Tjena, blev dömd för olovlig körning på moppe för ett tag sedan och undrar då om man får ett nytt körkort direkt när spärrtiden går ut eller när får man tillbaks det?
Ktmforarn skrev:men kan man börja köra direkt efter att spärrtiden har gått ut, så länge man har man typ ett pass etc?
Det är inget jag skulle rekommendera, eftersom man måste väl kunna visa körkortet ifall man blir stannad? Ifall man inte förlustanmält kortet.
Jag tror att så länge man har klarat slutprovet och är fullt behörig att framföra ett fordon och man väntar på att körkortet ska tillverkas, så tror jag att det räcker med gitlig id- handling?
Ktmforarn skrev:men kan man börja köra direkt efter att spärrtiden har gått ut, så länge man har man typ ett pass etc?
Det är inget jag skulle rekommendera, eftersom man måste väl kunna visa körkortet ifall man blir stannad? Ifall man inte förlustanmält kortet.
Jag tror att så länge man har klarat slutprovet och är fullt behörig att framföra ett fordon och man väntar på att körkortet ska tillverkas, så tror jag att det räcker med gitlig id- handling?
Jag skulle säga att det lättaste och säkraste sättet är väl ändå att ringa och fråga Trafikverket?
Hampu skrev:Det är inget jag skulle rekommendera, eftersom man måste väl kunna visa körkortet ifall man blir stannad? Ifall man inte förlustanmält kortet.
Jag skulle säga att det lättaste och säkraste sättet är väl ändå att ringa och fråga Trafikverket?
Ja, det stämmer. Dumt att chansa när det kan kosta körkortet
Ktmforarn skrev:
Ja, det stämmer. Dumt att chansa när det kan kosta körkortet
Skriv gärna vad de säger, själv får man ju tillbaka lämpen 17 januari
Jag vart också av med körkortet nyligen. Så när det började närma sig spärrtidens slut så skickade jag ett mail till transportstyrelsen och fråga när jag fick köra igen. Och dom sa att man får göra det dagen spärrtiden tog slut.