[!!!] LÅS DENNA TRÅD [!!!]

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
GH0ST
Varnad

[!!!] LÅS DENNA TRÅD [!!!]

Inlägg av GH0ST »

Hej! Ska köpa ett rör som är till Vivacity men det är lite böjt vid mynningen typ 0.5 cm, hur ska göra för att böja tillbaka det?

Tack i förhand[/quote]
Senast redigerad av GH0ST den 10 augusti 2014, 16:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Hilmersson »

Slitsa ur det och svetsa tätt igen, bara ta bågfilen och såga ett lite bredare spår (lämna ca 20mm på baksidan vrid sedan ihop det igen och svetsa försiktigt.

Du kan även bocka om du har tillgång till gas och värma det, spricker dock väldigt lätt men bara plugga och fylla med sand så brukar det gå lättare. :)
Användarens profilbild
GH0ST
Varnad

Inlägg av GH0ST »

Hilmersson skrev:Slitsa ur det och svetsa tätt igen, bara ta bågfilen och såga ett lite bredare spår (lämna ca 20mm på baksidan vrid sedan ihop det igen och svetsa försiktigt.

Du kan även bocka om du har tillgång till gas och värma det, spricker dock väldigt lätt men bara plugga och fylla med sand så brukar det gå lättare. :)
Vad händer om jag hamrar då?
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Hilmersson »

GH0ST skrev:
Vad händer om jag hamrar då?[/quote]

Ja nu gav jag exempel på bra sätt, finns ju såklart även mindre bra sätt. Nej hamra är inte bra blir väldigt lätt bucklor i och med den tunna plåten. Du gör som du vill. :)
Användarens profilbild
GH0ST
Varnad

Inlägg av GH0ST »

Hilmersson skrev:
GH0ST skrev:
Ja nu gav jag exempel på bra sätt, finns ju såklart även mindre bra sätt. Nej hamra är inte bra blir väldigt lätt bucklor i och med den tunna plåten. Du gör som du vill. :)[/quote]Tror du har uppfattat allt, fästet vill cylindern är lite lite böjt det är inte mitt på avgasröret
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Hilmersson »

GH0ST skrev:
Hilmersson skrev:
GH0ST skrev:
Ja nu gav jag exempel på bra sätt, finns ju såklart även mindre bra sätt. Nej hamra är inte bra blir väldigt lätt bucklor i och med den tunna plåten. Du gör som du vill. :)
Tror du har uppfattat allt, fästet vill cylindern är lite lite böjt det är inte mitt på avgasröret[/quote]

Ett komplett avgassystem kan du dela upp i följande sektioner. Stos, header flertalet konor, diffusor vanligtvis 2-3st, midja, baffel vanligtvis 1-2st, stinger, eventuell ljuddämpare.

Och när du säger fästet, utgår jag då från att det är stosen som är sne eller snarare själva fästplattan med hål, det jag dock alltid syftat på med den lilla beskrivning jag fått är att du menar att headern är sne (böjen i folkmun) och den bör du inte banka rätt. Är däremot "fästet"/"plattan" skev så klappa till den ordentligt!
Användarens profilbild
GH0ST
Varnad

Inlägg av GH0ST »

Hilmersson skrev:
GH0ST skrev:
Hilmersson skrev:Vad händer om jag hamrar då?
Tror du har uppfattat allt, fästet vill cylindern är lite lite böjt det är inte mitt på avgasröret
Sorry om jag går dig på nerverna men men, menar du att jag ska göra det eller bör inte göra det? Det är huvudet eller där man skruvar in skruvarna in mot cylindern sorry för dålig beskrivning.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Jag böjde ut ett Turbokit ca 1cm genom att sätta en kraftig stång i kröken och bara böja, det höll för mig, och funkar fint ;) (dock inte scooter-rör)
Användarens profilbild
GH0ST
Varnad

Inlägg av GH0ST »

Jag löste det med att hamra, TACK grabbar! :D

Mod kan låsa nu!
Skriv svar