Kolven öppnar inte portarna ordentligt? Lite smått akut :(

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
UxorialAnimal
Elmoped

Kolven öppnar inte portarna ordentligt? Lite smått akut :(

Inlägg av UxorialAnimal »

Har problem med min Honda Mt5.
den har nu smält 3 kolvar på 1 å en halv vecka.

Det som sitter på är:
HPI Tändning
Athena 70cc
24mm Mikuni med 175 munstycke
Högkomptopp
Urpluggat Jamacol avgassystem
Mallossi 4läppars Reeds
20-24mm insugsplatta
Förstärkt Vevaxel
17/36 Drev

Idag när jag tog isär den igen för tredje gången så reagera jag på att kolvens bottenläge ligger nästintill mitt i portarna. likaså i avgasporten ser man ca 2-3 mm av kolven när den står som längst ner.
Någon som vet om det är som det ska att den inte ska öppna portarna helt eller vad som annars kan vara felet?
blir idiot på detta och har inte direkt råd att köpa ny kolv varannan dag ^^

Och för att slippa onödiga kommentarer så ja, jag har kört lugnt med mopeden varje gång jag monterat ny kolv.

Behöver hjälp så snabbt som möjligt :?

Bild
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Inte helt ovanligt att det ser ut så när det gäller porthöjder. Inte optimalt, men funkar (inom rimliga gränser) - ju lägre kvalitet på cylindern, desto vanligare att hitta såna tillverkningsgenvägar.

Ordna bilder på de havererade kolvarna, det brukar säga rätt mycket om orsaken. Ser ut att ligga diverse skrot på kolven i bilden, kan t.ex. komma från ett kasst lager.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
UxorialAnimal
Elmoped

jo kolven gick sönder, de är dem delarna du förmodligen ser.
här har du bild på själva kolven
alla 3 har gått sönder likadant
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Detta är "mitt för avgasporten", right? Ser ut som att kolvringen hugger tag i portkanten och går av.

Hur ser över/underkanten på avgasporten ut? Skarp 90-graderskant, möjligen med extra otrevliga hack från tidigare kolvringsknäckningar?
UxorialAnimal
Elmoped

nederkanten på avgasporten har fått sig en ytterst liten smäll, vad rekomenderar du? att ja ska slipa runda kanter?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

Egentligen torde det funka med en kinakolv om det bara rörde sig om 2-3mm, men i detta fallet det kanske inte rör sig om en kinakolv? Syftar mest på att den övre kolvringen på en kinakolv inte är i toppen av kolven som den är p kvalitetskolvar, vilket dock inte är optimalt men funkar. Sen gällande skrotet på kolven så ser det ju misstänkte ut som lite skit från ett lager?

Men tycker att den inte ens borde gå runt om ett lager ger i från sig såna mängder skräp, kan vara en orsak också om lagrena rasat då det gäller endast få mm att slaget blir fel.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Utan att ha sett det hela är det svårt att säga allt för mycket, men ja, förmodligen är det lämpligt att fasa av över- och underkant av alla portar för att göra livet lättare för kolvringen.
UxorialAnimal
Elmoped

TheflyingFin: Det är en Athena Klass A 70cc kolv.
skiten som ligger på kolven är nog mer troligare från själva kolven och kolvringen som rykte.

G-Son: okey, sätta mig lite och fila kanske då
UxorialAnimal
Elmoped

vet inte om det gör någon skillnad men har en spricka i kröken, kan de ha något med det hela att göra? läste nånstans att dem kunde käka kolvar om det läkte i kröken? :?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

UxorialAnimal skrev:vet inte om det gör någon skillnad men har en spricka i kröken, kan de ha något med det hela att göra? läste nånstans att dem kunde käka kolvar om det läkte i kröken? :?
Låter lite mysko, men jag är inte säker. Antar det kan sota lite extra eller förlora tryck, men at den skulle käka kolvar har jag svårt att tro. Körde väldigt länge med ett löst rör, så en hel del luft läckte, men enda problemet med det var högre ljudnivå och en del förlust i tryck.
Bild

Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Inte på det viset, nej.

En vanlig fil gör nog inte mycket nytta på en sån cylinder, nikasilet är nog lika hårt som filen. Försiktig slipning med ett finkornigt slipstift i dremeln är nog mer lämpligt.
UxorialAnimal
Elmoped

okey, va ute och kände nyss på vevaxeln, den glappar fint sidleds, men har väl kanske 0.2-0.4 mm eller nått glapp uppåt, kan de ha något med saken att göra?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket

Inlägg av TheFlyingFin »

UxorialAnimal skrev:okey, va ute och kände nyss på vevaxeln, den glappar fint sidleds, men har väl kanske 0.2-0.4 mm eller nått glapp uppåt, kan de ha något med saken att göra?
Släng den. Kan du känna glappet så är veven slut, mäter du det till över 0,1mm så är den slut.
Bild

Skriv svar