Kylarmodifiering

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
xorce
Elmoped

Kylarmodifiering

Inlägg av xorce »

Hej jag undrar om cylindern blir mer kyld om jag gör hålen lite större vid anslutningen på Derbi kylaren till pumpen och från pumpen till cylindern ?

Borde cirkulera mer vatten genom cylindern då?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Det är möjligt att det kan ge en liten förbättring av kylförmågan, men om man inte har problem med överhettning kommer den praktiska skillnaden vara obefintlig - termostaten håller ju ändå temperaturen uppe på "rätt" temperatur genom att strypa flödet lagom mycket.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
xorce
Elmoped

Inlägg av xorce »

G-son skrev:Det är möjligt att det kan ge en liten förbättring av kylförmågan, men om man inte har problem med överhettning kommer den praktiska skillnaden vara obefintlig - termostaten håller ju ändå temperaturen uppe på "rätt" temperatur genom att strypa flödet lagom mycket.
Hej tack för svaret^^

kör dock utan termostat + att den blir lite för varm^^

Kör pro race 3 cylinder och den går upp mot 80 grader + i bland då på sidan de rekomenderar arbetstemp på 50-60 grader
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Förgasare samt munstycke? Tror du ställt in den fel :)
vem fan e lennart?
xorce
Elmoped

Inlägg av xorce »

potog skrev:Förgasare samt munstycke? Tror du ställt in den fel :)

Kan ej ha högre munstycke då den rycker o hackar som om den inte tänder pga förmycket bensin då stiftet e blött^^ bluddrar om jag växlar högre växel o gasar.

Glömde att skriva med det munstycket jag förklarar överst så e stiftet mörk mörk brunt + lite svart och kylarsangarna blir varma + kylaren överallt
mekaniskt
Elmoped

Inlägg av mekaniskt »

Får kylaren tillräckligt med luft/kylning? Eller är den kanske igensatt utvändigt eller invändigt?
Trivs bäst i garaget
xorce
Elmoped

Inlägg av xorce »

mekaniskt skrev:Får kylaren tillräckligt med luft/kylning? Eller är den kanske igensatt utvändigt eller invändigt?

den e rengjord invändigt och ser fin ut på bägge sidorna.
Senast redigerad av xorce den 10 september 2014, 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
xorce
Elmoped

Inlägg av xorce »

Men är 80 grader farligt?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Generellt sett, nej. Några större problem bör inte uppstå innan kylvätskan kokar, men en högprestandamotor kan tåla lite aggressivare tändnings- & förgasarinställning om den kyls mer.
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Hilmersson »

Mitt råd skulle vara att skaffa mätare för avgastempratur istället och förlita dig på den så länge som tempen inte närmar sig gränsområdet för kokpunkten. På så vis kan du vara på den säkra sidan!
xorce
Elmoped

Inlägg av xorce »

Ok tack för alla svar ^^

Ni får gärna komma med förslag på vad man kan göra för att sänka tempen lite då jag ej vill montera 2 kylare.

Funkar längre slangar lr http://www.twostroke.se/product.asp?product=11150 ? behöver ej vara någon super sänkning men et par grader mindre iaf^^

MVH daniel
mekaniskt
Elmoped

Inlägg av mekaniskt »

Min erfarenhet är att 80 grader inte är nån fara. Generellt sätt vill man ligga så högt som möjligt men problemet är att om man glider fram i jämn hastighet med kylvätsketemp på ca 80 och drar på järnet så kommer tempen att gå upp. Beroende på termostat, kylkapacitet, vattenpumpens flöde mm så kan temperaturen öka för mycket och närma sig kokpunkten. Eller, för oss mopedister så kan 80 grader på landsväg snabbt bli ännu mer om man stannar i tex en korsning då mopeder ofta saknar kylfläkt. Då är det endast kylvätskepumpens flöde som avgör hur mycket värme kylaren kan kyla bort. Generellt i fordonsbranschen så var det därför man började med elfläktar, för att dom går att styra varvtal och luftflöde oberoende av motorns varvtal. Dvs man kan låta temperaturen bli lite högre innan fläkten startar

det kan vara svårt att se om en kylare är igensatt invändigt, på moppar är dom oftast i aluminium av nåt slag och då kan dom ärja invändigt om man kör utan glykol.

Nu blev det långt inlägg sorry för det
Trivs bäst i garaget
xorce
Elmoped

Inlägg av xorce »

mekaniskt skrev:Min erfarenhet är att 80 grader inte är nån fara. Generellt sätt vill man ligga så högt som möjligt men problemet är att om man glider fram i jämn hastighet med kylvätsketemp på ca 80 och drar på järnet så kommer tempen att gå upp. Beroende på termostat, kylkapacitet, vattenpumpens flöde mm så kan temperaturen öka för mycket och närma sig kokpunkten. Eller, för oss mopedister så kan 80 grader på landsväg snabbt bli ännu mer om man stannar i tex en korsning då mopeder ofta saknar kylfläkt. Då är det endast kylvätskepumpens flöde som avgör hur mycket värme kylaren kan kyla bort. Generellt i fordonsbranschen så var det därför man började med elfläktar, för att dom går att styra varvtal och luftflöde oberoende av motorns varvtal. Dvs man kan låta temperaturen bli lite högre innan fläkten startar

det kan vara svårt att se om en kylare är igensatt invändigt, på moppar är dom oftast i aluminium av nåt slag och då kan dom ärja invändigt om man kör utan glykol.

Nu blev det långt inlägg sorry för det
Ingen fara intresant läsning ^^ Har rengjort den flera gånger o blåst i alla hål o slangar. Vad kan jag rengöra med för medel om nu så är fallet att det e ett litet stopp någon stans som hindrar flödet litegran?

"Ni får gärna komma med förslag på vad man kan göra för att sänka tempen lite då jag ej vill montera 2 kylare."
cod3mwf
Svårstartad skrothög

Inlägg av cod3mwf »

sånhär ? http://www.twostroke.se/product.asp?product=11150

sätt en typ 140mm fläkt som går på antingen generatorns ström eller ett batteri vid kylaren som hjälper till å fläkta
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

cod3mwf skrev:sätt en typ 140mm fläkt som går på antingen generatorns ström eller ett batteri vid kylaren som hjälper till å fläkta
Gör i stort sett bara nytta när man står stilla eller åker mycket långsamt. Annars blåser fartvinden mycket mer än nån liten fläkt klarar.
mekaniskt
Elmoped

Inlägg av mekaniskt »

Jag skulle vilja vidhålla att en temperatur på ca 80-85 är helt normalt. Kokpunkten i ett slutet system är lite drygt 100 grader så du har lite marginal
Trivs bäst i garaget
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Problemet kan vara att ditt kylarvatten cirkulerar för fort. Vatten och aluminium har en given värmeöverföringskapacitet vilket gör att man inte kan pumpa igenom hur mycket som helst genom en given kylare för att få mer kylning. Nu är det inte säkert att det är så i ditt fall, men det kan vara en möjlig orsak. Kyls inte vattnet av ordentligt går det tillbaka varmt till motorn och blir ännu varmare. Ju varmare det blir desto snabbare avger det värme så vid en viss temperatur ska det stabiliseras men då är det en högre temperatur än den önskade.

Om inte annars skulle jag kolla efter luftfickor eller om din impeller i pumpen är sliten. Har ett svagt minne av att den är i plast och kan gå sönder av olika anledningar

Men 80 grader är som tidigare nämnt ingen hög temperatur för en motor. Men jag kan förstå att det kan vara smart att ligga lägre med din setup.

Det finns annars lite blask man kan hälla i kylarvätskan. Är osäker på om det finns något som ökar värmekapaciteten men det finns i alla fall preparat som ökar kokpunkten (vilket är det farliga, när det börjar koka, för då pajar motorn). Så länge det inte kokar är motorn egentligen okej men ju högre temperatur desto större risk för spikningar och kolvnyp.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
xorce
Elmoped

Inlägg av xorce »

Alltid lika glad o se massa hjälp här tusen tack.

Fick lite panik eftersom de rekomenderar arbetstemp på 50-60 grader.

Kan nu köra "lugnt med ett smile på läpparna" för en 30 moped får inte gå mer än 42 ? ;P
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Något är ju galet i din då. Luftat ordentligt? Toppen läcker inte så förbränningen går ut i kylarvätskan?

I min 70cc R/T (runda 20 hästar) så ligger jag på runt 65-70 grader efter en stunds full gas. Och då med en liten Yamaha Aerox kylare.
(Motorn är en AM6)
skymningsrejser_1337
Elmoped

Inlägg av skymningsrejser_1337 »

Jag skulle rekommendera att du etanolkonverterar moppen. Att ösa in 30% fetare bränsleblandning gör väldigt mycket för den interna kylningen av motorn.

Annars kan du göra som rexxy och installera dubbla kylare?
--------------------------------------------
Yamaha dt50mx -90
xorce
Elmoped

Inlägg av xorce »

Rexxy skrev:Något är ju galet i din då. Luftat ordentligt? Toppen läcker inte så förbränningen går ut i kylarvätskan?

I min 70cc R/T (runda 20 hästar) så ligger jag på runt 65-70 grader efter en stunds full gas. Och då med en liten Yamaha Aerox kylare.
(Motorn är en AM6)
Vilket tändstift kör du på?
mekaniskt
Elmoped

Inlägg av mekaniskt »

Är det cylindertillverkaren som rekommenderar 50-60 grader?

Om du inte har termostaten i nu så pröva att montera tillbaka den. Eller du kanske har haft den i och testat? Vad blev det för temp då?
Trivs bäst i garaget
xorce
Elmoped

Inlägg av xorce »

mekaniskt skrev:Är det cylindertillverkaren som rekommenderar 50-60 grader?

Om du inte har termostaten i nu så pröva att montera tillbaka den. Eller du kanske har haft den i och testat? Vad blev det för temp då?

Japp lr enligt twostroke så ska arbetstempen ligga på det då de nog hört med cylindertilverkaren. Har ej provat termostaten. Slängde i lite större munstycke sålänge då den bluddrar som attans men tempen ligger på 70 grader om jag inte ligger på låga/ mellan varv då går den upp till 75.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

xorce skrev:
Rexxy skrev:Något är ju galet i din då. Luftat ordentligt? Toppen läcker inte så förbränningen går ut i kylarvätskan?

(Motorn är en AM6)
Iridium med 10 i värmetal. :)
xorce
Elmoped

Inlägg av xorce »

Rexxy skrev:
xorce skrev:

(Motorn är en AM6)
Iridium med 10 i värmetal. :)
detta kör jag med http://www.twostroke.se/product.asp?product=25407 för kallt kanske ? Står dock att "rekommenderas att användas tillsammans med toppklasscylinderkit som tex Malossis MHR Team, Hebos Manston Pata Negra, Metrakit ProRace osv."
Skriv svar