Missljud, Derbi

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
rubfis
Elmoped

Missljud, Derbi

Inlägg av rubfis »

Hej, nu är det så att jag har problem med min Derbi Senda x-treme -03. Problemet är som rubriken lyder, missljud. Kan börja med att berätta lite vad som hände innan.

En kväll då jag fixade lite med avgasröret så märkte jag att framdrevet bara satt fast med en skruv, jag skruvade åt den och tänkta att det skulle väl hålla ett tag. Dagen efter tog jag moppen till skolan, allt gick bra tills jag skulle hem. Efter en bit på hemvägen så stannade vi och när vi skulle iväg så drog jag på som satan och sen så hörde jag något ljud och efter det så knackade det inuti motorblocket, innanför framdrevet ungefär. Jag stannade och kollade om jag kunde se något som satt fel och märkte att skruven från framdrevet var borta.

Jag testade starta och köra lite och det gick hur bra som helst men det lät fortfarande illa + att framdrevet var löst så jag bestämde mig för att lämna moppen tills senare. Vad kan knackandet bero på? Har det att göra med skruven som försvann kanske?
Behöver verkligen hjälp :/

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket

Inlägg av Speedway »

Satt den fast med en skruv? Ingen mutter?
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
rubfis
Elmoped

Inlägg av rubfis »

Speedway skrev:Satt den fast med en skruv? Ingen mutter?
Det var ett 11-framdrev så skruvarna var hemgjorda av förra ägaren, det var muttrar från början som han hade rundat av och gjort en skåra i :)
Användarens profilbild
Filsi
Svårstartad skrothög

Inlägg av Filsi »

rubfis skrev:
Det var ett 11-framdrev så skruvarna var hemgjorda av förra ägaren, det var muttrar från början som han hade rundat av och gjort en skåra i :)
Låter det äckligt mycket`?
Bild
Aerox problem? Skicka PM hjälper gärna!
rubfis
Elmoped

Inlägg av rubfis »

Filsi skrev:
rubfis skrev:
Låter det äckligt mycket`?
Inte för högt, men inte så lågt att man inte hör att något är fel. Så ganska högt.
rubfis
Elmoped

Inlägg av rubfis »

Bump
Användarens profilbild
JohanK
Elmoped

Inlägg av JohanK »

Följer ljudet motorvarvet eller kommer det från växellådan?

Får du i alla växlar utan problem? låter det under belastning eller när du står still?, uppstår ljudet i alla växlar?, låter det illa om du knuffar moppen med växel i?
Tekniker Mercedes Benz

Projekt - Puch Dakota 3000 76.a med tunad AM6
rubfis
Elmoped

Inlägg av rubfis »

JohanK skrev:Följer ljudet motorvarvet eller kommer det från växellådan?

Får du i alla växlar utan problem? låter det under belastning eller när du står still?, uppstår ljudet i alla växlar?, låter det illa om du knuffar moppen med växel i?

Ljudet följer motorvarvet, alla växlar går att få i utan ptoblem och den knackar på alla växlar både stillastående och när man kör. Det knackar alltså hela tiden. Jag tror den knackar när man knuffar med växel i, men det är svårt att höra.
Användarens profilbild
simonskaren
Elmoped

Inlägg av simonskaren »

Jag vet att min drd knacka när jag rulla/körde. De va far att med 11 framkrasse tog kedjan i bultarna till "krasslåset" men knappast e de de?
rubfis
Elmoped

Inlägg av rubfis »

simonskaren skrev:Jag vet att min drd knacka när jag rulla/körde. De va far att med 11 framkrasse tog kedjan i bultarna till "krasslåset" men knappast e de de?
Har testat bytt framdrev så det är det nog inte
Skriv svar