Köpte en ny 70cc på mopeddelar.se (http://www.mopeddelar.se/p/honda-honda- ... -65cc.html)
tyvärr så knäcktes en av kolvringarna så jag köpte nya på http://www.trimbutiken.se/honda/kolvrin ... t1101.html för att jag hittade inte kolvringar som ska passa på mopeddelar och det kändes jätte trögt när man skulle sätta i kolven i cylindern och man var tvungen och banka för att den skulle ens glida i efter man hade fått i båda kolvringarna.
Har jag beställt fel kolvringar eller är det för att cylinder är ny?
Obs. Vi har satt allting rätt och oljat in det så det är inte felet
Det verkar vara rätt ringar, men det är inte helt säkert.
Om det är de ringarna jag tror är de oliksidiga, undersidan är plan medan översidan är svagt vinklad så ringen är tunnare i innerkant. Vänds ringen uppochner passar den inte som den ska i ringspåret.
Den tunna fjäderringen som följer med kolvringarna ska sitta innanför den nedre kolvringen, och öppningen måste hamna vid kolvringslåsningen.
Kolven ska INTE gå tungt, och absolut inte kräva våld för att få in den i cylindern.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
G-son skrev:Det verkar vara rätt ringar, men det är inte helt säkert.
Om det är de ringarna jag tror är de oliksidiga, undersidan är plan medan översidan är svagt vinklad så ringen är tunnare i innerkant. Vänds ringen uppochner passar den inte som den ska i ringspåret.
Den tunna fjäderringen som följer med kolvringarna ska sitta innanför den nedre kolvringen, och öppningen måste hamna vid kolvringslåsningen.
Kolven ska INTE gå tungt, och absolut inte kräva våld för att få in den i cylindern.
Båda kolvringarna ser likadana ut och vi har satt den lilla kolvringen i nedersta öppningen. Det krävdes lite våld för att få ner kolven i cylinden och få ut den och då såg man också ett spår efter kolven i cylindern
Om man sätter ner kolven i cylindern utan kolvringarna så glider den ner jätte lätt utan att man behöver trycka[/img]
Sådär ska det absolut inte bli, och det är många som råkat spräcka kjolen på cylindern genom att tvinga in kolvar hårt. Så ta det försiktigt...
Om du försöker klämma ihop kolvringarna på kolven ska dom gå in så djupt i kolvringsspåren att dom inte sticker ut. Ett klassiskt fel på dessa cylindrar är att råka vända ena eller båda ringarna uppochner, som sagt är ena sidan inte platt och ringspåret är svarvat med olika sidor så ringen bara passar åt ett håll.
G-son skrev:Sådär ska det absolut inte bli, och det är många som råkat spräcka kjolen på cylindern genom att tvinga in kolvar hårt. Så ta det försiktigt...
Om du försöker klämma ihop kolvringarna på kolven ska dom gå in så djupt i kolvringsspåren att dom inte sticker ut. Ett klassiskt fel på dessa cylindrar är att råka vända ena eller båda ringarna uppochner, som sagt är ena sidan inte platt och ringspåret är svarvat med olika sidor så ringen bara passar åt ett håll.
På två av mina moppar (jonway o DT) har den ena kolvringen varit jäkla svårsnurrad, den fastnar i spåret när man ska snurra den och går inte heller att pressa ihop, så jag har helt enkelt tagit bort den och kört utan, fastän hur mycket jag dränkt kolvringarna i 2t-olja och rengjord kolvringsspåren så är det bara en av kolvringarna som går dit som den ska
emilnordman skrev:På två av mina moppar (jonway o DT) har den ena kolvringen varit jäkla svårsnurrad, den fastnar i spåret när man ska snurra den och går inte heller att pressa ihop, så jag har helt enkelt tagit bort den och kört utan, fastän hur mycket jag dränkt kolvringarna i 2t-olja och rengjord kolvringsspåren så är det bara en av kolvringarna som går dit som den ska
Vet att man inte ska köra med en kolvring då man förlora väldigt mycket effekt.
Ska försöka med detta imorgon och återkomma med svar boyz
"Om det är de ringarna jag tror är de oliksidiga, undersidan är plan medan översidan är svagt vinklad så ringen är tunnare i innerkant."
Man vinner faktiskt effekt med en kolvring, dock försämras accelerationen, därför har man i värstingcylindrar bara en kolvring Problemet är väl hållbarheten, men jag har kört tusen kilometer nu på en kolvring i en kinascooter dessutom
emilnordman skrev:Man vinner faktiskt effekt med en kolvring, dock försämras accelerationen
Effekt ger acceleration. Mer effekt ger mer acceleration.
Det du nog menar är att man förlorar effekt på låga varvtal med enkelring p.g.a. ökat läckage förbi kolven, medan man vinner effekt på höga varvtal då det helt enkelt inte hinner läcka förbi så mycket av förbränningstrycket. Effektskillnaden är liten, bara några få procent.
Tack så mycket G-Son. Felet var att jag hade satt kolvringar fel typ jag trodde verkligen inte att det kunde vara felet då det såg exakt likadana ut men det fixade sig. Tack! +1