Min rem gick sönder efter 3mil?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Min rem gick sönder efter 3mil?

Inlägg av Rainn »

Hejsan!

Jag var med om ett problem som jag aldrig varit med om, min rem gick sönder mitt ute i ingenstans..

Köpte remmen från Lellesmc som säkert många känner till och jag betalade ca 269 kr för en rem som gick sönder efter 3 mil.

Från första början hade jag orginal remmen och den hade gått ungefär 1200km och den hade gått sönder i mitten typ sliten osv.

Och när jag körde så bromsade bakdäcket som om att cylindern hade skurit och jag stängde av moppen rullade hem den ca 9 km (tog 1 timme o 30 min) resulterade att jag fick ont i låren och i ryggen i ca 2-3 dagar.

Har inte öppnat och kollat då jag tröttnat på moppen totalt efter det hände men jag gissar på att det har hänt som orginal remmen.

Kan någon förklara vad jag har gjort för fel? Bytte den själv och den gick fint och inga missljud från variatorn.

Tack för svar! :lol:
Senast redigerad av Rainn den 25 december 2014, 18:31, redigerad totalt 1 gånger.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Eftersom att du inte har kollat om den gått av är det lite svårt att svara?..
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög

Inlägg av Magister543 »

Hur kan du veta att din 1 timme och 30 minuters promenad "igår" resulterade i 3 dagars ryggproblem? Det får inte jag riktigt ihop..?

Med största sannolikhet så har den monterats konstigt. Eller ifall den behöver köras in, vet inte om man behöver köra in en ny rem? Här har du en liten guide i alla fall: http://www.twostrokerider.se/byta-variatorrem/

Det enda sättet att veta ifall remmen ens har gått sönder, eller om något annat som har inte fungerar som det ska. Så det är bara att ta dig ork att plocka av variatorkåpan! :wink:
"Det här skottet är från ett sådant avstånd att antingen sätter vi den, eller så missar vi." - Göran Zackrisson
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MacGyver84 »

2 till 3 mil ska räcka att köra in en variatorrem på min yamaha aerox fick jag köra in lite längre men jag hörde på motorn när man skulle iväg att den var lite orkeslös sen gick mopeden som vanligt då var variatorremmen inkörd.
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Magister543 skrev:Hur kan du veta att din 1 timme och 30 minuters promenad "igår" resulterade i 3 dagars ryggproblem? Det får inte jag riktigt ihop..?

Med största sannolikhet så har den monterats konstigt. Eller ifall den behöver köras in, vet inte om man behöver köra in en ny rem? Här har du en liten guide i alla fall: http://www.twostrokerider.se/byta-variatorrem/

Det enda sättet att veta ifall remmen ens har gått sönder, eller om något annat som har inte fungerar som det ska. Så det är bara att ta dig ork att plocka av variatorkåpan! :wink:
Han kan spå in i framtiden obv...
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

Hampu skrev:
Magister543 skrev:Hur kan du veta att din 1 timme och 30 minuters promenad "igår" resulterade i 3 dagars ryggproblem? Det får inte jag riktigt ihop..?

HA-HA där var var du jävligt rolig, kan du sluta komentera på varje inlägg där du alltid skriver massa bullshit vart ville du komma fram till när du skrev det där? Fick ingen nytta utav att du skrev det där, har du inget liv?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

Hampu skrev:

HA-HA där var var du jävligt rolig, kan du sluta komentera på varje inlägg där du alltid skriver massa bullshit vart ville du komma fram till när du skrev det där? Fick ingen nytta utav att du skrev det där, har du inget liv?
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Rainn skrev:
Hampu skrev:

Ehh... butthurt? Lugn förfan.
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Magister543 och Hampu ge er annars åker ni ut! Hjälp han istället! Hampu sluta posthunta....

Hur ser det ut i variatorn annars? Ta en titt över de som sitter i variatorn så allt ser ut som det ska!

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
carl allstrin
Elmoped

Inlägg av carl allstrin »

innan du förutsätter att remmen är av kolla i variatorn. om nu remmen är av kan det ju va så att dimensionerna inte är samma som orginal
Användarens profilbild
Magister543
Svårstartad skrothög

Inlägg av Magister543 »

TheGrimReaper skrev:Magister543 och Hampu ge er annars åker ni ut! Hjälp han istället! Hampu sluta posthunta....

Hur ser det ut i variatorn annars? Ta en titt över de som sitter i variatorn så allt ser ut som det ska!
Ber om ursäkt!

Jag menade givetvis inget elakt med mitt första stycke i mitt inlägg, jag tar tillbaka det jag skrivit till dig Rainn om du tog illa upp! Jag bara lyfte ett ögonbryn över den meningen, men hur som helst så var det absolut inte något elakt jag menade!

För övrigt så tycker jag att jag bidrog med så mycket som jag visste, då jag själv har bytt remmen. Tänkte att han kunde, när han plockat av variatorkåpan, beskriva vad som gick snett - så att jag kunde hjälpa med så mycket som jag kan!
"Det här skottet är från ett sådant avstånd att antingen sätter vi den, eller så missar vi." - Göran Zackrisson
Skriv svar