Problem med bromsarna Gilera smt 07

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Andyfredrikzzon
Elmoped

Problem med bromsarna Gilera smt 07

Inlägg av Andyfredrikzzon »

Tjenare, igår så bytade jag bromsbeläggen på min Gilera smt 07.
Det var lite problem med att få tillbaka kolvarna så var tvungen att dela på oket. När jag hade fått på beläggen och satt allt på plats och skulle börja få upp trycket igen så får jag inget tryck alls!
Hållit på i ca 2h och försöka få tryck men kolvarna rör sig inte en mm.

Någon som har tips på hur man kan göra?
Andyfredrikzzon
Elmoped

När jag luftar systemet (Pumpar på bromsen 30-40 gånger, håller in den och sedan öppnar nippeln så kommer bara vätska ut (ingen luft) har vätska i behållaren)
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

Du kan spruta in bromsolja in via nippel och då slipper du pumpa
Andyfredrikzzon
Elmoped

Har sprutat in bromsolja genom nippeln nu å all luft har försvunnit och har fått upp lite tryck men får verkligen inte upp mer.. bromsen tar längst in typ.
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

bakbromsen eller fram?

före du bytte, tog bromsarna bra då?
kaizoku
Elmoped

Inlägg av kaizoku »

Om du inte har läckage någonstans så lufta huvudbromscylindern.
Ibland blir det en lite jävla luftfjärt högst upp.
Användarens profilbild
ggaabbe
Elmoped

Inlägg av ggaabbe »

Har haft problemet måååånga gånger och lösningen var att antingen lämna in den på verkstad så att de luftar de med kompressor eller så kom jag på en annan grej som funkar men smakar skit :P

Du sätter munnen runt bromsvätskebehållaren och blåser allt vad du har samtidigt som du pumpar, sen släpper nån annan upp nippeln och då rinner det liiiite bromsvätska sen stänger man nippeln. Första gången kanske det inte funkar men andra gången får du upp tryck. Tänk på att bromsvätska smakar skiiiit det e det beskaste som nånsin har vatt i min mun :(
Andyfredrikzzon
Elmoped

Det är frambromsen och den funkade utmärkt innan men tror dock bara att en kolv rörde sig för det var bara ett belägg som var helt slut.

Hade fått tryck i bromsen men nu i morse när jag gick ut i garaget så hade det helt försvunnit och jag upptäckte ett läckage i mitten av oket (där det delar sig) läcker det ut bromsvätska.
Någon som vet vilken packning/vad det kan vara för något?
Användarens profilbild
ggaabbe
Elmoped

Inlägg av ggaabbe »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=29730 Den lilla ringen på bilden är det men kolla så du köper rätt sats om du ska köpa ;)
Andyfredrikzzon
Elmoped

Jag får ta å skruva upp bromsoket igen och kolla om jag kan rätta till o-ringen..
Skriv svar