
Tänkte om det var svinigt dyrt eller så

Okej. Men är det kittet som tuta länkade till ovan lagligt? Det står ju iaf guiden att det är det om man kör det på hel ljus. Hur vet jag om jag köper rätt sockel då?bensinskalle skrev:Xenon är ganska enkelt. Finns satser att köpa, se bara till att köpa en sats med samma lampsockel som din nuvarande så är det bara att koppla in och köraGanska enkel inkoppling i regel, bara ansluta lampkontakten till en kontakt till xenonenheten som styr, jord och plus till batteriet, sedan är det bara att hitta ett bra ställa att sätta ballasten på och sen är det bara tuta och köra
Tänk dock på att xenon egentligen är olagligt om det inte kittet är certifierat, vilket 99% av alla kitt på nätet inte är.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14294Aprilia-Mx skrev:Okej. Men är det kittet som tuta länkade till ovan lagligt? Det står ju iaf guiden att det är det om man kör det på hel ljus. Hur vet jag om jag köper rätt sockel då?bensinskalle skrev:Xenon är ganska enkelt. Finns satser att köpa, se bara till att köpa en sats med samma lampsockel som din nuvarande så är det bara att koppla in och köraGanska enkel inkoppling i regel, bara ansluta lampkontakten till en kontakt till xenonenheten som styr, jord och plus till batteriet, sedan är det bara att hitta ett bra ställa att sätta ballasten på och sen är det bara tuta och köra
Tänk dock på att xenon egentligen är olagligt om det inte kittet är certifierat, vilket 99% av alla kitt på nätet inte är.Vad är det för nummer och så jag ska titta efter? Blir nog till att önska sig i julklapp
Plocka ur din nuvarande lampa och kolla vad det står på. Normalt sett står det h1, h2, h3 etc på om du har vanlig sockel. Det är sådana socklar som normalt återfinns på bilar. Dock kan du ha otur att ha någon annan lamptyp med annan sockel som inte ingår i "h-serien". Men jag tror att det ska gå att hitta rätt typ om du kollar på motorcykelkit.Aprilia-Mx skrev:Okej. Men är det kittet som tuta länkade till ovan lagligt? Det står ju iaf guiden att det är det om man kör det på hel ljus. Hur vet jag om jag köper rätt sockel då?bensinskalle skrev:Xenon är ganska enkelt. Finns satser att köpa, se bara till att köpa en sats med samma lampsockel som din nuvarande så är det bara att koppla in och köraGanska enkel inkoppling i regel, bara ansluta lampkontakten till en kontakt till xenonenheten som styr, jord och plus till batteriet, sedan är det bara att hitta ett bra ställa att sätta ballasten på och sen är det bara tuta och köra
Tänk dock på att xenon egentligen är olagligt om det inte kittet är certifierat, vilket 99% av alla kitt på nätet inte är.Vad är det för nummer och så jag ska titta efter? Blir nog till att önska sig i julklapp
Beror ju på om man har batteri eller inteÄkta Xenon kommer du aldrig kunna använda på din moped. Moppens generator är för klena för att orka driva den - Jovisst, det kommer lysa på 5-6000rpm+. Men så fort du går under det varvtalet slocknar lampan! Väldigt roligt nu i vintermörkret..
Ska man hårddra det ska alla strålkastare vara E-märkta för att vara godkända, det godkännandet gäller bara med den lamptyp den hade vid testen om den uppfyller kraven. Alltså upphör godkännandet vid byte till xenon, och därmed är det olagligt. Däremot är det ingen som bryr sig om det...Xenon är lagligt att ha i helljuset ja
Batteriets kapacitet kvittar, problemet är att fortsätta ladda batteriet i samma takt som man förbrukar strömmen.Har man tillräckligt med kräm i batteriet ska det inte vara några problem. Beror ju lite på kitets utformning, men normalt tar man ju ut strömmen från batteriet till systemet och inte direkt från generatorn som originallamporna brukar göra
I teorin har du rätt. Frågan är bara om det verkligen räcker till... och det beror på hur stort batteri du har, hur friskt det är, hur kallt det är ute när du kör, hur snabbt batteriet laddas och hur mycket du kör dagtid vs. nattetid...Men alltså jag skall ju endast använda xenon natte tid. Alltså jag kommer ju köra på vanligt halvljus med vanlig glödlampa dagtid. Och med tanke med hur "mycket" jag kör dagtid i förhållande till nattetid så borde väl mängden ström egentligen hålla? För jag antar att när jag kör normal körning så producerar jag mer ström än vad jag gör av med? Eller har jag helt fel?
Som sagt, Sccotrar har bättre förutsättningar. Dels (ofta) kraftigare generator, och dels variator som gör att motorn alltid ligger på relativt högt varv under körning = bra laddning även i måttlig hastighet.HasSse666 skrev:Funkar jäfligt bra i min Speedfight!
Det är verkligen som natt och dag
driver du xenonlamporna direkt från batteriet? har du gjort något med voltregulatron/liktikaren? eller klarar den av att ladda batteriet?HasSse666 skrev:Funkar jäfligt bra i min Speedfight!
Det är verkligen som natt och dag
Det funkar med 5Ah batteri men tänder inte alltid på första försöket.
Med 8Ah batteriet försvann de problemet.
Har aldrig slocknat under körning ens med 5Ah batteriet