Personligen tycker jag att du skall ta hjälp av någon som kan hjälpa dej med detta.Det är inte så lätt om man ej gjort detta förut.Misslyckas du med kolvbultsclipsen,ja då kan det vara kört om ett av dessa ramlar ner i vevhuset,de är ganska lätta att sprätta iväg!Gäller att ha riktig tång till detta.
Men skall du prova själv så gör som någon här skrev.Börja med att ev ta bort kåpor runt
moppen nära motorn,detta för att du skall ha gott om plats.Cylinder och topplock vet du ju vad det är,eller hur!
Lossa dom fyra muttrarna i topplocket,dra av toppen.Sedan lyfter du cylindern rakt upp,av pinnbultarna.När detta är gjort då har du kolven bar.Titta in på sidan av kolven,mitt på denna har du ett runt hål rakt igenom kolven,eller hur?.Där inne sitter kolvbulten,denna håller kolven på plats i vevstaken.Tittar du noga så ser du att det sitter en låsring som håller denna kolvbult.har du tur är det ögglor på dessa ringar,en del är det bara en liten uppvikning på,dessa är lite svårare att ta ur.Innan du ger dej på detta så stoppar du ner en ren trasa i vevhuset,detta för att inga grejjor skall trilla ner o ev skada vevlagret.
När du fått loss dessa klips ur kolven skall kolvbulten ur.Har du tur går den att trycka ut med en skruvmejsel el dylikt.OBS du får inte börja knacka hårt för att få ur denna kolvbult!!då kan du skada vevstaken!
Finns även ett specialverktyg att pressa ur kolvbulten med.
Har du nu fått ur kolvbulten så går vi vidare till dom nya sakerna som kolv+cylinder,du bör även byta nållagret,detta är den lilla rullen som sitter i vevstakens runda hål,där kolvbulten går in.
Din nya cylinder tar du och tvättar denna i ren bensin,lägg i en balja slå på ren bensin,ta en ren pensel samt tvätta den noga!finns alltid lite löst metalldam ev gjutrester.Blås sedan torr med tryckluft.
Du oljar sedan in cylinderloppet (innuti där kolven löper) med tvåtaktsolja,samma som du tillsätter till din bensin.Inga mängder,bara så pass att du får en oljehinna i loppet.
Nu tar du och monterar på kolvringarna på kolven.HÄR FÅR DU VARA NOGA.kOLVRINGARNA ÄR MYCKET SKÖRA,LÄTTA ATT BRYTA AV.
Den översta ringen trär du på uppifrån,Var noga så du vänder ringen rätt.Titta om låssprinten på kolven sitter i över eller underkant på kolven.
Likaså den undre kolvringen,denna trär du på underifrån.Smörj gjärna med olja där med så glider ringarna lite lättare.Phu,de var svettigt detta va eller hur
Nu är du klar med kolven,då skall denna monteras på staken.OBS,var här noga så du vänder kolven åt rätt håll.Brukar finna en pil längst uppe på kolven,denna skall peka mot utblåset,dvs där avgaserna går ut.
Glöm nu inte nållagret i vevstaken,helst ett nytt om moppen rullat några hundra mil.Kanske följer det med ett i din sats.i Jag gör alltid så att jag trär på kolven i cylindern,så pass att kolvringarna går in i cylindern,det är lättar att göra så tycker jag.Gör du så,se till att kolven kommer i rätt ungefärligt läge,detta för att kolvringarnas öppningar inte skall gå imot någon portkant.Lyckas du med detta är det bara att trä på cylindern på pinnbultarna,sänka ner den en bit,passa in kolvbultshålet på kolven i vevstaken,in med kolvulten.Montera sedan clipsen som låser kolvbulten.
Tryck nu sakta ner cylindern i botten.Obs glöm inte att trä på en ny cylinderfotspakning innan du sätter på cylindern!!
När cylindern är på plats är det dags att på med ditt nya topplock.Glöm inte packning mellan cylinder/topp.Dra nu på muttrarna på topplocket.Dra i kors,samt lite på varje mutter i taget.Har du nu lyckats med detta så drar du runt motorn på kicken med urtaget tändstift.Inga missljud,eller att det går trögt?? då är det dags att montera i ett nytt tändstift samt provstarta moppen.Varmkör på lite förhöjd tomgång i fem sex minuter.Låter allt ok så är det dags för provtur.Inga våldsamma varv nu första 6-7 milen,EJ över halvgas!! samt kolla färgen på ditt tändstift,skall vara ljustbrunt,EJ vitt!!!då får den för lite bränsle.
Lycka till nu med bytet!