Oljepumpsvajern

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped

Oljepumpsvajern

Inlägg av JensCarlvik »

Hej.

Jag har en Yamaha DT 50 R årsmodell 2009 där oljepumpsvajern går sönder allt för ofta, cirka en gång om året, vilket jag tycker är för ofta då alla andra vajrar håller mycket längre (gasvajern är aldrig bytt på 5 år). Är det någon som känner igen sig? Tips på vad man kan köpa kvalitetsvajer? Eller tips på vad annars kan göras? Är vajern monterad fel? Vajern går sönder cirka 3 centimeter från den understa nippeln (alltså den nippel som sitter vid motorn). Tack för input.

Vänligen Jens.
Senast redigerad av JensCarlvik den 28 december 2014, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rotmosmannen »

Ta bort oljepumpen och kör oljeblandat istället!
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped

Inlägg av JensCarlvik »

Rotmosmannen skrev:Ta bort oljepumpen och kör oljeblandat istället!
Jag kör oljeblandat i dag, blandar olja med bensinen manuellt (själv). Tycker dock att det är lättare att använda separat oljetank. Men oljepumsvajern går av för ofta. Tips? Råd?
Senast redigerad av JensCarlvik den 28 december 2014, 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
groonie
Svårstartad skrothög

Inlägg av groonie »

max ställ pumpen ist så slipper du ha vajer?
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rotmosmannen »

JensCarlvik skrev:
Jag kör oljeblandat i dag, blandar olja med bensinen. Tycker dock att det är lättare att använda separat oljetank. Men oljepumsvajern går av för ofta. Tips? Råd?
Kör du både med oljeblandad bensin och olje pump?
Då kan du väll lika gjärna ha bara oljeblandad bensin då det är säkrare och det tar inte länge att fixa.
Men kolla...ja la en post!
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Rotmosmannen skrev:
JensCarlvik skrev:
Jag kör oljeblandat i dag, blandar olja med bensinen. Tycker dock att det är lättare att använda separat oljetank. Men oljepumsvajern går av för ofta. Tips? Råd?
Då kan du väll lika gjärna ha bara oljeblandad bensin då det är säkrare och det tar inte länge att fixa.
Han kör oljeblandat när vajern går av gissar jag på.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Exakt var & hur vajern går av är en ledtråd. T.ex. kan den böjas mer än den tål just där, skava emot något eller liknande.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped

Inlägg av JensCarlvik »

Hampu skrev:
Rotmosmannen skrev:
JensCarlvik skrev: Jag kör oljeblandat i dag, blandar olja med bensinen. Tycker dock att det är lättare att använda separat oljetank. Men oljepumsvajern går av för ofta. Tips? Råd?
Han kör oljeblandat när vajern går av gissar jag på.
Precis. Oljepumsvajern har gått av så i dag blandar jag olja i bensinen.
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped

Inlägg av JensCarlvik »

G-son skrev:Exakt var & hur vajern går av är en ledtråd. T.ex. kan den böjas mer än den tål just där, skava emot något eller liknande.
Vajern går sönder cirka 3 centimeter från den understa nippeln (alltså den nippel som sitter vid motorn).

Hur? Plötsligt är vajern sönder bara. Vajern slits av. Detta händer cirka en gång om året. Ska den gå sönder så ofta? Kör kanske 5 timmar i veckan med mopeden.
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped

Inlägg av JensCarlvik »

groonie skrev:max ställ pumpen ist så slipper du ha vajer?
Kan man göra det? Ska inte det vara olika mängd olja beroende varvtal/hastighet?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

JensCarlvik skrev:Detta händer cirka en gång om året. Ska den gå sönder så ofta?
Min bruksmoppe är en Senda -98, som jag har ägt sedan 2003. Har inte behövt byta en enda vajer på den än... Går vajrar av ofta är något galet.
Kan man göra det? Ska inte det vara olika mängd olja beroende varvtal/hastighet?
Man KAN göra mycket, men just det BÖR man inte göra.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped

Inlägg av JensCarlvik »

G-son skrev:
JensCarlvik skrev:Detta händer cirka en gång om året. Ska den gå sönder så ofta?
Min bruksmoppe är en Senda -98, som jag har ägt sedan 2003. Har inte behövt byta en enda vajer på den än... Går vajrar av ofta är något galet.
Man KAN göra mycket, men just det BÖR man inte göra.
Ja något galet är det....
Skriv svar