Har fått problem sedan jag bytte bromsbelägg och skiva.
Det rinner och droppar broms vätska från de in ringade områdena (se bild)
Någon som har något hum om vad det kan bero på? Går ju mer eller mindre inte att sätta något fel.
Ta isär bromsoket och blås rent med tryckluft och se till så det är rent! Det är ju någon stans i skarven mellan okhalvorna det inte är tätt.
Funkar inte det så är det ett nytt ok du behöver
//Holma
Holma_ skrev:Ta isär bromsoket och blås rent med tryckluft och se till så det är rent! Det är ju någon stans i skarven mellan okhalvorna det inte är tätt.
Funkar inte det så är det ett nytt ok du behöver
//Holma
har den sprukigt alltså? damasken sitter fasst i oket. men du ska vara försiktig med att trycka ut kolven for den trillar loss när den är för långt ut.
nitram91 skrev:har den sprukigt alltså? damasken sitter fasst i oket. men du ska vara försiktig med att trycka ut kolven for den trillar loss när den är för långt ut.
Jag vet inte om den har spruckit. Tryckte ut den så jag kunde vicka på den med fingrarna och jag såg inget annat än kolven.
Det är inte via damasken somm ditt ok läcker.Det sitter tätningar innuti oket,dessa tätningar har fittpassning mot kolven.Du har förmodligen skadat antingen ena eller båda tätningarna när du pillade med kolven.ev kan en tätning ha vänt sig när du pressade ut/in kolven,om den gick för långt ut.Ser att du har ett Bremdo ok,finns reservdelar till dessa.
Delade du på oket när du bytte belägg??dvs klöv du oket?isåfall kan det ev vara där du har läkage,var försiktig så du inte får bromsolja på lackerade delar.Färgen lossnar!bromsolja är stark!