Kopplingen tar inte i början

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
TheRa
Elmoped

Kopplingen tar inte i början

Inlägg av TheRa »

Tjenare.

När min Derbi Senda har stått ett tag (ca 12 timmar och uppåt) tar inte kopplingen till en början. Om jag startar den och lägger i ettan hoppar den bara till och dör, som att jag inte tryckte in kopplingen. Jag kan inte heller rulla den. Jag måste då pumpa kopplingen i några minuter sen går det. Vad kan jag göra åt detta? Spänna kopplingsvajern? Byta växellådsoljan?

Tack på förhand!
MopedOlle
Svårstartad skrothög

Inlägg av MopedOlle »

Kan vara lamellerna
Speedfight 2 Iron-x -07
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp

Re: Kopplingen tar inte i början

Inlägg av Revilz »

TheRa skrev:Tjenare.

När min Derbi Senda har stått ett tag (ca 12 timmar och uppåt) tar inte kopplingen till en början. Om jag startar den och lägger i ettan hoppar den bara till och dör, som att jag inte tryckte in kopplingen. Jag kan inte heller rulla den. Jag måste då pumpa kopplingen i några minuter sen går det. Vad kan jag göra åt detta? Spänna kopplingsvajern? Byta växellådsoljan?

Tack på förhand!
Nu när det är kallare ute så klibbar växellådsoljan ihop lamellerna när motorn är kall. Om du låter den stå på tomgången ett tag som man ska göra egentligen så kommer oljan bli mjuk igen och lamellerna hoppa isär. Du kan också pumpa ca 5 gånger efter att den har stått på tomgång ett tag så kommer det absolut inte vara några problem.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Kan också vara bra att byta till en tunnare olja nu inför vintern, 5w40 brukar jag köra med, men har också haft 0w40 i vissa moppar vintertid
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Kan även vara så att din kopplingsvajer kan behöva spännas lite. De kan hjälpa. Men den får inte spännas för mycket. Vajern får inte vara spänd när du inte rör kopplingsgreppet
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar