Problem med Crescent Compact 1252

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.
AndersC
Elmoped

Problem med Crescent Compact 1252

Inlägg av AndersC »

Hej!

Ny på forumet här och söker lite tips för att få min nyinköpta Compact 1252 att rulla bättre. Har några problem jag tänkte jag kunde rada upp för att se om nån av er här kan ge mig hjälp.

1. Växlarna kärvar en hel del. Det tar ofta flera försök innan jag kan växla upp till tvåan från ettan och jag får va väldigt "hårdhänt" i växlandet, speciellt mellan 1 och tvåan. Det är också ofta krångligt att få i friläget, framförallt när inte motorn är igång. Kan det va så att växlarna måste justeras? Detta är kanske något en moppeservice borde göra isf? Bor i Stockholm och har blivit tipsad om Stuvsta Mopedservice och Lill-Orsas i Vällingby, nån som har erfarenhet?

2. Motorn läcker en hel del olja. Mer om den står på stödet. Då verkar oljan rinna ut under motorn i höjd med koppling och kick. Jag kollade oljenivån när jag köpte den och den var på tok för hög men har låtit den rinna av men den läcker fortfarande, speciellt om jag kört den. Kan det var problem med packningarna?

3. Den känns slö men startar väldigt piggt på första till andra kicken. Säljaren hade haft den stående upp emot ett år. Kanske läge att tömma tanken, rengöra förgasaren och kolla avgassystemet?

Tacksam för alla tips!
/Anders
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Hej
Roligt att du köpt en Compact!
Växlarna är kända för att krångla på Sachsmotorer! Rexxy har gjort en riktigt bra guide som visar hur du gör! http://www.moppenet.nu/showthread.php/7 ... p-4vxl-fot

Det skulle mycket väl kunna vara packningen! Ta isär det och kolla, kan även vara någon mindre kunnig som mekat och förstört packningsytorna.

Det är aldrig fel att slänga i ny bensin och rengöra förgasaren. Gör det och återkom om den fortfarande är slö.
Hoppas du fick svar på dina frågor!
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
AndersC
Elmoped

Inlägg av AndersC »

Speedway skrev:Hej
Roligt att du köpt en Compact!
Växlarna är kända för att krångla på Sachsmotorer! Rexxy har gjort en riktigt bra guide som visar hur du gör! http://www.moppenet.nu/showthread.php/7 ... p-4vxl-fot

Det skulle mycket väl kunna vara packningen! Ta isär det och kolla, kan även vara någon mindre kunnig som mekat och förstört packningsytorna.

Det är aldrig fel att slänga i ny bensin och rengöra förgasaren. Gör det och återkom om den fortfarande är slö.
Hoppas du fick svar på dina frågor!
Tackar!!! :) Ögnade igenom växelinställningsguiden. Den där fjädern som nämns kommer jag nu ihåg att den tidigare ägaren hade fått byta. När man läser vad Rexxy skriver:
"Den här lilla fjädern är boven i dramat i många av era svåra fall! Om den inte är rak och frisk rör sig inte den lilla trekanten tillräckligt för att greppa tag den stora trekanten för att växla upp/ner. Hur ni än gör, växlarna kommer inte att fungera bra. Så den ska vara så rak som möjligt! "
Låter det väldigt likt det problem jag själv har. Får öppna och kolla helt enkelt. Är bara lite skraj att ge mig in i växlarna för jag har hört att det kan va jobbigt + att det var ett par år sedan jag meckade sist :)

Ska se till att tömma tanken, fylla på ny soppa och rengöra förgasaren.

Målet är att ha "Pärlan" rullandes fint till våren och puttra med till jobbet.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Justera även brytaren till c:a 0,4mm öppning! :)
Skriv svar