*****SÖKER 70cc GUIDE*****

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Soet
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 21 maj 2008, 22:14

*****SÖKER 70cc GUIDE*****

Inlägg av Soet »

Tja! Jag söker en _bra_ guide som visar med bild och text hur jag avmonterar min gamla cylinder och sätter på en 70cylle, jag har aldrig mekat med cylinder och liknande bara bytt rör och varit inne lite i variatorn,
Kan någon länka en guide?
jag har en Kymco super 9 AC ska sätta på en 70cc malossi sport.
länka en med Bild och text,
jag har sökt i forumet men hittar inte någonting, när jag söker på "Guide till 70cc" så kommer det bara fram Setups och liknande, snälla hjälp!
Sendarajder
Varnad
Inlägg: 1020
Blev medlem: 7 januari 2008, 03:56

Inlägg av Sendarajder »

du behöver inga bilde fördetta:P
rätt så enkelt faktiskt

steg 1. ta av din gammla cylinder det gördu genom att skruva av dom 4 muttrarna dom sitter längst ut på topplocket.
steg 2.ta av topplocket, packningen och cylindern det gör du genom att bara dra av cylindern därifrån den sitter.
steg 3.att ta av kolven kan vara lite svårt för nybörjare eftersom där den sitter fast sitter det låsringar som man måste ha en liten tång till för att ta av dom när du har fått av dom kan du ta en skruvmejsel och putta ut det röret som sitter där det liknar ett litet järn rör fast lite tjockare.
steg 4 sätt på kolvringarna på den nya kolven det är jätte lätt fast du måste kolla så att dom hamlar rätt för det brukar vara små saker i spåret där kolvringen ska ligga antingen ligger den på överkanten eller på under kanten du kommer se mönstrerna på kolvringen vilket håll den ska ligga på sen är det bara att göra det motsatta och glöm inte att sätta på packningar annars kan det gå åt helvete och dra inte åt muttrarna på topplocket så hårt att gängorna går isönder
Användarens profilbild
Soet
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 21 maj 2008, 22:14

Inlägg av Soet »

är det lättare att sätta ihop allting innan man monterar på det?
ska man smörja in någonting med nått?
Användarens profilbild
wotan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 20 november 2007, 17:56
Ort: Karlstad

Inlägg av wotan »

det brukar följa med beskrivning när du köper en ny cylinder.
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 371
Blev medlem: 4 december 2007, 18:17
Ort: leksand
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

smörj in kolven o cylindern i tvåtakts olja :)
Daniel_89_boy
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 mars 2008, 18:09
Ort: Gusum

Inlägg av Daniel_89_boy »

wotan skrev:det brukar följa med beskrivning när du köper en ny cylinder.

Jag tror alldrig jagh ar fåt en beskrivmimg på hur jag ska setta i hopp det :P
johans93
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 13 juli 2008, 20:17
Ort: kobbb

Inlägg av johans93 »

lennart wiklund
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 17 juli 2008, 17:19
Ort: Järpen

Inlägg av lennart wiklund »

Personligen tycker jag att du skall ta hjälp av någon som kan hjälpa dej med detta.Det är inte så lätt om man ej gjort detta förut.Misslyckas du med kolvbultsclipsen,ja då kan det vara kört om ett av dessa ramlar ner i vevhuset,de är ganska lätta att sprätta iväg!Gäller att ha riktig tång till detta.

Men skall du prova själv så gör som någon här skrev.Börja med att ev ta bort kåpor runt
moppen nära motorn,detta för att du skall ha gott om plats.Cylinder och topplock vet du ju vad det är,eller hur!
Lossa dom fyra muttrarna i topplocket,dra av toppen.Sedan lyfter du cylindern rakt upp,av pinnbultarna.När detta är gjort då har du kolven bar.Titta in på sidan av kolven,mitt på denna har du ett runt hål rakt igenom kolven,eller hur?.Där inne sitter kolvbulten,denna håller kolven på plats i vevstaken.Tittar du noga så ser du att det sitter en låsring som håller denna kolvbult.har du tur är det ögglor på dessa ringar,en del är det bara en liten uppvikning på,dessa är lite svårare att ta ur.Innan du ger dej på detta så stoppar du ner en ren trasa i vevhuset,detta för att inga grejjor skall trilla ner o ev skada vevlagret.
När du fått loss dessa klips ur kolven skall kolvbulten ur.Har du tur går den att trycka ut med en skruvmejsel el dylikt.OBS du får inte börja knacka hårt för att få ur denna kolvbult!!då kan du skada vevstaken!
Finns även ett specialverktyg att pressa ur kolvbulten med.

Har du nu fått ur kolvbulten så går vi vidare till dom nya sakerna som kolv+cylinder,du bör även byta nållagret,detta är den lilla rullen som sitter i vevstakens runda hål,där kolvbulten går in.

Din nya cylinder tar du och tvättar denna i ren bensin,lägg i en balja slå på ren bensin,ta en ren pensel samt tvätta den noga!finns alltid lite löst metalldam ev gjutrester.Blås sedan torr med tryckluft.
Du oljar sedan in cylinderloppet (innuti där kolven löper) med tvåtaktsolja,samma som du tillsätter till din bensin.Inga mängder,bara så pass att du får en oljehinna i loppet.

Nu tar du och monterar på kolvringarna på kolven.HÄR FÅR DU VARA NOGA.kOLVRINGARNA ÄR MYCKET SKÖRA,LÄTTA ATT BRYTA AV.
Den översta ringen trär du på uppifrån,Var noga så du vänder ringen rätt.Titta om låssprinten på kolven sitter i över eller underkant på kolven.
Likaså den undre kolvringen,denna trär du på underifrån.Smörj gjärna med olja där med så glider ringarna lite lättare.Phu,de var svettigt detta va eller hur :wink:

Nu är du klar med kolven,då skall denna monteras på staken.OBS,var här noga så du vänder kolven åt rätt håll.Brukar finna en pil längst uppe på kolven,denna skall peka mot utblåset,dvs där avgaserna går ut.

Glöm nu inte nållagret i vevstaken,helst ett nytt om moppen rullat några hundra mil.Kanske följer det med ett i din sats.i Jag gör alltid så att jag trär på kolven i cylindern,så pass att kolvringarna går in i cylindern,det är lättar att göra så tycker jag.Gör du så,se till att kolven kommer i rätt ungefärligt läge,detta för att kolvringarnas öppningar inte skall gå imot någon portkant.Lyckas du med detta är det bara att trä på cylindern på pinnbultarna,sänka ner den en bit,passa in kolvbultshålet på kolven i vevstaken,in med kolvulten.Montera sedan clipsen som låser kolvbulten.

Tryck nu sakta ner cylindern i botten.Obs glöm inte att trä på en ny cylinderfotspakning innan du sätter på cylindern!!

När cylindern är på plats är det dags att på med ditt nya topplock.Glöm inte packning mellan cylinder/topp.Dra nu på muttrarna på topplocket.Dra i kors,samt lite på varje mutter i taget.Har du nu lyckats med detta så drar du runt motorn på kicken med urtaget tändstift.Inga missljud,eller att det går trögt?? då är det dags att montera i ett nytt tändstift samt provstarta moppen.Varmkör på lite förhöjd tomgång i fem sex minuter.Låter allt ok så är det dags för provtur.Inga våldsamma varv nu första 6-7 milen,EJ över halvgas!! samt kolla färgen på ditt tändstift,skall vara ljustbrunt,EJ vitt!!!då får den för lite bränsle.

Lycka till nu med bytet! :)
Låst