Derbi Senda xtreme 08 startar inte hjälp mkt uppskattad!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
albinerikssonn
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 juni 2014, 17:53
Ort: Örebro

Derbi Senda xtreme 08 startar inte hjälp mkt uppskattad!

Inlägg av albinerikssonn »

Tja, min Derbi Senda xtreme 08 startar inte och jag behöver hjälp. Tar allt från början: den har stått under tak ute med pressening över lite halvdant i kanske 1 månad, hursomhelst så köpte jag ett leovince v6 rör och tänkte mecka på det och sen byta munstycke också men dum som jag är provade jag ju inte att starta den innan jag började, men den skulle antagligen inte starta eftersom att när jag tog av förgasaren bara rann det vatten ur den, men jag lät det rinna ut sen satte jag i ett 95 munstycke (dellorto phva 14mm org munstycke 64) och skruvade på nya röret, såklart startade den inte då, skruvade bort röret igen och då rann de ut flera dl vatten så jag lät vattnet rinna ut och blåste med tryckluft, plockade isär förgasaren och bensinbadade den, blåste ur med tryckluft, startade inte. Gjort rent tändstiftet och det blir blött av bensin, den får också gnista men ska testa med ett nytt stift då jag har ett liggandes.

Jag tänker att det kan vara nåt med membranen, för stort munstycke eller tändstiftet. Har haft ett membran som var trasigt men skillnaden nu är att den bara har stått och förra gången körde jag när det gick av, kan vattnet ha påverkat något? Tror inte topplockspackningen har gått heller för den suger inget kylarvatten. För stort munstycke kanske men det känns som den borde starta endå... Min setup är : leovince v6, dellorto phva 14mm 95 munstycke, parmakit membran och ostrypt cdi.
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Re: Derbi Senda xtreme 08 startar inte hjälp mkt uppskattad!

Inlägg av Revilz »

albinerikssonn skrev:Tja, min Derbi Senda xtreme 08 startar inte och jag behöver hjälp. Tar allt från början: den har stått under tak ute med pressening över lite halvdant i kanske 1 månad, hursomhelst så köpte jag ett leovince v6 rör och tänkte mecka på det och sen byta munstycke också men dum som jag är provade jag ju inte att starta den innan jag började, men den skulle antagligen inte starta eftersom att när jag tog av förgasaren bara rann det vatten ur den, men jag lät det rinna ut sen satte jag i ett 95 munstycke (dellorto phva 14mm org munstycke 64) och skruvade på nya röret, såklart startade den inte då, skruvade bort röret igen och då rann de ut flera dl vatten så jag lät vattnet rinna ut och blåste med tryckluft, plockade isär förgasaren och bensinbadade den, blåste ur med tryckluft, startade inte. Gjort rent tändstiftet och det blir blött av bensin, den får också gnista men ska testa med ett nytt stift då jag har ett liggandes.

Jag tänker att det kan vara nåt med membranen, för stort munstycke eller tändstiftet. Har haft ett membran som var trasigt men skillnaden nu är att den bara har stått och förra gången körde jag när det gick av, kan vattnet ha påverkat något? Tror inte topplockspackningen har gått heller för den suger inget kylarvatten. För stort munstycke kanske men det känns som den borde starta endå... Min setup är : leovince v6, dellorto phva 14mm 95 munstycke, parmakit membran och ostrypt cdi.
Vatten i cylinderloppet? Eftersom det rann ut vatten ur röret
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
fruktigkaka
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 3 maj 2014, 19:13
Ort: gävle

Inlägg av fruktigkaka »

Testa att plocka av cylindern och kolla om det finns vatten där eller i vevhuset :3
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
albinerikssonn
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 juni 2014, 17:53
Ort: Örebro

Inlägg av albinerikssonn »

Kan man inte kicka ur skiten eller låta det torka? Har inte riktigt rätt förutsättningar för att plocka bort cylindern :lol:
Edit: kanske får ta tummen ur och plocka bort cylindern, men om det visar sig att det är vatten i vevhuset vad gör jag då?
Skriv svar