vilken kopplingsklocka ger bäst kylning?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
edd3
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 juni 2014, 15:48

vilken kopplingsklocka ger bäst kylning?

Inlägg av edd3 »

Tja! som rubriken lyder undrar jag vilken kopplingsklocka har som har bäst kylning . har en stage 6 sport pro variator som blir sjukt varm och tänkte göra nåt åt det, iställe för att köpa en ny variator då sport pro variatorn är ganska ny. nån som har något annat förslag på att kyla variatorn bättre?
mvh
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

bästa är ju om du fixar kylningshål i variatorkåpan eller i motorblocket så varmluften har nånstans att ta vägen.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Och sätt hålen ovanför på variatorkåpan bak eftersom varmluften stiger uppåt men det finns en kopplingsklocka som heter wingcooler den väger mindre och ska kyla bra och ge bättre axx länk http://www.twostroke.se/product.asp?product=7377 vet inte vilken moped du har men kolla länken.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

MacGyver84 skrev:Och sätt hålen ovanför på variatorkåpan bak eftersom varmluften stiger uppåt...
Att varmluft stiger kan man utnyttja och/eller anpassa sig efter när det handlar om luft som står någorlunda stilla.
När man jobbar med grejer som sitter på ett fordon som utvändigt har en ganska kraftig fartvind och invändigt får luften omkringvispad av fläkten vid variatorn plus alla andra delar som kan röra sig med över 10 000 varv per minut så spelar sådant ingen som helst roll längre.

Det man behöver titta på är hur originalkylningen fungerar (om det alls finns något sådant), och om det går göra några effektiva förbättringar utan uppenbara nackdelar - som att råka fylla variatorn med regnvatten genom olämpligt placerade hål... :roll: Aerodynamik är inte alltid helt simpelt, men det finns alltid diverse tumregler man får vettigt resultat om man följer.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Jag vet att hål i variatorkåpan är en dålig ide men det skulle vara som på tex baotian en slang där varmluften kan komma ut i alla fall, för på min yamaha aerox och andra mopeder är det rätt instängt för varm luften att ta sig ut. Men som sagt koppling och variator går det att få ner värmen på, kopplingsklockan jag länkade bör nog funka bra men har inte provat den själv.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

MacGyver84 skrev:...skulle vara som på tex baotian en slang där varmluften kan komma ut i alla fall...
Slangen fram släpper in luft till fläkten på variatorn, den tvingar vidare luften och längst bak i kåpan finns en kanal som släpper ut varmluften.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

om kopplingen blir varm är den feljusterad och låser inte, byt till mjukare fjädrar så kopplings armarna har lättare att lägga an,
sedan kan det vara så att du slirat kopplings beläggen till glas yta redan o då får du montera isär o antingen byta ut armarna med beläggen eller putsa av belägen med en grov rasp så du får fram mjuk beläggning mot klockan

Fel justerad är den dock det är variatorn som skall jobba inte kopplingen.
moddlaren trimma lungt
edd3
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 juni 2014, 15:48

Inlägg av edd3 »

Tack för svar! Blir nog att göra nå hål i variatorkåpan och ha meshtyg bakom så de int kommer in smuts
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:
MacGyver84 skrev:...skulle vara som på tex baotian en slang där varmluften kan komma ut i alla fall...
Slangen fram släpper in luft till fläkten på variatorn, den tvingar vidare luften och längst bak i kåpan finns en kanal som släpper ut varmluften.
Ja just det ja tänkte inte på att det finns en kanal bak också som släpper ut luften på baotian men jag tycker det kunde vara så på dom flesta scooter mopeder.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

edd3 skrev:Tack för svar! Blir nog att göra nå hål i variatorkåpan och ha meshtyg bakom så de int kommer in smuts
Men är det inte bättre att justera kopplingen bättre och köpa bättre kopplingsklocka?
edd3
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 juni 2014, 15:48

Inlägg av edd3 »

antingen måsteblire o borra hål me meshtyg eller linjera variatorerna så dom samspelar så bra som möjligt
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Vad är det för moppe vi snackar om?
För jag har en variatorkåpa med kylningsghål som passar liggande Minarelli du skulle kunna få billigt!
edd3
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 12 juni 2014, 15:48

Inlägg av edd3 »

aah de ä till en slider..
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Men jag tror variatorkåporna är likadana på liggande och stående, inte hundra dock. :/
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

rärox skrev:Men jag tror variatorkåporna är likadana på liggande och stående, inte hundra dock. :/
Nepp.
Skriv svar