Svag Moped Derbi Senda 06

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Derbinnn
Elmoped

Svag Moped Derbi Senda 06

Inlägg av Derbinnn »

Tjenare, jag har ett problem med min Derbi Senda X-treme 06 och det är att den är alldeles för svag i uppförsbackar. Med original drev på går den ca. 30km/h i backar och med framdrev 14 på så går den 15-25km/h.
Allt utom drev är helt original.
Vad tycker ni att jag ska göra? Tacksam för svar!
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Banta HUEHUEHEUUEHEU

Skämtåsido, Derbi ska ju vara starka original så något måste la vara fel (om du inte väger 250kg)

Dåligt komp kanske? Skulle väl inte skada så mycket om du bytte kolvringar iallafall :)

Vill du ha mer kraft än original så är väl ett trimrör det som saknas, möjligtvis en 70cc ifall du vill lägga ned mer pengar :)
Användarens profilbild
Filip ericsson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Filip ericsson »

Hampu skrev:Banta HUEHUEHEUUEHEU

Skämtåsido, Derbi ska ju vara starka original så något måste la vara fel (om du inte väger 250kg)

Dåligt komp kanske? Skulle väl inte skada så mycket om du bytte kolvringar iallafall :)

Vill du ha mer kraft än original så är väl ett trimrör det som saknas, möjligtvis en 70cc ifall du vill lägga ned mer pengar :)
tror mer på att den inte orkar varva ur riktigt eftersom det är så tung drevning för en orginalmoppe. :)
Rieju rrx
Derbinnn
Elmoped

Inlägg av Derbinnn »

60 pannor haha, vill egentligen bara att den ska gå runt 60-65 och kanske 45-50 uppför.
Senast redigerad av Derbinnn den 27 september 2014, 15:08, redigerad totalt 1 gånger.
Derbinnn
Elmoped

Inlägg av Derbinnn »

[quote="Filip ericsson"][quote="Hampu"]Banta HUEHUEHEUUEHEU

Vill du ha mer kraft än original så är väl ett trimrör det som saknas, möjligtvis en 70cc ifall du vill lägga ned mer pengar :)[/quote]

tror mer på att den inte orkar varva ur riktigt eftersom det är så tung drevning för en orginalmoppe. :)[/quote]
Som jag sa 30 uppför med original drev (12) och på rakan gör den bara 45.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Derbinnn skrev:
Filip ericsson skrev:

tror mer på att den inte orkar varva ur riktigt eftersom det är så tung drevning för en orginalmoppe. :)

Vad har du bak då? Har prövat en Derbi med plugg och choken på hela tiden (gick sjukt fett och hade INGET drag alls, orkade knappt slira på vått gräs med kopplingssläpp) med 13/52 och den gjorde 60 ca. Så något är fel.

Sluta kolvringar kanske?
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Derbinnn
Elmoped

Inlägg av Derbinnn »

TheFlyingFin skrev:
Derbinnn skrev:
Filip ericsson skrev: tror mer på att den inte orkar varva ur riktigt eftersom det är så tung drevning för en orginalmoppe. :)

Vad har du bak då? Har prövat en Derbi med plugg och choken på hela tiden (gick sjukt fett och hade INGET drag alls, orkade knappt slira på vått gräs med kopplingssläpp) med 13/52 och den gjorde 60 ca. Så något är fel.

Sluta kolvringar kanske?
Bak har jag original drev(vet inte vilken 'storlek' det är). Får väl pröva era förslag och återkomma hur det gick.
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Revilz »

Något jag har märkt med min Derbi är att den är skitslö uppför om jag inte växlar runt 8k varv. Om jag växlar runt 6k så får jag växla ner igen :P Men det beror ju också på hur brant backen är, är det lite lutning kan jag växla vid 6k varv.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Går den rent? Om inte så rengör förgasaren.

Annars är jag inne på samma spår som övriga här verrkar vara, kolla hur kolv, cylinder och kolvringarna mår! :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Derbinnn
Elmoped

Inlägg av Derbinnn »

Persson97 skrev:Går den rent? Om inte så rengör förgasaren.

Annars är jag inne på samma spår som övriga här verrkar vara, kolla hur kolv, cylinder och kolvringarna mår! :)
Har skruvat lite med förgasaren och då gick den jävligt mycket bättre, ställde in han och skulle nu ut och köra igen. Lika dåligt igen... har ett annat problem också och det är att jag inte kan gasa fullt ut. Den typ ''stryper'' sig själv på full gas.
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Derbinnn skrev:

Har skruvat lite med förgasaren och då gick den jävligt mycket bättre, ställde in han och skulle nu ut och köra igen. Lika dåligt igen... har ett annat problem också och det är att jag inte kan gasa fullt ut. Den typ ''stryper'' sig själv på full gas.
Hackigt? CDI-strypning
Ifall det är mera såsigt så är det för fet blandning, motorn har alltså varit kall vid bestyckning av förgasaren vilket betyder att den får för mycket bensin.
Derbinnn
Elmoped

Inlägg av Derbinnn »

Hampu skrev:
Derbinnn skrev:

Hackigt? CDI-strypning
Ifall det är mera såsigt så är det för fet blandning, motorn har alltså varit kall vid bestyckning av förgasaren vilket betyder att den får för mycket bensin.
Både och faktist :oops: Och ja den har väl blivit kall. Tack för svar iaf :)
Skriv svar