När jag köper crossar och motorcyklar så finns det några viktiga delar jag kollar först.Vagif skrev:Tja nu är det så att jag ska köpa en yz och undrade om denna var bra:
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_ ... ?ca=11&w=1
Jag har bara max 15 tusen kr.
Och en sak till, vad ska jag kolla efter när jag ska köpa den?
Tack för svar
Enkelt att kolla och smidigt att nämna när det börjar vara dags att pruta för att visa varför man inte tycker att hojen ska kosta så mycket som säljaren begär, men när det gäller saker som är viktiga att kolla hamnar hjullagren nog på ungefär plats fyrtioåtta. Hjullager är lättbytta, kostar inte mycket, och behöver bytas ganska ofta p.g.a. att dom utsätts för mycket vatten och grus på denna typ av hoj, så man kan snarare räkna med att behöva byta dom än att dom ska vara bra.GurkMarmelad skrev:Glapp i hjullager både fram och bak.
Så om du är och kollar på en motorcykel och cross så menar du att du egentligen kan skita i att kolla hjullager för att du ändå ska byta dem ändå?G-son skrev:Enkelt att kolla och smidigt att nämna när det börjar vara dags att pruta för att visa varför man inte tycker att hojen ska kosta så mycket som säljaren begär, men när det gäller saker som är viktiga att kolla hamnar hjullagren nog på ungefär plats fyrtioåtta. Hjullager är lättbytta, kostar inte mycket, och behöver bytas ganska ofta p.g.a. att dom utsätts för mycket vatten och grus på denna typ av hoj, så man kan snarare räkna med att behöva byta dom än att dom ska vara bra.GurkMarmelad skrev:Glapp i hjullager både fram och bak.
Andra dyrare och mer svårfixade grejer är vettigare att fokusera på, bara för att ta ett exempel hamnar en renovering av stötdämparen på nånstans omkring en tusenlapp beroende på var det görs och hur mycket som behöver bytas. Motorproblem kan lätt bli dyra, så den ska starta lätt, gå perfekt, växla perfekt, inte slira på kopplingen, inte låta illa...
Snarare att jag kollar hjullagren, men mer för att ha något argument till att sänka priset än för att jag bryr mig om skicket på lagren.GurkMarmelad skrev:Så om du är och kollar på en motorcykel och cross så menar du att du egentligen kan skita i att kolla hjullager för att du ändå ska byta dem ändå?
Vagif skrev:Men problemet är att jag aldrig har kört en cross och vet inte vad ni menar att den ska ''gå bra''. Och skratta inte nu men vad är hjullager och hur kollar man den?