tja, har en pgo t.rex 04a, problemet är att den tokvarvar 16k varv på mätarn.. den låter shit efter att mätarn kommit över 10kvarv och den snetänder hör man.. om jag gasar fullt så gör den nästan 16k varv.. shit läskigt.
min setup: stage6 pro replica, 50cc orginal, malossi multivar, motorforce koppling, 6,5g vikter, ostrypt cdi, öppet luftfilter,
snälla hjälp!
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist
Undrar om någon vet vilken setup är den i originalskick, eller var hittar man info om det. Samt om någon har en egen setup? kopplingsfjädrar, tryckfjäder, vikter m.m för Viarelli Vetus 50, dela gärna med dig och berätta hur den går och varför du valt just den setup.
Axel.eriksson000 skrev:Heej har en yamaha aerox med dragen plugg och dragen v-ring och ska köra bakhjule vad rekomenderar ni för vikter/tryckfjädrar/kopplingsfjädrar?
Kopplingsfjädrar som greppar på 6500rpm, original tryckfjäder och vikter typ 4,5g.
Har zx rör, gula fjädrar och 4.3 g vikter, har knappt någon ork i start och tappat toppfart. Ska jag gå ner eller upp i vikter eller är det något annat, har höjt munstycket.
Denlov skrev:Har zx rör, gula fjädrar och 4.3 g vikter, har knappt någon ork i start och tappat toppfart. Ska jag gå ner eller upp i vikter eller är det något annat, har höjt munstycket.
Tjena har en slider 2011 som ja har 4,5 gram vikter på, dragen v ring och svarta kopplingsfjädrar (20% fjädrar) moppen har ändå dåligt axx. Vad ska ja mer göra för att få upp axet ? Vill inte ha så hög toppfart? Tack i förhand
Hej någon som vet om man vågar sätta i en malossi vit tryckfjäder i en nästan helt original yamaha aerox r 2011? variatorringen är borta finns kanske mer tryckfjädrar som är vita från malossi? det finns en som är något hårdare än original köpte en sån till en yamaha slider som jag hade förut den är såld dock och tryckfjädern följde med. För märkte att remmen fladdra rätt mycket vid tomgång när variatorkåpan var borta tacksam för svar.
När kan man byta till hårdare kopplingsfjädrar? Jag ska snart ta bort v-brickan och sätta på lättare vikter, skulle det ge något att byta till lite hårdare kopplingsfjädrar?
Och i sånna fall, vilka? Länka gärna några passande:)
Hej någon som vet vad denna tryckfjäder har för hårdhet i kilo den vita malossi tryckfjädern alltså? http://www.racing-planet.se/reservdelar ... Px3cvkcE-k jag har en Yamaha Aerox R 2011 hur många kg är original tryckfjädern på är det 19 kilo?. Sen undrar jag hur mycket remfladder det ska vara vid tomgång för min rem är ganska fladdrig på tomgång men mopeden går bra men är nyfiken på hur mycket spel det ska vara när man nyper ihop remmen?.
Moppen orkar inte varva ur riktigt med 70cc, går bara 55 och håller sig på samma varv hela tiden.
Är det variatorinställningar som behövs göras?
Vad ska jag ha för variatorvikter, fjädrar osv?
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
Hej någon som vet vad tillslagsvarvet är på kopplingsfjädrarna orginal på en yamaha aerox r 2011? 1500 eller 2000rpm? dom hårdaste jag har ligger på 2000rpm vill gärna ha över det jag skulle behöva veta det så jag vet vad jag ska utgå ifrån om jag skulle vilja byta kopplingsfjädrar nån gång på mopeden jag har 3 set fjädrar hemma 15 procent 30 procent och 50 procent mer i hårdhet mopeden har bara borttagen v-ring inget mer. Vill inte att dom blir för hårda så backarna inte greppar ordentligt istället.
Tänkte kolla om det är någon som har nån sorts av tabell på Max rpm för X gram vikter. T.ex om jag vill nå 9500rpm hur många gram borde man använda för att komma så nära som möjlig utan att överstiga just det varvtalet?
Tjena!
Har en Piaggio NRG Power Purejet som jag bara dragit v-ringen på och skulle nu vilja byta vikter och sånt vad rekommenderar ni för att få så bra axx och topphastighet som möjligt?
Orginal vikterna är 6,5g
Hejsan! Jag har en Aprilia SR50 Ditech från 2004 med piaggio motorn. Allt är original. Jag tänkte byta från 6,5 gram vikter som sitter i just nu till 5,5 gram istället. Men jag har hört att man tappar toppfart om man byter till lättare vikter. Stämmer det? Vad skulle ni rekommendera för vikter? Jag vill bara att den ska axxa lite bättre. Och om man tappar toppfart, vad skulle ni rekommendera för något om man vill behålla den toppfarten man har nu (ca: 48-52 km/h)
MarCuzESS skrev:Hejsan! Jag har en Aprilia SR50 Ditech från 2004 med piaggio motorn. Allt är original. Jag tänkte byta från 6,5 gram vikter som sitter i just nu till 5,5 gram istället. Men jag har hört att man tappar toppfart om man byter till lättare vikter. Stämmer det? Vad skulle ni rekommendera för vikter? Jag vill bara att den ska axxa lite bättre. Och om man tappar toppfart, vad skulle ni rekommendera för något om man vill behålla den toppfarten man har nu (ca: 48-52 km/h)
Jag har en Ludix snake med dragen v-ring och orginalrör med kapat blindrör. Den gör cirka 75 på mätaren just nu. Men jag skulle vela få ner farten till runt 55 och istället få upp accet. Vilka vikter och fjädrar skulle vara bäst?
Tjena! Jag köpte en aerox för ett tag sedan som var trimmad med ZX-R rör. Ägaren berättade inte så mycket om moppen och jag undrar nu vad det kan tänkas vara för vikter på den för den går dåligt de 3-4 första metrarna sen sticker den iväg som satan, jag skulle gärna vilja så att den får bättre gasrespons så man kan leka lite mer med den
Kan också tillägga att den toppar runt 80 knyck, någon som vet vad jag borde göra?
har en vivacity 08 och efter att jag drog v brickan så tjuter den från variatorn när man kommer upp över 55 km/h ungefär. Nån som vet varför den gör det och kan man fixa det? känns ju lite konstigt när alla glor på en när man drar förbi, haha har bara dragen v ring..