Intyg på 30-moped efter -03?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped

Intyg på 30-moped efter -03?

Inlägg av SebastianB »

Hallihallå! Har nu sålt min CH som är länkad (som mitt projekt) nedan då jag inte orkade pilla med den.

Så har nu börjat kika in mig på en Beta RR -09 30 moppe/klass 2 som en bekant till mig äger i nuläget. Iallafall, det som får mig att bli lite skeptisk är att ägaren säger att det är en -09 MED typintyg på den, samt att ramnummer finns och att den är försäkrad i nuläget. Anledningen till jag är skeptisk är att jag har hört att det inte finns klass 2/30-mopeder efter 2003. Har något ett bra svar med en källa som möjligtvis styrker detta? Hade vart kung!!

Ha det fint och ta det försiktigt med vinterkörningen :)
Senast redigerad av SebastianB den 29 december 2014, 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
Kolla gärna in mitt stuntprojekt av en CH Racing!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=58466 !AVSLUTAT!

(Fordon jag äger = X, fordon jag ägt = *)
-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-CH Racing -05 Stuntkittad. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
carl allstrin
Elmoped

Inlägg av carl allstrin »

klass 2 moppar tillverkas fortfarande men de får endas färdas i 25 kmh.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Sant, 30 moppar finns inte efter 2003. Då är alla EU25 eller EU45.
Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped

Inlägg av SebastianB »

Okej, tack för svaren. Menade klass 2 är så sjukt förvirrande med 2 olika namn osv. Så det är alltså troligt att denna är "äkta" alltså inte en avreggad EU eller i värsta fall stulen?

-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

SebastianB skrev:Okej, tack för svaren. Menade klass 2 är så sjukt förvirrande med 2 olika namn osv. Så det är alltså troligt att denna är "äkta" alltså inte en avreggad EU eller i värsta fall stulen?
Jag är GANSKA säker på att Beta rr inte finns som klass 2.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Beta RR finns som klass 2, men inte efter 2003
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Hampu skrev:
SebastianB skrev:Okej, tack för svaren. Menade klass 2 är så sjukt förvirrande med 2 olika namn osv. Så det är alltså troligt att denna är "äkta" alltså inte en avreggad EU eller i värsta fall stulen?
Jodå, Beta RR finns som klass 2, 30 moped. Har en själv. :)

Men det finns INGEN moppe efter 2003 som är en 30 moped.
Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped

Inlägg av SebastianB »

Rexxy skrev:
Hampu skrev:

Så om jag förstår det här rätt, 30 moped slutades tillverkas 2003.
MEN klass 2 mopeder tillverkas än idag?

OCH detta innebär väll då att denna mopeden är "ärlig" om det finns typintyg på den?`
Ägaren påstår iallafall att det är en klass 2.
:D

-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

30 mopeder var dom som slutades göras 2003, Nu görs bara 25mopeder, men det går under samma "klass"

Eu = 45

klass 2 = 30/25
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Rexxy skrev:
Hampu skrev:

Skillnad på 30moppe och klass 2 ;)
Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped

Inlägg av SebastianB »

Men tror ni den är en klass 2 eller är det "för bra för att vara sant"?

-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
moddlaren
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moddlaren »

Har den reg skylt? Ta då numret o kolla med bilregistret hur svårt kan det vara?

Ja alla fordon med nr skylt är med oavserr om det är en ferrari eller grannens skördetröska.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
SebastianB
Elmoped

Inlägg av SebastianB »

moddlaren skrev:Har den reg skylt? Ta då numret o kolla med bilregistret hur svårt kan det vara?

Ja alla fordon med nr skylt är med oavserr om det är en ferrari eller grannens skördetröska.
Vadå hur svårt kan det vara? Kom inte hit och lek bossig och tro att du kan allt. En klass 2/30 moppe har ingen regskylt. Herregud...

-Aerox -03. (*)
-Ludix -10 Stunt. (*)
-Aerox -11 Stunt. (X)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

SebastianB skrev:
moddlaren skrev:Har den reg skylt? Ta då numret o kolla med bilregistret hur svårt kan det vara?

Vadå hur svårt kan det vara? Kom inte hit och lek bossig och tro att du kan allt. En klass 2/30 moppe har ingen regskylt. Herregud...
Skippa den attityden tack.
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

SebastianB skrev:

Skulle tro han var lite för trött och menade ramnummer :roll:
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

finns 3 alternativ.

1 den är stulen största sanolikhet.

2 den har varit stulen och polisen har sålt den ( du ska få med kvitto ifrån polisen alla andra kvitton är värdelösa)

3 den var varit krockad och försäkringen har köpt den ( då ska du få med kvittot ifrån försäkringsbolaget annars är det samma som alternativ 1)

då kvittot från försäkringen och polisen funkar som nya ägar beviset.'

trött på denna diskutionen med alla apor som säljer " 30 moppar" utan dessa intyg eller ett riktigt intyg från 30 moppar innan 03 med samma ramnummer och motornummer så kan vem som helst säga att det är deras moppe och peka på "din" och du kan inte göra ett piss för du kan inte bevisa att det är din
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Finns det några växlade kvalitetsmoppar i klass 2 (25km/h) alls? Har bara sett några kinesiska budgetmissfoster som man inte vill ha.
Personlig åsikt: köp inte, så länge du är det minsta tveksam. Om det visar sig vara fejk står du där med något som inte alls får användas, i princip bara en hög reservdelar som råkar sitta ihop.

30-mopparna är inte klass 2, klass 2 är endast de nya EU 25-mopparna. Däremot lyder de gamla 30-mopparna, både klass I och klass II (*) under de regler som finns för EU klass 2 nu.

(*): Ja, det fanns två klasser på 30-mopparnas tid också, bägge fick gå i 30 men klass II är simplare och har bl.a. en ganska låg maxvikt. Jag tror att Ciao hör till denna klass II, medan t.ex. MT5, DT50MX och många andra "större" moppar är klass I.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

G-son skrev:Finns det några växlade kvalitetsmoppar i klass 2 (25km/h) alls? Har bara sett några kinesiska budgetmissfoster som man inte vill ha.
Personlig åsikt: köp inte, så länge du är det minsta tveksam. Om det visar sig vara fejk står du där med något som inte alls får användas, i princip bara en hög reservdelar som råkar sitta ihop.

30-mopparna är inte klass 2, klass 2 är endast de nya EU 25-mopparna. Däremot lyder de gamla 30-mopparna, både klass I och klass II (*) under de regler som finns för EU klass 2 nu.

(*): Ja, det fanns två klasser på 30-mopparnas tid också, bägge fick gå i 30 men klass II är simplare och har bl.a. en ganska låg maxvikt. Jag tror att Ciao hör till denna klass II, medan t.ex. MT5, DT50MX och många andra "större" moppar är klass I.
"Klass I är byggda för högst 45 km/tim och klass II för högst 25 km/tim. Då bestämdes också att alla de gamla svenska mopederna som är byggda för toppfarten 30 km/tim ska tillhöra samma klass som mopederna som är byggda för 25 km, alltså klass II." Taget ur transportstyrelsen.
Skriv svar