Aerox får för mycket bränsle...

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Sebbestevic
Elmoped

Aerox får för mycket bränsle...

Inlägg av Sebbestevic »

Tja,

Har en Aerox som jag tror får för mycket bränsle. Kan man se det på nåt sätt? Har googlat lite men inte fått nåt riktigt svar. Finns det nått speciellt man kan göra. Är det nåt skit som har kommit in i förgasaren? Den startar men om man ger gaspådrag så "bööar" den och sedan dör. Den är helt orginal förutom att orginal röret är urpluggat och större munstycke (vet inte vilket) samt dragen v-ring. Har nyss bytt kolv också......
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Skit i förgasaren, det gör att den får för LITE bensin, inte för mycket... Rengör förgasaren, du kan börja med att plocka av huvudmunstycket och rengöra det eftersom det är när det arbetar som den verkar dö.
Sebbestevic
Elmoped

Inlägg av Sebbestevic »

Hampu skrev:Skit i förgasaren, det gör att den får för LITE bensin, inte för mycket... Rengör förgasaren, du kan börja med att plocka av huvudmunstycket och rengöra det eftersom det är när det arbetar som den verkar dö.
Okej, får kolla lite mer imorgom. Den går på tomgång men det är nästan så den dör, men tack! :)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Sebbestevic skrev:Okej, får kolla lite mer imorgom. Den går på tomgång men det är nästan så den dör, men tack! :)
Då är det inte huvudmunstycket, det är bara över 75% gas.
Börja med att ställa in luftskruven, 1½ varv ut brukar va ok , sen tomgångsskruven så att den går fint på tomgång, kolla också så att luftburken/luftfiltret sitter på ordentligt, sen kan du flytta clipset på trottelnålen upp eller ner och om den går bättre så flytta ett steg till och håll på tills den går perfekt

Men om det kom plötsligt så är det bara att blåsa ur bränslekanalerna + munstyckena med tryckluft eller bara spraya wd40/bromsrengöringsvätska(bräkleen) , så länge det blir rent, sen kan de va bra att rengöra luftfiltret också när du e på G :)
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:
Sebbestevic skrev:Okej, får kolla lite mer imorgom. Den går på tomgång men det är nästan så den dör, men tack! :)
Då är det inte huvudmunstycket, det är bara över 75% gas.
Börja med att ställa in luftskruven, 1½ varv ut brukar va ok , sen tomgångsskruven så att den går fint på tomgång, kolla också så att luftburken/luftfiltret sitter på ordentligt, sen kan du flytta clipset på trottelnålen upp eller ner och om den går bättre så flytta ett steg till och håll på tills den går perfekt

Men om det kom plötsligt så är det bara att blåsa ur bränslekanalerna + munstyckena med tryckluft eller bara spraya wd40/bromsrengöringsvätska(bräkleen) , så länge det blir rent, sen kan de va bra att rengöra luftfiltret också när du e på G :)
Hur fan göru när du rengör förgasaren egentligen? Bensinbad sen blåsa! :wink:
Nej, tror inte han behöver ändra nålen ifall han bara har urpluggat och den DÖR när han gasar... Och vad jag vet så är högfartsregistret på 50%+ och inte 75, kan ha fel dock men det är vad jag vet...
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Hampu skrev:Hur fan göru när du rengör förgasaren egentligen? Bensinbad sen blåsa! :wink:
Nej, tror inte han behöver ändra nålen ifall han bara har urpluggat och den DÖR när han gasar... Och vad jag vet så är högfartsregistret på 50%+ och inte 75, kan ha fel dock men det är vad jag vet...
Bränslenålen hjälper till från 25 till ungefär 75% så därför e de inte bara huvudmunstycket som påverkar, men om den knappt går på tomgång kan man ju inte börja ställa in huvudmunstycket :D

Börja nerifrån och gå högre upp i varvtalen när du ställer in :wink:
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:
Hampu skrev:Hur fan göru när du rengör förgasaren egentligen? Bensinbad sen blåsa! :wink:
Bränslenålen hjälper till från 25 till ungefär 75% så därför e de inte bara huvudmunstycket som påverkar, men om den knappt går på tomgång kan man ju inte börja ställa in huvudmunstycket :D

Börja nerifrån och gå högre upp i varvtalen när du ställer in :wink:
Vänta, va? Alltså mopeden går ju inte så dåligt han beskriver även om man har originalinställningarna med urpluggat... Skit i förgasaren känns ganska uppenbart.
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Hampu skrev:Vänta, va? Alltså mopeden går ju inte så dåligt han beskriver även om man har originalinställningarna med urpluggat... Skit i förgasaren känns ganska uppenbart.
Mopeden går inte så dåligt? Om den böar och dör så går den väldigt dåligt enligt min åsikt :? Men om det inte hjälper att rengöra förgasaren så e det tjuvluft,lös luftburk/filter, förgasarinställningar han ska kolla efter
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

emilnordman skrev:
Hampu skrev:Vänta, va? Alltså mopeden går ju inte så dåligt han beskriver även om man har originalinställningarna med urpluggat... Skit i förgasaren känns ganska uppenbart.
Mopeden går inte så dåligt? Om den böar och dör så går den väldigt dåligt enligt min åsikt :? Men om det inte hjälper att rengöra förgasaren så e det tjuvluft,lös luftburk/filter, förgasarinställningar han ska kolla efter
Haha du förstod inte vad jag menade ;)
Hans moped går sämre än vad den skulle gjort ifall man kör originalinställningarna på förgasaren fast med urpluggat originalrör, och där antar jag att hans problem inte har något med inställningarna att göra ;)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Aa, men som sagt, ta ett steg i taget, och kolla om den går bättre, så du inte gör allt på en gång o du inte vet vad som gjorde att den börja gå bättre, alltså så du vet tills nästa gång du får nåt problem eller nån polare osv ;)
Sebbestevic
Elmoped

Inlägg av Sebbestevic »

Haha tack killar! :wink: får kika vidare på det idag :)
Skriv svar