jag fått en loppa på stiftet men det hade jag inte. Jag hade en klar blå fin gnista. Kollade sedan om soppan rann ner till förgasaren och vidare som den skulle. Och det gjorde den. Till sist kollade jag kompen med komp mätare och den hade normal komp. Jag tycker jag har kollat allt nu så vet inte hur jag ska gå vidare.
Det jag kan säga också är att innan det blev vinter och kallt så höll den på liknande (när den va kall). Om mopeden inte hade varit igång på typ 4 dagar +. Så var den svår startad. Var tvungen att springa igång den på en sträcka på typ 30 - 40meter innan den till slut hoppade igång.
Vad tror ni är felet? Ska ut i garaget igen nu imorgon och pröva en massa saker. Snälla kom med förslag vad jag ska pröva då jag börjar få slut på idéer. Vet att huvudmunstycket är några storlekar för litet men vet inte om det påverkar hur lätt den startar.
OBS: Förgasaren är nyligen rengjord helt igenom så det är inte det som är felet.
Om den har stått länge, och om du fortfarande använder samma gamla bensin så kan du testa o ta ur bensinen som är i nu o hälla i ny fin bensin?
Fick göra de min nu och då hoppla den igång
( jag antar att de är 30% chans att de funkar, men ändå, du kan ju alltid försöka )
adamklasen skrev:Om den har stått länge, och om du fortfarande använder samma gamla bensin så kan du testa o ta ur bensinen som är i nu o hälla i ny fin bensin?
( jag antar att de är 30% chans att de funkar, men ändå, du kan ju alltid försöka )
Glömde säga det.. Bensinen som är i är helt ny. Har redan prövat det.
adamklasen skrev:Om den har stått länge, och om du fortfarande använder samma gamla bensin så kan du testa o ta ur bensinen som är i nu o hälla i ny fin bensin?
Glömde säga det.. Bensinen som är i är helt ny. Har redan prövat det.
Kolla all el som krävs för start. Eftersom du haft loss motorn och så. Kan ju vara någon kabel som glappar.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..
Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado