Hur byter man förgasare?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Zeinas
Elmoped

Hur byter man förgasare?

Inlägg av Zeinas »

Hejsan allihopa! Jag har precis börjat mecka lite med min moped (Aerox) och nu tänkte jag beställa hem en förgasare, men det är ett litet problem, hur byter jag förgasare? :oops: Finns det någon guide eller liknande för detta?

Tackar för svar
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Jag har själv aldrig bytt förgasare men det är väl bara plocka av den gamla som vanligt och sätta dit den nya, ska du byta storlek så måste du dock köpa nytt insug tror jag, den största dealen är nog att man ska bestycka om förgasaren helt!

Väntar dock på svar från någon kunnigare då även jag varit lite småsugen på att gå upp i storlek på min slider :)
Användarens profilbild
VictoRS
Elmoped

Inlägg av VictoRS »

kolla storleken på insuget på nya förgasaren så köper du ett insug också med samma storlek, sen är det bara att montera bort gamla förgasaren och insuget och på med nya insuget o förgasaren :) sen får du ju självklart ställa in den rätt sen :) Se dock till att de inte kommer ner nåt smuts i insuget!
FreZz skrev:det som finns närmast
Loka, Cola, vanligt vatten, 2 takts olja, fanta och sprite :P
och det som äts är väll
Pizza, små godis och lite sånt typ :P
Här på TSR äter vi vad som helst :D

Bild
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket

Inlägg av Pelsnernels »

sen är det såklart ganska bra att kolla luftfiltersanslutningen på den nya kontra den gamla förgasaren
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Originalinsuget på Aerox passar för 17.5mm PHVA-förgasare så de e lugnt, på AM6 (dvs Minarellis cross-motor) så passar originalinsuget på upp till 21mm förgasare

Sen att byta förgasaren är busenkelt, du behöver inte röra insuget, bara slangklämman som är runt insuget där förgasaren sitter fast, lossa på den och bara dra ut förgasaren.

Sen det som tar tid (2minuter) är att lägga fast gasvajern i den nya förgasarens trottel, detta gjorde jag för första gången när jag var liten grabb i 5:an, och då gick det hur bra som helst, lite petigt men det gick, de e fjädern som e lite förjävlig om man är ovan ;)
Zeinas
Elmoped

Inlägg av Zeinas »

Tack alla för svar! Blir nog att beställa den imorgon :) Jag updatear denna tråd så att ni får höra hur det gick :D
Skriv svar