Det är möjligt att det kan ge en liten förbättring av kylförmågan, men om man inte har problem med överhettning kommer den praktiska skillnaden vara obefintlig - termostaten håller ju ändå temperaturen uppe på "rätt" temperatur genom att strypa flödet lagom mycket.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
G-son skrev:Det är möjligt att det kan ge en liten förbättring av kylförmågan, men om man inte har problem med överhettning kommer den praktiska skillnaden vara obefintlig - termostaten håller ju ändå temperaturen uppe på "rätt" temperatur genom att strypa flödet lagom mycket.
Hej tack för svaret^^
kör dock utan termostat + att den blir lite för varm^^
Kör pro race 3 cylinder och den går upp mot 80 grader + i bland då på sidan de rekomenderar arbetstemp på 50-60 grader
potog skrev:Förgasare samt munstycke? Tror du ställt in den fel
Kan ej ha högre munstycke då den rycker o hackar som om den inte tänder pga förmycket bensin då stiftet e blött^^ bluddrar om jag växlar högre växel o gasar.
Glömde att skriva med det munstycket jag förklarar överst så e stiftet mörk mörk brunt + lite svart och kylarsangarna blir varma + kylaren överallt
Generellt sett, nej. Några större problem bör inte uppstå innan kylvätskan kokar, men en högprestandamotor kan tåla lite aggressivare tändnings- & förgasarinställning om den kyls mer.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Mitt råd skulle vara att skaffa mätare för avgastempratur istället och förlita dig på den så länge som tempen inte närmar sig gränsområdet för kokpunkten. På så vis kan du vara på den säkra sidan!
Min erfarenhet är att 80 grader inte är nån fara. Generellt sätt vill man ligga så högt som möjligt men problemet är att om man glider fram i jämn hastighet med kylvätsketemp på ca 80 och drar på järnet så kommer tempen att gå upp. Beroende på termostat, kylkapacitet, vattenpumpens flöde mm så kan temperaturen öka för mycket och närma sig kokpunkten. Eller, för oss mopedister så kan 80 grader på landsväg snabbt bli ännu mer om man stannar i tex en korsning då mopeder ofta saknar kylfläkt. Då är det endast kylvätskepumpens flöde som avgör hur mycket värme kylaren kan kyla bort. Generellt i fordonsbranschen så var det därför man började med elfläktar, för att dom går att styra varvtal och luftflöde oberoende av motorns varvtal. Dvs man kan låta temperaturen bli lite högre innan fläkten startar
det kan vara svårt att se om en kylare är igensatt invändigt, på moppar är dom oftast i aluminium av nåt slag och då kan dom ärja invändigt om man kör utan glykol.
mekaniskt skrev:Min erfarenhet är att 80 grader inte är nån fara. Generellt sätt vill man ligga så högt som möjligt men problemet är att om man glider fram i jämn hastighet med kylvätsketemp på ca 80 och drar på järnet så kommer tempen att gå upp. Beroende på termostat, kylkapacitet, vattenpumpens flöde mm så kan temperaturen öka för mycket och närma sig kokpunkten. Eller, för oss mopedister så kan 80 grader på landsväg snabbt bli ännu mer om man stannar i tex en korsning då mopeder ofta saknar kylfläkt. Då är det endast kylvätskepumpens flöde som avgör hur mycket värme kylaren kan kyla bort. Generellt i fordonsbranschen så var det därför man började med elfläktar, för att dom går att styra varvtal och luftflöde oberoende av motorns varvtal. Dvs man kan låta temperaturen bli lite högre innan fläkten startar
det kan vara svårt att se om en kylare är igensatt invändigt, på moppar är dom oftast i aluminium av nåt slag och då kan dom ärja invändigt om man kör utan glykol.
Nu blev det långt inlägg sorry för det
Ingen fara intresant läsning ^^ Har rengjort den flera gånger o blåst i alla hål o slangar. Vad kan jag rengöra med för medel om nu så är fallet att det e ett litet stopp någon stans som hindrar flödet litegran?
"Ni får gärna komma med förslag på vad man kan göra för att sänka tempen lite då jag ej vill montera 2 kylare."
Jag skulle vilja vidhålla att en temperatur på ca 80-85 är helt normalt. Kokpunkten i ett slutet system är lite drygt 100 grader så du har lite marginal
Problemet kan vara att ditt kylarvatten cirkulerar för fort. Vatten och aluminium har en given värmeöverföringskapacitet vilket gör att man inte kan pumpa igenom hur mycket som helst genom en given kylare för att få mer kylning. Nu är det inte säkert att det är så i ditt fall, men det kan vara en möjlig orsak. Kyls inte vattnet av ordentligt går det tillbaka varmt till motorn och blir ännu varmare. Ju varmare det blir desto snabbare avger det värme så vid en viss temperatur ska det stabiliseras men då är det en högre temperatur än den önskade.
Om inte annars skulle jag kolla efter luftfickor eller om din impeller i pumpen är sliten. Har ett svagt minne av att den är i plast och kan gå sönder av olika anledningar
Men 80 grader är som tidigare nämnt ingen hög temperatur för en motor. Men jag kan förstå att det kan vara smart att ligga lägre med din setup.
Det finns annars lite blask man kan hälla i kylarvätskan. Är osäker på om det finns något som ökar värmekapaciteten men det finns i alla fall preparat som ökar kokpunkten (vilket är det farliga, när det börjar koka, för då pajar motorn). Så länge det inte kokar är motorn egentligen okej men ju högre temperatur desto större risk för spikningar och kolvnyp.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Något är ju galet i din då. Luftat ordentligt? Toppen läcker inte så förbränningen går ut i kylarvätskan?
I min 70cc R/T (runda 20 hästar) så ligger jag på runt 65-70 grader efter en stunds full gas. Och då med en liten Yamaha Aerox kylare.
(Motorn är en AM6)
Jag skulle rekommendera att du etanolkonverterar moppen. Att ösa in 30% fetare bränsleblandning gör väldigt mycket för den interna kylningen av motorn.
Annars kan du göra som rexxy och installera dubbla kylare?
Rexxy skrev:Något är ju galet i din då. Luftat ordentligt? Toppen läcker inte så förbränningen går ut i kylarvätskan?
I min 70cc R/T (runda 20 hästar) så ligger jag på runt 65-70 grader efter en stunds full gas. Och då med en liten Yamaha Aerox kylare.
(Motorn är en AM6)
mekaniskt skrev:Är det cylindertillverkaren som rekommenderar 50-60 grader?
Om du inte har termostaten i nu så pröva att montera tillbaka den. Eller du kanske har haft den i och testat? Vad blev det för temp då?
Japp lr enligt twostroke så ska arbetstempen ligga på det då de nog hört med cylindertilverkaren. Har ej provat termostaten. Slängde i lite större munstycke sålänge då den bluddrar som attans men tempen ligger på 70 grader om jag inte ligger på låga/ mellan varv då går den upp till 75.
Rexxy skrev:Något är ju galet i din då. Luftat ordentligt? Toppen läcker inte så förbränningen går ut i kylarvätskan?
I min 70cc R/T (runda 20 hästar) så ligger jag på runt 65-70 grader efter en stunds full gas. Och då med en liten Yamaha Aerox kylare.
(Motorn är en AM6)
Rexxy skrev:Något är ju galet i din då. Luftat ordentligt? Toppen läcker inte så förbränningen går ut i kylarvätskan?
I min 70cc R/T (runda 20 hästar) så ligger jag på runt 65-70 grader efter en stunds full gas. Och då med en liten Yamaha Aerox kylare.
(Motorn är en AM6)
Vilket tändstift kör du på?
Iridium med 10 i värmetal.
detta kör jag med http://www.twostroke.se/product.asp?product=25407 för kallt kanske ? Står dock att "rekommenderas att användas tillsammans med toppklasscylinderkit som tex Malossis MHR Team, Hebos Manston Pata Negra, Metrakit ProRace osv."