Fel på kylaren (förhoppningsvis bara fläkten) Vattenkyld AM6

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög

Fel på kylaren (förhoppningsvis bara fläkten) Vattenkyld AM6

Inlägg av Knatten123 »

Tjenare!

OBS! HAR KOMMIT FRAM TILL ATT FLÄKTEN INTE STARTAR NÄR KYLARVÄTTSKAN + MOTORN BLIR VARM OBS!

Någon som vet vad som kan vara fel?

Ganska säker på att säkringen gick för ett par veckor sedan men fläkten har funkat ändå tills idag då jag uptäkt felet.

Drar hela historien:

Innan sommarlovet så oljade mitt originalrör igen och det var så jävla igensackat så jag köpte ett turbokit rör. Körde för det mesta strypt (toppade ändå ca 60) och gick skit bra över sommarlovet. Tog varenda scooter (som var orginal). Sista veckan av sommarlovet så började radiatorn och resten av kylningen att bli cp varm (luften kondenserade runt kylaren). Hela motorn i sig blev också skit varm men dock vet jag inte om det ska vara så eller inte. Nu i morse när jag åkte till gymnasiet så gick den typ max 40 med världens sämsta axx och styrka (blev lika varm vid kylaren som förut). Trodde först att det var röret som höll på att fetta igen men blev inte någon stor skillnad efter en 14timmars avfettning.

Kan det vara så att cylindern håller på att värmenypa eller skära?
Finns det något sätt att se på kolven eller cylindern om den har värmenypt eller skurit?

OBS! Provade att köra avstrypt när jag kom hem, kunde varva bra när den stog still men när jag la i växel så vägrade den att varva över 7k (gissning) och gick super segt. OBS!

Det är en generic trigger sm 50.
(var snäll att inte klaga över märket)

Tacksam för alla svar! :)
Senast redigerad av Knatten123 den 8 september 2014, 15:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Du har inte märkt den rykt ovanligt mycket? Då den blir riktigt seg så kan det tyda på att du kör utan kylarvatten och blir svinvarm. Hänt mig ett par gånger ;)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög

Inlägg av Knatten123 »

Kylaren var helt full med grön kylarvätska.

Dock var jag ute nu och körde (avstrypt) på gatan, gick och varvade bra dock snurrade inte fläkten vid radiatorn även fast den började att bli varm... vet dock inte när fläkten ska börja att snurra.
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög

Inlägg av Knatten123 »

Har kommit så långt i felsökandet så att jag vet att det är något fel på kylningen.. (troligvis :P)
steppan_ek
Elmoped

Inlägg av steppan_ek »

Knatten123 skrev:Kylaren var helt full med grön kylarvätska.

Dock var jag ute nu och körde (avstrypt) på gatan, gick och varvade bra dock snurrade inte fläkten vid radiatorn även fast den började att bli varm... vet dock inte när fläkten ska börja att snurra.
Jag vet inget med fläktar och sånt... men jag tror att dom skall snurra genast när mopeden lags på
Knatten123 skrev:Har kommit så långt i felsökandet så att jag vet att det är något fel på kylningen.. (troligvis :P)
testa med att byt kylarvätska? kanske har det kommit något smuts som täpper något rör, och därför fungerar inte kylningen.
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög

Inlägg av Knatten123 »

Var ute och körde ännu längre och fläkten startade aldrig... :)
Någon som vet vad felet kan vara på fläkten? :D
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

På crossmopeder brukar fläkten endast starta när den behövs, dvs när det blir "för" varmt
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög

Inlägg av Knatten123 »

Låter rimligt. :)
Men den blir fortfarande för varm så kan det vara eller snarare låter dey rimligt att pumpen eller att någon skylarslang inte funkar / e igensackad? Skulle det kunna vara några andra fel? :)
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Knatten123 skrev:Låter rimligt. :)
Men den blir fortfarande för varm så kan det vara eller snarare låter dey rimligt att pumpen eller att någon skylarslang inte funkar / e igensackad? Skulle det kunna vara några andra fel? :)
Ge vattenpumpen en översyn, och köp en renoveringssats om det behövs.
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög

Inlägg av Knatten123 »

Tack så mycket för alla svar!

Ska ge kylaren och pumpen en genomgång till helgen.

:)
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

Prova plocka ur termostaten/termometern eller vad det heter. Så att den kyler fullt hela tiden.
Skriv svar