Hej!
Ny på forumet här och söker lite tips för att få min nyinköpta Compact 1252 att rulla bättre. Har några problem jag tänkte jag kunde rada upp för att se om nån av er här kan ge mig hjälp.
1. Växlarna kärvar en hel del. Det tar ofta flera försök innan jag kan växla upp till tvåan från ettan och jag får va väldigt "hårdhänt" i växlandet, speciellt mellan 1 och tvåan. Det är också ofta krångligt att få i friläget, framförallt när inte motorn är igång. Kan det va så att växlarna måste justeras? Detta är kanske något en moppeservice borde göra isf? Bor i Stockholm och har blivit tipsad om Stuvsta Mopedservice och Lill-Orsas i Vällingby, nån som har erfarenhet?
2. Motorn läcker en hel del olja. Mer om den står på stödet. Då verkar oljan rinna ut under motorn i höjd med koppling och kick. Jag kollade oljenivån när jag köpte den och den var på tok för hög men har låtit den rinna av men den läcker fortfarande, speciellt om jag kört den. Kan det var problem med packningarna?
3. Den känns slö men startar väldigt piggt på första till andra kicken. Säljaren hade haft den stående upp emot ett år. Kanske läge att tömma tanken, rengöra förgasaren och kolla avgassystemet?
Tacksam för alla tips!
/Anders