Hallihallå! Har nu sålt min CH som är länkad (som mitt projekt) nedan då jag inte orkade pilla med den.
Så har nu börjat kika in mig på en Beta RR -09 30 moppe/klass 2 som en bekant till mig äger i nuläget. Iallafall, det som får mig att bli lite skeptisk är att ägaren säger att det är en -09 MED typintyg på den, samt att ramnummer finns och att den är försäkrad i nuläget. Anledningen till jag är skeptisk är att jag har hört att det inte finns klass 2/30-mopeder efter 2003. Har något ett bra svar med en källa som möjligtvis styrker detta? Hade vart kung!!
Ha det fint och ta det försiktigt med vinterkörningen
Senast redigerad av SebastianB den 29 december 2014, 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
Okej, tack för svaren. Menade klass 2 är så sjukt förvirrande med 2 olika namn osv. Så det är alltså troligt att denna är "äkta" alltså inte en avreggad EU eller i värsta fall stulen?
SebastianB skrev:Okej, tack för svaren. Menade klass 2 är så sjukt förvirrande med 2 olika namn osv. Så det är alltså troligt att denna är "äkta" alltså inte en avreggad EU eller i värsta fall stulen?
Jag är GANSKA säker på att Beta rr inte finns som klass 2.
SebastianB skrev:Okej, tack för svaren. Menade klass 2 är så sjukt förvirrande med 2 olika namn osv. Så det är alltså troligt att denna är "äkta" alltså inte en avreggad EU eller i värsta fall stulen?
Jodå, Beta RR finns som klass 2, 30 moped. Har en själv.
Men det finns INGEN moppe efter 2003 som är en 30 moped.
Så om jag förstår det här rätt, 30 moped slutades tillverkas 2003.
MEN klass 2 mopeder tillverkas än idag?
OCH detta innebär väll då att denna mopeden är "ärlig" om det finns typintyg på den?`
Ägaren påstår iallafall att det är en klass 2.
2 den har varit stulen och polisen har sålt den ( du ska få med kvitto ifrån polisen alla andra kvitton är värdelösa)
3 den var varit krockad och försäkringen har köpt den ( då ska du få med kvittot ifrån försäkringsbolaget annars är det samma som alternativ 1)
då kvittot från försäkringen och polisen funkar som nya ägar beviset.'
trött på denna diskutionen med alla apor som säljer " 30 moppar" utan dessa intyg eller ett riktigt intyg från 30 moppar innan 03 med samma ramnummer och motornummer så kan vem som helst säga att det är deras moppe och peka på "din" och du kan inte göra ett piss för du kan inte bevisa att det är din
Finns det några växlade kvalitetsmoppar i klass 2 (25km/h) alls? Har bara sett några kinesiska budgetmissfoster som man inte vill ha.
Personlig åsikt: köp inte, så länge du är det minsta tveksam. Om det visar sig vara fejk står du där med något som inte alls får användas, i princip bara en hög reservdelar som råkar sitta ihop.
30-mopparna är inte klass 2, klass 2 är endast de nya EU 25-mopparna. Däremot lyder de gamla 30-mopparna, både klass I och klass II (*) under de regler som finns för EU klass 2 nu.
(*): Ja, det fanns två klasser på 30-mopparnas tid också, bägge fick gå i 30 men klass II är simplare och har bl.a. en ganska låg maxvikt. Jag tror att Ciao hör till denna klass II, medan t.ex. MT5, DT50MX och många andra "större" moppar är klass I.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
G-son skrev:Finns det några växlade kvalitetsmoppar i klass 2 (25km/h) alls? Har bara sett några kinesiska budgetmissfoster som man inte vill ha.
Personlig åsikt: köp inte, så länge du är det minsta tveksam. Om det visar sig vara fejk står du där med något som inte alls får användas, i princip bara en hög reservdelar som råkar sitta ihop.
30-mopparna är inte klass 2, klass 2 är endast de nya EU 25-mopparna. Däremot lyder de gamla 30-mopparna, både klass I och klass II (*) under de regler som finns för EU klass 2 nu.
(*): Ja, det fanns två klasser på 30-mopparnas tid också, bägge fick gå i 30 men klass II är simplare och har bl.a. en ganska låg maxvikt. Jag tror att Ciao hör till denna klass II, medan t.ex. MT5, DT50MX och många andra "större" moppar är klass I.
"Klass I är byggda för högst 45 km/tim och klass II för högst 25 km/tim. Då bestämdes också att alla de gamla svenska mopederna som är byggda för toppfarten 30 km/tim ska tillhöra samma klass som mopederna som är byggda för 25 km, alltså klass II." Taget ur transportstyrelsen.