Jag är ny på det här forumet och letade reda på det nu när jag plockat fram min gamla Yamaha FS1. Den har itne körts på väldigt länge och men startar fint och är ändå i rätt gott skick (enligt mina ögon).
Mina meck kunskaper är väldigt begränsade, jag är nöjd med att kunna lokalisera tändstiftet... jag är mer för att köra än att mecka. Men jag vill gärna lära mig och vill nu göra denna skönhet riktigt fin och bra.
När jag kör så hackar och bluddrar den mycket. Den är svag och tar sig knappt upp för backar... motor varvar inte och det går inte att rusa motorn, istället bluddrar det och den får liksom inget fart på motorn.
Jag kan inte riktigt gissa vad felet är.
Det jag gjort är att rengöra tändstiftet som var rätt svart, skrubba rent med stålborste. Det gjorde tyvärr ingen skillnad.
När jag plockade fram mopeden fanns det ett par liter soppa kvar i tanken som stått minst 1 år. Jag tänkte mig inte riktigt för och fyllde bara på med ny bensin på den gamla (2 liter gammal + 5 liter ny). Kan det vara orsak till att motorn går dåligt?
Annars funderar jag på att skruva ur förgasaren och skruva isär alla delar från den och lägga i en balja med bensin i 60 minuter. Sedan torka tort och skruva ihop igen.
Jag funderar även på att köpa nytt bränslefilter (biltema billigt) och sätta på. Samt plocka fram luftfiltret och blåsa rent.
Finns det mer tips jag kan få här av er?
Jag är ju som sagt väldigt färsk på att mecka, det tog ett bra tag innan jag kunde lokalisera förgasaren och förstå vad det var jag skulle plocka ur... Tror jag har lokaliserat luftfiltret

Sen är det el-fel på den och jag misstänker att jag får lämna in den för att få igång all el ordentligt.