TheRavenBlue skrev:
Bakhjulet låser sig och du välter förmodligen. Cylinder och kolv kan strycka med och lagrena går nog sönder också. Det kan nog bli ännu värre ändå.
En kompis till mig fick vevras utan att något hände, rasslade som satan bara
TheRavenBlue skrev:
Bakhjulet låser sig och du välter förmodligen. Cylinder och kolv kan strycka med och lagrena går nog sönder också. Det kan nog bli ännu värre ändå.
En kompis till mig fick vevras utan att något hände, rasslade som satan bara
En del har tur och en del får det förjävligt. Olika för olika.
Har man tur händer inget mer än att lagret går sönder och går "lite för tungt" så motorn inte orkar gå längre. Många gånger tar det däremot tvärstopp, kan sluta med en vurpa men man brukar klara sig om man frikopplar snabbt nog eller bara kör rakt fram.
Har man lite mer otur kan bitar från lagret komma ut och förstöra kolv, cylinder och topplock (skrot ute i ramlagren förstör ju dom också, men såna byter man ändå när man delar motorn så det gör ingen skillnad). Har man RIKTIG otur kan man lyckas knäcka vevstaken, och den kan i sin tur slå sönder blocket och cylindern, men det är riktigt ovanligt i dessa små motorer.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Min kompis rasa sin vev, och ända som tog skada var kolven (men den hade gått åtskilliga tusen kilometer så vi vet inte säkert om det uppstod vid själva raset eftersom det var bara små revor), och så pajjade vevlagren. Ramlagren var som nya däremot. Bara i med ny kolv och ny vev och alla lager plus packningar och nu är den som ny igen, fastän den närmar sig 17000km.
Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!