moppe dog och startar inte :(

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Zöölax
Elmoped

moppe dog och startar inte :(

Inlägg av Zöölax »

Tjeena! har gjort några sånnahära trådar men nu har ja fått nog... ja måste ha igång min moppe (Rieju rrx 06 sport)... ska försöka göra en lång story kort, men läs igenom allt snälla haha <3 okey då börjar vi....

vecka 1. jag var ute och körde en ganska regnig dag när moppen helt plötsligt dog. när ja puttat hem den så börja ja genast kolla igenom den.
tändningen var fin, förgasaren hadde bensin. men ja glömde kolla kompet!
jag kollade oxå vevhuset å kilen mm inget problem där.

vecka 2. ja bestämde mig för att betsälla ny förgasare 17,5 (vilket ja tänkt på innan) men när ja gjorde de passa jag oxå på å köpa ett nytt membran (racing) och en ny cdi box och tändstift. när jag satt på alla nya delar gick den fortfarande inte igång!!! så ja fortsatte och kolla... ja öppna cylindern och såg att den var skuren kollade oxå veven som var ok... ja kände mig sjukt dum som inte kollat de innan och då trodde ja problemet var löst...

vecka 3. ja beställde en ny 70 cc cylinder och satte på den.. men till min förvåning så gick den fortfarande inte igång!!! så ja tästa allt gå från stl 75-130 på munstycke 5 i taget bytte tillbax till den gamla förgasaren å membranet och cdi box.. ja gjorde allt men den gick fortfarande inte. jag kollade oxå så den suger vilket den gör.

vecka 4: här ee jag nu.... ja har satt på alla nya delar dubbel kollat allt och allt ska funka sitter nu ett 95 munstycke på... ja kolla tändningen som var parfekt. komp har den extremt mycket av... och bensin ee hela förgasan fylld av..... lyckades få igång den dåligt idag i 5 sec efter puttat ner den för en 500m lång backe... sen dog den å vägra starta igen...... den har allt bensin tänding komp... va kan felet vara!!! min farsa tror de ee bensinen men förgasaren ee ju fylld när ja byter munstycke.... jag har demolerat hela motorn och hittar inget fel.... dne har varit inne på en verkstad där dom säger att allt ska funka...... snälla hjäääääääälp

ha d....... :/
Lawast
Elmoped

Re: moppe dog och startar inte :(

Inlägg av Lawast »

Ingen skillnad om det är bränsle i flottörkoppen. Är tändstiftet tort startar mopeden inte. det ska vara bränsle i cylindern för att mopeden ska starta. Även i flottörkoppen huvudsak i cylindern. Prova ge den en sup. Skruvva bort tändstiftet. Sätt dit lite soppa. sätt dit tändstiftet och kicka igång.

Går den då så får den inte bränsle från förgasaren till cylindern. Ingen skillnad var du har fö munstycke då.
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

okey så då ee de bensinen då huh.. men ja ee rätt säker på att stiftet ee tort... men om de nu ee så att dne går igång me en skvät bensin i cylindern hur fixar ja då problemet så den går?
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

nån som vet? ^
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

tjena! va ute å gav cylinder en sup.. dne gick igång lite mindre än en sekund och ja kände tydligt hur kiken slog tillbaka!! så de ee ju bra.... frågan ee nu bara hur löser jag detta problem?? allt funkar de kommer bensin till förgasan MEN då går inte ut och in i cylindern..... ja har en ny förgasare och membran!! nånon som kan hjälpa??!!
Användarens profilbild
TheRavenBlue
Svårstartad skrothög

Inlägg av TheRavenBlue »

Zöölax skrev:tjena! va ute å gav cylinder en sup.. dne gick igång lite mindre än en sekund och ja kände tydligt hur kiken slog tillbaka!! så de ee ju bra.... frågan ee nu bara hur löser jag detta problem?? allt funkar de kommer bensin till förgasan MEN då går inte ut och in i cylindern..... ja har en ny förgasare och membran!! nånon som kan hjälpa??!!
Det är bara att kolla bensinslangarna till och ifrån förgasaren
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

finns bara en ebnsinslang från tanken till förgasaren å den vet ja fungerar
Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

Zöölax skrev:finns bara en ebnsinslang från tanken till förgasaren å den vet ja fungerar
Vakum elr med kran? Är det med kran så äre bara att prova byta slang. annars prova sug i vakumkranen
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

va prisis å köpt startgas på statoil....... första gången på 4 veckor jag hört ett livstäcken från den den starta dog efter 3 sec men de ee ju för att startgasen brinner upp.... hinnder doc aldrig varvar men som sagt dne gick ju bara i 3 sec...... nu vet jag att de ee bensin som ee problemet!! men ja ee helt paff de ee ju en helt ny 17,5mm dellorto från twostorke fick dne för en vecka sen!!! va kan felet vara???... ja vet att bensin kommer in i förgasan problemet ee bara att de inte kommer ut!!! VA SKA JA GÖRA!!.... ee så nära nu ;(
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Zöölax skrev:va prisis å köpt startgas på statoil....... första gången på 4 veckor jag hört ett livstäcken från den den starta dog efter 3 sec men de ee ju för att startgasen brinner upp.... hinnder doc aldrig varvar men som sagt dne gick ju bara i 3 sec...... nu vet jag att de ee bensin som ee problemet!! men ja ee helt paff de ee ju en helt ny 17,5mm dellorto från twostorke fick dne för en vecka sen!!! va kan felet vara???... ja vet att bensin kommer in i förgasan problemet ee bara att de inte kommer ut!!! VA SKA JA GÖRA!!.... ee så nära nu ;(
Rengöra den..?
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

men den är ju helt ny??? ska de värkligen vara nördvändigt ja menar den har inte änst gått en kilometer???
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Zöölax skrev:men den är ju helt ny??? ska de värkligen vara nördvändigt ja menar den har inte änst gått en kilometer???
Kan ju kommit in skit i den när du packade upp den eller vad som helst..
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

sant kan försöka me de... men när ja fick den så va de en ventil ska på som ja inte visste va den var till.... så när ja läste på de så var de nån typ av vakum sak men andvänder de inte till min hoj så ja bah täppte igen den.... va de fel?? ja menar ja vet att de ee rätt modell på förgasan så varför ee dne där?
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

kolla prisis förgasarn..... inget fel på den allt rent.. funkar fortfarnade inte.... ja vet att veven ee hel men kan de va nåt fukkat i vevhuset??? kolla oxå membran å insug
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

kolla att motorn suger vilket den gör... sen tog ja ut förgasaren fylde den me vatten å sög.... å ja fick vatten in i munnen så allt funkar ... motorn suger bensin kommer in och ut från förgasaren.... men den får ingen bensin!?!??! VA I HELVETE!!!
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

spruta ju in startgas igenom förgasandå den starta dårligt i 3 sec... så ja vet att membran/insug funkar... vet att de kommer bensin från tanken... så de måste vara förgasaren??? men den är helt ny ja har rengjort den 2 ggr nu å kollat så allt funkar blåst å sugit allt ee på sin plats??!?!?!? finns de nåt som ja kanske inte märks som kan va fel :/ hjälp.... har doc 95 munstycke på nu men har testat me allt från 80-130 så de borde inte va problemet... å även om de ee för litet så borde den ju gå igpng dårligt?.... tändstiftet ee snustort föresten
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

kanske flytta upp nålen?
Hampu
Avstängd

Inlägg av Hampu »

Ifall den har komp så lär det ju inte vara något fel på veven precis... Ingen aning om vad felet är.
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

nä ja vet de ee de som fukkar me mitt huvud....... allt funkar?!?!? men tändstiftet ee tort så den får inte bensin.... men förgasaren ee helt ny och rengjord???? kan de vara nålen har den på normal läge... ja menar dne borde la fortfarande ge ifrån sej nåt??
Lawast
Elmoped

Inlägg av Lawast »

Zöölax skrev:nä ja vet de ee de som fukkar me mitt huvud....... allt funkar?!?!? men tändstiftet ee tort så den får inte bensin.... men förgasaren ee helt ny och rengjord???? kan de vara nålen har den på normal läge... ja menar dne borde la fortfarande ge ifrån sej nåt??
Tror la inte du ska ha en vakummförgasare om du inte har vakumkran?

Elr e jag blåst?

Rexxy!?
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

ne ja vet!! men ja beställde dellorto phbn 17,5 mm..... orginal ee phbn 16 dom skulle ju va exakt lika?!?!? VA FAN TWOSTROKE:SE!!!
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

kolla på orginal förgasaren nu... ddne har oxå en vakum gjer fast den ser ut å va igen pluggad från fabrik?!?!? så de borde ju funka ASSÅ FÅR DAMPP!!! allt ska ju funka vrf startar den inte ;(.... kan ja sätta på min orginal 16mm förgasare på en 70cc+sportfilter???? har ingen racing har en vanlig cylinder... kanske funkar då eller ee de för litet
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket

Inlägg av rärox »

Hörru din jävla runkskalle läs reglerna och sluta miljonposta.
Du har vakumkran alltså ska vakumslangen sitta på förgasaren i det hålet du täppt till.
En en gång: LÄS DOM DÄR FÖRBANNADE REGLERNA INNAN DU BLIR MEDLEM.
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

oj sheet sorry ^^ du behöver ju inte flippa.... men ja har ju ingen vakum kran har en vanlig bensnsin kran sak på tanken å orginla förgasaren hadde ju ingen vakum sak? å sen så går de ju bara en slang från tanken å den ska hju ner i bensin "hålet" dne största guldiga saken på förgasaren?
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

va prisis ute fick igång den nu!! utan startgas!!! men den dog så fort ja la i en vexel ... den lät inte bra ville knapt gasa men de va igång!! va ska ja nu göra för att få igång dne helt?? märkte oxå att de läkte kylarvätska men de spelar väl ing roll när de gäller om den går eller inte
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket

Inlägg av TheAndersson »

Zöölax skrev:va prisis ute fick igång den nu!! utan startgas!!! men den dog så fort ja la i en vexel ... den lät inte bra ville knapt gasa men de va igång!! va ska ja nu göra för att få igång dne helt?? märkte oxå att de läkte kylarvätska men de spelar väl ing roll när de gäller om den går eller inte
Testa choke. Kan luftskruven vara helt inskruvad när du fick den levererad? Kolla tjuvluft
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

tror ja lyckades hitta problemet... men vet inte... tror att packboxarna har gått :/ bah å demolera motorn
sweeken
Avstängd

Inlägg av sweeken »

Zöölax skrev:tror ja lyckades hitta problemet... men vet inte... tror att packboxarna har gått :/ bah å demolera motorn
Vad menar du med demolera, går ju att byta packboxarna utan att klyva?
Zöölax
Elmoped

Inlägg av Zöölax »

Nej de gör det inte?? Inte på AM6!!???? Eller va?
Fjantztone99
Elmoped
Kontakt:

dad

Inlägg av Fjantztone99 »

Du säger att allt i motorn är helt, sen helt plötsligt så är packboxarna sönder?

Troll? :roll:
Joel
Projectyamaha
Elmoped

Inlägg av Projectyamaha »

Har du kollat bränsleledningar och bränsle filter? Kan vara nåt som är täppta med tanke på att det va torrt i cylindern
Skriv svar