Har en Rieju som snart gått 1400 mil och tänkte höra när det är dags att byta
Kolven? Den startar oftast på andra eller tredje kicken, moppen är också urpluggad om det har ngn betydelse!
Senaste gången jag kollade kompen med komptest så hade den 9 någonting om det har någon betydelse..
Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?
Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf
Speedway skrev:Börja med kolvringar, ser kolven inte sliten ut och den fortfarande går bra finns det inte så stor anledning att byta.
Nja. Med tanke på hur billig en mopedkolv är och att den slits i stort sett i samma takt som ringarna finns det inte mycket anledning att inte byta den när man är där inne och river när moppen gått så långt.
Ok, då får det bli en ny kolv snarast! Är det någon inkörning på kolvar?
Ja kör runt på olika varvtal och ligg inte på fullgas för länge , kör så första dagen med nya kolven och sen äre klart
speedfight 2 ac
Setup :
airsal 70cc sport
Urpluggat orginalrör
16,5mm mikuni moddat på orginal insug
sportluftfilter (+10 hk)
biltema bakdäck
sf 1 framkåpa ( +15 kmh för mindre luftmotstånd )
Nojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf
Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtiden
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
När du ändå ska byta kolv, köp inget Step2, eller nån sån skräpkolv från Taiwan, lägg lite mer pengar på en kvalitetskolv istället så håller den 1500mil till
emilnordman skrev:När du ändå ska byta kolv, köp inget Step2, eller nån sån skräpkolv från Taiwan, lägg lite mer pengar på en kvalitetskolv istället så håller den 1500mil till
Nojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf
Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtiden
Så gör man på snöskoter iaf och alla jag pratat med säger också att kolven måste härda så jag fortsätter göra så.
Nojjan skrev:
Ja kolven måste härda, jag och sett även många fler göra så att starta den låta den gå 10 min på tomgång sedan låta den kallna sen är det bara ut och köra, men ta ändå det lite lugnt i börja det brukar jag göra iaf
Nej, men kolvringarna ska slitas in. En första uppvärmning kan minska en del spänningar i materialet också, något som inte är särskilt känsligt nuförtiden
Så gör man på snöskoter iaf och alla jag pratat med säger också att kolven måste härda så jag fortsätter göra så.
Härda en aluminiumkolv i en motor är i princip omöjligt. Härda är förmodligen ett annat ord för att köra in den, vilket är att slita in kolvringar och ja ev. låta kolven sätta till sig p.g.a. inre spänningar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever