Yamaha dt 50mx 100 km

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Jansson19
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 juli 2014, 19:51

Yamaha dt 50mx 100 km

Inlägg av Jansson19 »

Vad krävs för att få en gammal dt att gå i 100 km/h?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Framförallt kunskap och verktyg. Det trim som finns att köpa når inte upp i såna farter, så vi snackar om portning, bättre avgasrör, och andra "gör-det-själv-modifikationer". Och man behöver bygga om kopplingen, antingen modifiera original 2-lamells till 3-lamells, eller att få dit nått bättre från YZ80 av rätt årsmodell.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Jansson19
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 juli 2014, 19:51

Inlägg av Jansson19 »

Okej vilken cylinder är den bästa till dt?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Bäst, bäst eller bäst? 8) Alltså, bäst hållbarhet, bäst effekt orörd, eller bäst potential efter portning?

Oavsett vilket finns det bara en 45mm cylinder jag kan rekommendera, och det är Polinis gjutjärnscylinder. Den ger inte mest effekt orörd, men den är välgjord och framförallt så håller den. Alla andra 45mm cylindrar är gjorda av aluminium, och dom får problem med att gängorna till avgasröret inte håller - kan man inte få fast avgasröret är ju cylindern oanvändbar...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Kan det verkligen vara så svårt att få en DT att gå 100?

Jag känner flera som kör Suzuki PV och Suzuki S1 (crossversionen med samma maskin som PV) som alla gör långt över 100, den värsta ja vet av går 125km/h ärligt, med 80cc Malossi, tungt drevat och 33mm förgasare, allt annat original
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 13 oktober 2013, 09:24
Ort: Lidköping

Inlägg av Vikke2 »

annars så tar du en 125 eller 85 cc cross motor och slänger på sp lär den lätt göra 100 :) :)
Satsa på dig själv - Runka i motvind ;)
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

Vikke2 skrev:annars så tar du en 125 eller 85 cc cross motor och slänger på sp lär den lätt göra 100 :) :)
Fast en crossmotor slits ju ut väldigt snabbt ifall man ligger och kör på samma varvtal länge... Inte alls smart med en sådan motor på vägar.
Användarens profilbild
Vikke2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 13 oktober 2013, 09:24
Ort: Lidköping

Inlägg av Vikke2 »

näe kanske inte men det är fortfarande ett alternativ eller så köper han en fyrtakt crossmotor
Satsa på dig själv - Runka i motvind ;)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

...eller så ger man sjutton i crossarna och siktar in sig på någon 125cc motorcykelmotor. Såna som kan gå nått tusental mil utan att man behöver röra så mycket som en skruv. 8) Crossar i all ära, men dom motorerna är för vassa för att passa till något annat än tävlingsbruk.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

G-son skrev:...eller så ger man sjutton i crossarna och siktar in sig på någon 125cc motorcykelmotor. Såna som kan gå nått tusental mil utan att man behöver röra så mycket som en skruv. 8) Crossar i all ära, men dom motorerna är för vassa för att passa till något annat än tävlingsbruk.
Fan smart ändå med mcmotorer! Finns ju många gammhojjar som är billiga!
t.ex
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_T ... m?ca=4&w=3
skitbilligt sätt att få upp en moped i höga hastigheter, bara motorfästen och andra modifikationer för en tåligare ram :D
Skriv svar