ska ev köpa en scooter snart så man slipper ta bilen i stan m.m. men min fråga är om man ska antingen satsa på en jetfroce för ca 10 000 eller köpa en helt ny kymco super 8 för 16 000? har bara läst positivt om jetforcen. men hur är kymco:n tror ni? bra axx och ork? kommer skjutsa en del säkert med.
Köper du kymcon så kommer du gå mera minus när du säljer den eftersom att det är en kinamoppe (dock är kymco lite bättre kvalité än de andra kinamopparna?)
Kymco är inte Kina moppe. Jag har själv Kymco super 9 och jag har kört i fyra år var dag med den utan ett endaste minsta problem förrän nu. Den har gått tretusen mil. Märket är från Taiwan.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Min polare har en Kymco Agility , vet inte årsmodellen, men den har han haft nu i snart två år, och den bara går och går, dock är den 4takt så den orkar gott och väl med två pers, knallar och går än idag, den är ostrypt så går ca 55-60 med två på
Fördelen med Jetforce är att den är insprutad, så inget krångel med förgasare (finns dock en förgasarmodell också, "C-tech")
Det är viktigt att skilja på en Kina moped och en från Taiwan moped. Det sämsta jag har haft var en Boatian GT1 som var ett så stort skämt att den borde förbjudas att säljas trots sitt låga inköpspris. Redan efter 60-70 mil började kåporna spricka. Efter tvåhundra mil gick remmen år skogen för första gången. När jag bytt den höll den knappt 150 mil så gick den sönder igen. Vid den tidpunkten bestod kåporna mest av silvertejp och glasfiberspackel. Efter ca 80 mil började ventilerna ticka i motorn och när moppen totalt gått 350 mil sålde jag den som en reservdelsmoped.
Men Kymco är relativt billig i inköp som ny men en enastående kvalitet. Man bara kör och kör utan problem. Jag är helnöjd med den Kymco super 9 jag har som trots över 3000- mil inte ens bytt remmen på den. Den acca mycket bra i original och när jag ströp av den så blev accet enormt bra. Med andra ord en prisvärd moped för billiga pengar.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
har själv en Kymco Super 9a som har körts original ca 1-2 år och nu kör jag med trimrör, 19mm förgasare, dragen V ring, 70cc. och den går som satan så vi ska inte säga att kymco är skit.
Att tillägga är att Kymco är ett stort märke i många andra länder men som inte fått starkt fotfäste i nordiska länderna. Det är en kvalitetsmoped och den jag varmast rekommenderar är Kymco super 9 som är en riktig raket när man vill trimma sin maskin. Men en nackdel är att utbudet på trim-cylindrar är begränsat på marknaden till just Kymco.
Nackdelarna med Kymco super 9 är inte många men dem finns. En sak som är mindre praktisk är att vid fotplattorna finns en uppbyggnad med låsbart, verktygsfack vilket i sig är bra att man kan ha några verktyg där, under, men mindre bra placerat då man handlat i affären och har en påse man vill ställa där. Verktygsfacket sitter monterat med två skruvar finner man om man tar bort detta batteriet och CDI-boxen som är lättåtkomliga för att kunna byta.
Under sadeln finns ett väl tilltaget utrymme som gott och väl slukar en stor hjälm. Mopeden är hög och lämpar sig väl för långa personer, men dessvärre för kortare personer kan få problem med att ha båda fötterna på marken vid rödljusen. Det är en moped som lämpar sig utmärkt för längre körningar och sadeln lämnar bra utrymme för två personer.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter