jag behöver hjälp med rnt porten det är ju där ifrån remotkabeln ska dras men jag ska ha en on/off knapp i stället, men vet inte riktigt hur jag ska göra och vilka kablar jag ska koppla till strömbrytaren?
en remote kabel från slutsteget
en strömbrytare
och sen drar du en kabel från + kabel (t.ex. så kopplar du på en extra på den som du har som + till slutsteget.
och så tar du din remote kabel och din pluskabel och kopplar dessa till en strömbrytare så ska du se att slutsteget hoppar igång.
alltså vade det exakt du vill göra? fattar inte vad du menar?:S du har inte förklarat så jätte bra direkt alltså remote kabeln ska du koppla på samma pol som +kabeln alltså på plus polen och om du vill ha en strömbrytare föreslår jag att du gör ström brytarn vid minus kabeln det gör du enkelt det ändå du bara gör är att du kapar minus kabeln i 2 bitar och imellan dom 2 bitarna kan du sätta till exempel en ström brytare från en lampa skälet för att du ska sätta ström brytarn via minus och inte via plus är för att strömen går från minus till plus om du har läst att det går från plus till minus så e det för att förr i tiden så trodde dom som höll på med elektronik att det gick från plus till minus men det visade sig vara fel och sen pallade dom inte ändra sakerna och sådant i läroböcker
haha jo men du vet du vad remote kabeln är till för.... jo för att starta slutsteget. det är den du kopplar till tändningen i en bil, så det är nog smartast att sätta en strömbrytare där ja som du sa så ska remote kabeln gå till plus på steget men om du inte kopplar den dit så startar ej steget.
så om du nu gör så att du drar en kabel från remote på slutsteget till plus på slutsteget.
sen klipper du den remote kabeln på mitten och där sätter du en strömbrytare!
hahaha e du rolig eller? om han ändå kopplar både +och rem till + polen och sen sätter en ström brytare på minus då går den ju inte ens igång förrän han har satt på ström brytarn på minus kabeln som sagt strömmen går från minus till plus inte från plus till minus
hyosungsf50 skrev:hahaha e du rolig eller? om han ändå kopplar både +och rem till + polen och sen sätter en ström brytare på minus då går den ju inte ens igång förrän han har satt på ström brytarn på minus kabeln som sagt strömmen går från minus till plus inte från plus till minus
han ska inte sätta ngn strömbrytare på minus kabeln han ska sätta den på kablen som går mellan remote och + på slutsteget igen annat.
och btw sätter han en strömbrytare på minus så funkar de bra med. för strömmen måste ändå gå runt i en sluten krets för skiten ska funka. stänger han då av strömbrytaren blir det ingen sluten krets och slutsteget hoppar ej igång!
hyosungsf50 skrev:hahaha e du rolig eller? om han ändå kopplar både +och rem till + polen och sen sätter en ström brytare på minus då går den ju inte ens igång förrän han har satt på ström brytarn på minus kabeln som sagt strömmen går från minus till plus inte från plus till minus
hade du haft bra betyg i NO så hade du vetat att elektronerna vandrar från plus till minus men skrivs tvärtom
dessutom det är remotekabeln som brytaren ska vara på
hahaha nä elektronerna vandras från minus till plus på ritningar visas det som om dom vandrar från +till- när dom egentligen gör tvärtom du vet det är just därför man alltid brukar sätta på - kabeln sist eftersom man inte vill ha någon ström i skiten
hade du haft bra betyg i NO så hade du vetat att elektronerna vandrar från plus till minus men skrivs tvärtom
dessutom det är remotekabeln som brytaren ska vara på
Det är tvärtom till vad du säger, det skrivs från plus till minus inte minus till plus när du skriver de små söta pilarna som visar strömmens riktning.
Men i verkligheten är det då att strömmen går från minus till plus.
Om du inte tror mig kan du väll höra med din NO-lärare...
Själv så går jag el..
~OWR~ One Wheel riders R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Jag skulle koppla remote till, via en strömbrytare, brun kabel från tändningslåset. (yamaha tändnings plus)
Slutstegs + till batteriets plus pol
Slutsteg - till gnd (jord).
Då kan man stränga av slutsteget med nyckeln...
Så slipper du råka tömma batteriet för du glömt stänga av slutsteget...