Jag har en Yamaha DT 50 R årsmodell 2009 där oljepumpsvajern går sönder allt för ofta, cirka en gång om året, vilket jag tycker är för ofta då alla andra vajrar håller mycket längre (gasvajern är aldrig bytt på 5 år). Är det någon som känner igen sig? Tips på vad man kan köpa kvalitetsvajer? Eller tips på vad annars kan göras? Är vajern monterad fel? Vajern går sönder cirka 3 centimeter från den understa nippeln (alltså den nippel som sitter vid motorn). Tack för input.
Vänligen Jens.
Senast redigerad av JensCarlvik den 28 december 2014, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Rotmosmannen skrev:Ta bort oljepumpen och kör oljeblandat istället!
Jag kör oljeblandat i dag, blandar olja med bensinen manuellt (själv). Tycker dock att det är lättare att använda separat oljetank. Men oljepumsvajern går av för ofta. Tips? Råd?
Senast redigerad av JensCarlvik den 28 december 2014, 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
Jag kör oljeblandat i dag, blandar olja med bensinen. Tycker dock att det är lättare att använda separat oljetank. Men oljepumsvajern går av för ofta. Tips? Råd?
Kör du både med oljeblandad bensin och olje pump?
Då kan du väll lika gjärna ha bara oljeblandad bensin då det är säkrare och det tar inte länge att fixa.
Jag kör oljeblandat i dag, blandar olja med bensinen. Tycker dock att det är lättare att använda separat oljetank. Men oljepumsvajern går av för ofta. Tips? Råd?
Då kan du väll lika gjärna ha bara oljeblandad bensin då det är säkrare och det tar inte länge att fixa.
Han kör oljeblandat när vajern går av gissar jag på.
JensCarlvik skrev:
Han kör oljeblandat när vajern går av gissar jag på.
Precis. Oljepumsvajern har gått av så i dag blandar jag olja i bensinen.
G-son skrev:Exakt var & hur vajern går av är en ledtråd. T.ex. kan den böjas mer än den tål just där, skava emot något eller liknande.
Vajern går sönder cirka 3 centimeter från den understa nippeln (alltså den nippel som sitter vid motorn).
Hur? Plötsligt är vajern sönder bara. Vajern slits av. Detta händer cirka en gång om året. Ska den gå sönder så ofta? Kör kanske 5 timmar i veckan med mopeden.